הדוקו בנטפליקס על 11 בספטמבר: אירוע טלוויזיוני שחובה לצפות בו

גם אם ראיתם את הפיגוע במגדלי התאומים עשרות פעמים ונראה לכם ששמעתם כל מה שאפשר על זה - הסדרה "נקודת מפנה: 11 בספטמבר והמלחמה בטרור" מצליחה להאיר את האירועים באור חדש

מתוך "נקודת מפנה", צילום: נטפליקס

בואו נסמן וי על הסיבה שטורי טלוויזיה קיימים בעיתונים, ונגיד את זה: אין מצב שאתם לא צופים השבוע בדוקו "נקודת מפנה" (Turning Point) בנטפליקס. זה נכון, עברו 20 שנה, וכבר ראיתם את פיגוע מגדלי התאומים מכל זווית אפשרית, אז הסיכוי לחדש לכם משהו בנושא הוא אפסי.

אבל מתברר שיש מה לחדש, ואפילו הרבה, כי פרספקטיבה נוספת על האירוע, שמתאפשרת היום, מוסיפה טוויסט לכל הסיפור, שמתקשר גם לעתיד שלנו ולתלות שלנו במעצמה שהיא הידידה מספר אחת שלנו בעולם.

אם נשתמש במטאפורות ציוריות, נטפליקס לוקחת את "נקודת מפנה" ומרסקת אותה ישר ללב מגדלי האכזבות של קהל המבקרים שלה מתוכני הצפייה בכלל, ומקטגוריית הדוקו שלה בפרט - והתוצאה היא גוש תוכן מרהיב ומטלטל. הפרק הראשון של "נקודת מפנה" מוכיח שיש רק אירוע טלוויזיוני אחד בהיסטוריה, שאותו אף סרט הוליוודי לא באמת יכול לשחזר: הפיגוע במגדלי התאומים.

שום במאי לא יכול לביים טוב יותר את נקודת המפנה מהבוקר הפסטורלי באותו היום, לסצנות כאוטיות של מגדלים בוערים ושל אנשים קופצים מהקומה ה־80; אף סוכנות ליהוק לא תיקח על עצמה להחליף את האנשים האמיתיים ברגעי הבעתה, את הכבאים חסרי האונים. תוסיפו לכך עריכה מהודקת, תיעודים שלא נראו עד היום, את השיחות עם החוטפים, את הקלטות מגדל הפיקוח ואת הסצנות שנדמה שלקוחות מסדרות כמו "המתים המהלכים" - ותקבלו אירוע טלוויזיוני שיפקח עבורכם את העיניים על משהו שראיתם במו עיניכם אינספור פעמים.

אוסאמה בן לאדן - שגרם לעולם שלם לצפות במגדל הצפוני עולה באש, לחשוב שמדובר בטייס ססנה חובב שחטף שבץ, ואז כשכל העולם עומד בלייב ומסתכל, לרסק עוד מטוס במגדל השני ולהבין שמרגע זה העולם השתנה - יצר טלוויזיה בשידור ישיר שלא נראתה כמוה מעולם.

"נקודת מפנה" מחזירה אותנו לרגעים האלה שנחרטו לעד בזיכרוננו, אבל מוסיפה להם את כל חומר הרקע הנדרש כדי לקרוא את הסיפור כולו, כאלה שלא היו חלק מהתוכנית של הארכי־טרוריסט הבמאי.

"תושבי ניו יורק לא אהבו את מגדלי התאומים... הבדיחה הידועה היתה שבניו יורק היו בניינים קלאסיים כמו רוקפלר סנטר והאמפייר סטייט בילדינג, ומגדלי התאומים היו הקופסאות שהם הגיעו בתוכם". כך מוסיפה "נקודת מפנה" חן לפשע ווידויים סנטימנטליים לאימה, והופכת את החוויה הדוקומנטרית כולה לבוסטר זיכרון מרתק לאותו יום.

הדוקו לוקח אותנו לשיעור היסטוריה שלא משעמם. הוא ממשיך עם החיפוש אחר בן לאדן ואף מגיע לשאלה התמוהה: איך ארה"ב, השוטרת הטובה של העולם, מתחפרת 20 שנה באפגניסטן, מדינה שנראית כמו הסט של "זוהי סדום", קוברת בחולותיה אלפי חיילים וטריליוני דולרים וחותמת את הפרק ההיסטורי בסימן שאלה?

מדובר בדוקו שלא עושה לעצמו או לדמויות המפתח של העלילה חיים קלים, אלא מקיים חשבון נפש וביקורת פתוחה. מסיבות אלו ואחרות, "נקודת מפנה" היא לא עוד סדרה דוקומנטרית, אלא שיעור בצניעות.

"נקודת מפנה: 11 בספטמבר והמלחמה בטרור", נטפליקס

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר