שתף קטע נבחר

תביעה על 2.6 מיליון ש' נגד גרושת פושט רגל

לאחר הפרידה טענה האישה כי היא זכאית לחצי מנכסיו, כולל העסקיים. בית המשפט העליון קבע שהנושים יכולים לתבוע ממנה חלק מהחובות שלו

בית המשפט העליון קיבל לאחרונה ערעור שהגישו בעל חברה על פסק דין שמחק את תביעתו נגד הגרושה של פושט רגל שהיה חייב לו כסף. עם זאת השופטים קבעו שהנושים יכולים לתבוע מהגרושה השתתפות בחובות רק אם יוכיחו כוונת שיתוף ספציפית.

 

בני הזוג נישאו ב-1976 והתגרשו ב-2013. ב-2012 הוכרז הבעל כפושט רגל על בסיס בקשה שהגישו נושיו. ב-2020 ניתן לבעל הפטר מותנה, בכפוף לעמידה במספר תנאים. אחד מנושיו והחברה שבבעלותו הגישו ב-2019 תביעה כספית בבית המשפט המחוזי נגד הגרושה. התביעה הועמדה לצורכי אגרה על סך של 2.6 מיליון שקל.

 

הוא טען שהבעל חייב לו 47,036,111 שקל בשל הלוואות שנטל לצורך מימון פעילותו העסקית. התביעה התבססה בין היתר על הטענה שבתיק פשיטת הרגל שמתנהל בעניינו של הבעל טענה הגרושה כי לפי חוק יחסי ממון היא זכאית למחצית מנכסיו. לטענתם, על בסיס הצהרה זו אין מניעה לחייבה גם במחצית מהחובות שהצטברו מעסקי הבעל.

אילוסטרציה: חשבונות (צילום: shutterstock)
אילוסטרציה(צילום: shutterstock)

בית המשפט המחוזי מחק את התביעה על הסף. בפסק הדין נכתב כי הסדר "איזון המשאבים" הקבוע בחוק יחסי ממון חל במישור היחסים הפנימיים שבין בני הזוג, ואינו מקנה לצד שלישי זכות כלשהי כלפי בן הזוג שלא נטל על עצמו התחייבות כלפיו.

 

בערעור לעליון טענו הנושים כי אין מקום לקביעה גורפת זו. הם ציינו כי נוכח עמדתה של הגרושה עצמה במסגרת הליך פשיטת הרגל של החייב, על פיה היא זכאית למחצית מהנכסים, היה מקום לחייבה גם במחצית מהחובות.

 

האישה טענה מנגד כי לנושים לא עומדת כל עילת תביעה מכוח חוק יחסי ממון. היא הוסיפה כי מדובר בחוב אישי מובהק של בעלה לשעבר ולא בחוב שנוצר לצרכים השוטפים של משק הבית.

 

שופט העליון דוד מינץ הבהיר כי במשטר יחסי ממון לפי החוק, אין שיתוף כללי של בני הזוג בחובות האישיים של בן זוג אחד. ואולם, נושה יכול לעורר טענה של שיתוף בחובות, אם הוּכחה כוונת שיתוף ספציפי בנכס מסוים, או כוונה קונקרטית, מפורשת או משתמעת, לשיתוף בחובות.

 

הוא הדגיש כי אין בתחולתו של הסדר איזון המשאבים על פי החוק כדי למנוע יצירת שיתוף בנכס ספציפי מכוח הדין הכללי.

 

נקבע כי יש ממש בדברי הנושים כי ככל שהאישה טוענת לזכויות בחצי נכסי הגרוש, ובכלל זה נכסים שנצברו מפעילות עסקית שביצע, יש מקום לבחון חיובה גם בחובות שהצטברו במסגרת אותה פעילות.

 

השופט ציין כי הנושים השתיתו את התביעה על חוק יחסי ממון, אך העילה שביסוד תביעתם אינה מושתתת על החוק. בנסיבות אלה אין להתערב בקביעת בית המשפט המחוזי למחוק את העילה כפי שנוסחה בכתב התביעה. יחד עם זאת, יתכן והמצב שונה ביחס לעילת השיתוף הספציפי בנכסי החייב ויש לאפשר למערערים לתקן את כתב התביעה בהתאם. השופטים ניל הנדל ויוסף אלרון הצטרפו לפסק הדין.

 

  • לקריאת ההחלטה המלאה – לחצו כאן
  • הכתבה בשיתוף אתר המשפט הישראלי פסקדין
  • ב"כ המערערים: עו"ד אורן פרג' בנימין
  • ב"כ המשיבה: עו"ד אריאלה רוזנטל סודרי, עו"ד עדי בן שושן
  • עו"ד אורלי מנע-שני עוסקת בדיני משפחה
  • הכותבת לא ייצגה בתיק
  • ynet הוא שותף באתר פסקדין

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: shutterstock
אילוסטרציה
צילום: shutterstock
צילום: אלה פאוסט
עו"ד אורלי מנע-שני
צילום: אלה פאוסט
מומלצים