שנה לאחר תביעת הענק בשם משפחות שלושת הנערים, נפתלי פרנקל, גיל-עד שער ואייל יפרח ז"ל על סך 520 מיליון שקלים כנגד החמאס, בגין חטיפת הנערים ורציחתם, פסק בית המשפט המחוזי בירושלים פיצוי בגובה 38 מיליון שקלים לקורבנות החטיפה והפיגוע.

שופט בית המשפט המחוזי בירושלים, אילן סלע, נתן פסק דין במעמד צד אחד בהיעדר הגנה מצד הנתבעים, וציין כי גובה פיצויי העונשין מסתמך על פסק דין של בית המשפט העליון שהפחית משמעותית את סכומי הפיצויים בתביעות טרור.

משפחות הקורבנות הודיעו כי יערערו על פסק הדין לבית המשפט העליון. בארגון "שורת הדין" שהגישו את התביעה בשם המשפחות הסבירו כי הביקורת נובעת ממטרת התביעה - לעצור את הזרמת הכספים שמעבירה הרשות הפלסטינית מתקציבה לחמאס, שלפי ההערכות עומד על בין 50 מיליון דולר ל-100 מיליון דולר מדי חודש. מאחר וכספים אלו מועברים לזרועותיו השונים של ארגון החמאס ובין היתר, הזרוע הצבאית, ניתן לעקל אותם במסגרת פסק הדין כנגד החמאס.

חוטפי ורוצחי שלושת הנערים
חוטפי ורוצחי שלושת הנערים | צילום:

בתביעה נכתב כי ארגון החמאס נתבע בהיותו זה שתכנן וביצע את הפיגוע נגד נפתלי פרנקל, גיל-עד שער ואייל יפרח ז"ל. בתביעה נכללים גם מבצעי הפיגוע, עמר אבו אל עיישה ומרוואן קוואסמה. "ראש חוליית המחבלים בפיגוע, חוסאם קוואסמה, הודה בחקירתו כי היה המוח מאחורי החטיפה והרצח, ואף השיג מימון לפיגוע מהחמאס. הוא רכש את כלי נשק לצורך הפיגוע והעבירם למרואן קוואסמה, מחבל נוסף בחוליה, וכן רכש עבורם רכב לביצוע הפעולה", נכתב בכתב התביעה.

"עוד הוא הודה כי סייע לרוצחים לאחר הפיגוע בקבורת גופות הנערים, בהעלמת ראיות מזירת הקבורה וכן בהימלטות מכוחות הביטחון", הוסיפו בכתב התביעה. "כמו כן, הזרוע הצבאית של החמאס, גדודי עז-אדין אל-קאסם נטלו אחריות על החטיפה והרצח באופן רשמי".

עם הגשת התביעה נמסר מטעם המשפחות: "בתביעה זו אין כמובן כדי לרפא את כאבנו, להפחית מצערנו, או להמעיט מגעגועינו לילדינו. אם בכוחה של התביעה להרתיע ולו במעט מכוחות הרשע הללו, והיה זה שכרנו".

רחלי פרנקל, בת גלים שער ואיריס יפרח, אמהות שלושת ה (צילום: יוסי זליגר, פלאש/90 )
אמהות שלושת הנערים | צילום: יוסי זליגר, פלאש/90

בארגון המייצג את משפחות שלושת הנערים ביקרו את סכום הפיצוי הנמוך שפסקה התביעה: "ארגון שמבוסס על תקציב של מיליארד דולר, שום פסיקה של 10 מיליון דולר לא תרתיע אותו. מטרת התביעות היא למוטט את הטרור, ולא ניתן לעשות זאת בסכומים שאינם משמעותיים עבורם". בארגון שורת הדין ציינו כדוגמה את בתי משפט בארה"ב שפוסקים מאות מיליוני דולרים פיצויים לקורבנות טרור.

נשיאת ארגון שורת הדין, עו"ד ניצנה דרשן-לייטנר: "לא ייתכן כי בית המשפט הישראלי יחוס על ארגון הטרור אשר מימן, תכנן וביצע את הפיגוע הנורא שנחקק בלב האומה כולה. פסיקת מתן עשירית מסכום תביעת הפיצויים, תפגע אנושות בהרתעה הישראלית ובאמצעים למיגור הטרור בדרכים כלכליות. אני סבורה כי יש לעגן בחקיקה את גובה מתן פיצויי עונשין לקורבנות הטרור אשר יקבלו את הסכום המגיע להם ובכך ייאלצו את ארגוני הטרור לחשוב פעמיים לפני ולשלם על מעשיהם".