ארבעה ימים בלבד אחרי שהצהיר בריאיון בלעדי ל"ידיעות אחרונות" כי הוא שוקל לעזוב מיידית את בית"ר ירושלים, בעלי המועדון משה חוגג הפקיד את זכויות הניהול בידי עו"ד יצחק יונגר, שמונה לנאמן. נקבע כי יונגר ישמש כנשיא המועדון, יגבש תוכנית כלכלית לקבוצה כדי שתפעל בתקציב מאוזן וינסה לאתר רוכש למועדון. ננסה לענות על כמה מהשאלות הבוערות.

האם יש קונים למוצר בירידה?

למעט חוגג שנכנס לפני שלוש שנים לכדורגל הישראלי כבעלים, אין לאחרונה תחלופה בתחום. אנשי עסקים נזהרים מלהיכנס למקום שהתדמית בו לא חיובית, ההפסדים בטוחים וכך גם כפיות הטובה. אלונה ברקת הציבה את הפועל באר שבע למכירה ולא קיבלה טלפון אחד, גם האחים ניסנוב בהפועל תל אביב או אייל סגל במכבי נתניה.
8 צפייה בגלריה
משה חוגג
משה חוגג
משה חוגג. כבר הציב את הנוסחה לרכישה
(צילום: עוז מועלם)
"שיבוא בן אדם ויגיד שהוא מוכן לשים 20 מיליון שקל בעונה, בדיוק חצי מההשקעה שלי בשנים האחרונות בכל שנה, ואני סוגר איתו על מחיר ברבע שעה גג", הציב פה חוגג את הנוסחה לרכישת המועדון בריאיון ראש השנה, אחרי שהשקיע לטענתו במועדון 120 מיליון שקלים, לא כולל 26.5 מיליון השקלים של רכישתו מאלי טביב.
מתברר כי מאחורי הקלעים כבר היה ניסיון לתקשר את בית"ר בעולם העסקי. ל"ידיעות אחרונות" נודע בין השאר כי בעלי רשת הסופרמרקטים "זול ובגדול", אבי ושרון יוחנן, בחנו את האפשרות. מדובר היה בסכום רכישה שהחל ב-20 מיליון וירד ל-15, בזמן שהם דיברו על שלושה מיליון דולר, אבל לא הסכימו לקבל את הקביעה כמה כספים עליהם להשקיע במועדון.
8 צפייה בגלריה
אלי טביב מדבר
אלי טביב מדבר
התגעגעתם? אלי טביב לא פוסל אפשרות של חזרה
(צילום: ראובן שוורץ)
"מעניין אותי לחזור לבית"ר ירושלים", סיפר אלי טביב בשיחה ממיאמי. "אשקול את זה אם יפנו אליי לקחת את הקבוצה, אני אוהב כדורגל, אחרי פסק הזמן מדגדג לי. אם אגיע, אוחנה יישאר".
דווקא בית"ר, בשל העובדה שהיא מייצגת את בירת ישראל, הצליחה בעשורים האחרונים לאתר בכל פעם רוכש אחר – למרות התדמית, מחלקת הנוער הירודה או גילויי הגזענות מצד אוהדיה – ונודע כי מתווכים של אנשי עסקים בינלאומיים כבר עניינו אותם באפשרות לרכישת הקבוצה.
חוגג פנה אתמול בפוסט לאוהדים: "כשאתם לא נותנים גב אל מול חבורה כזו, אתם נותנים לה גב – ובמצב כזה אני לא רואה אף אדם לוקח את המועדון הזה, לא היום ולא מחר. כדי שיגיע תהיו חייבים לשים את הפרק המכוער הזה מאחוריכם. אתם יכולים לעשות זאת. זה תלוי בכם, עתיד המועדון תלוי במה שתעשו מרגע זה".
8 צפייה בגלריה
משה חוגג
משה חוגג
בעשורים האחרונים בית"ר מצאה בכל פעם רוכש חדש. חוגג
(צילום: עוז מועלם)

מדוע בחר חוגג בעיתוי הנוכחי?

העיתוי שבו בחר חוגג למסור את ההודעה, ארבעה ימים בלבד לפני הדרבי הירושלמי, אינו מקרי, והוא לא מתכוון להגיע לטדי. הערכות המודיעין של המשטרה וחברת האבטחה של המועדון היו כי צפויים אירועים קיצוניים בדרבי מצד אוהדי הקבוצה במטרה לגרום לעזיבה שלו.
"אני שוקל את המשך דרכי בבית"ר ירושלים, יש עליי לחץ גדול מהמשפחה לעזוב מיידית. אשתי ממש עומדת על זה שלא אמשיך במועדון. היא השותפה שלי ואני צריך להתחשב. בסופו של דבר אני הרי לוקח כסף גדול מהעתיד של הילדים שלי לטובת בית"ר ונלחם באוהדים האלימים והגזענים, מהגדולים בעולם. ברגע שארגיש שהקהל השפוי לא רוצה אותי, בדיוק באותו הרגע אכנס מסיבת עיתונאים ואפרד", אמר חוגג בריאיון ל"ידיעות אחרונות", "אני ברגשות מעורבים, התקופה לא קלה. כבר לא כיף לי, אני לא נהנה בבית"ר. הרבה דברים לא מתחברים. בדרך כלל יש איזון, עכשיו יש אנרגיה שלילית, מומנטום רע, וזה משליך עליי. אני אחד שלוקח ללב".
8 צפייה בגלריה
לה פמיליה
לה פמיליה
שלט של לה פמיליה. חוגג רצה להקדים את המחאה שתוכננה לדרבי
(צילום: ראובן שוורץ)
אתמול (חמישי) הוא כבר הודיע על העזיבה, אחרי שהתבשל עם זה בימים האחרונים וחשש מהתרחיש הקיצוני במקרה שיגיע לטדי ביום שני, מול האוהדים שהתארגנו מאחורי הקלעים לביצוע אירוע פירוטכני שכולו מחאה.

מדוע מונה נאמן לבית"ר?

הבחירה במינוי נאמן, בדיוק כמו זה שמונה בהפועל באר שבע לפני כשנתיים, עו"ד יונגר, נובעת בעיקר משני אלמנטים, שהם לטווח הקצר ועל בסיס הצהרתי בלבד. האחד: חוגג מרחיק את עצמו מעיסוק ביומיום של הקבוצה, כמו ההגעה למשחקים, מינוי בעלי תפקיד, רכש או עניינים מנהלתיים. הוא יקבע את התקציב וייתן לנאמן לנהל אותו, כשהוא כמובן חלק מהעניין.
8 צפייה בגלריה
עו"ד יצחק יונגר
עו"ד יצחק יונגר
עו"ד יצחק יונגר. מבאר שבע לבית"ר
(צילום: פרטי)
האלמנט הנוסף הוא האיתות הרשמי שהמועדון נמצא על המדף, עומד למכירה. למעשה המסר של חוגג הוא שאין לו כוונה להשקיע עוד במועדון, עד שהוא יימכר, אלא בכוונתו לחיות תחת תקציב הכנסות. בעונה טובה של בית"ר, ההכנסות נעות בין 30-25 מיליון שקלים, אולם עם 800 מנויים ומחאת אוהדים, ההכנסות נמוכות בהרבה.
בבאר שבע ברקת – שהחליטה לעזוב בגלל סירוב השחקנים לקצץ שלושים אחוז משכרם במהלך תקופת הקורונה – מינתה את אותו יונגר, אולם השחקנים לא אהבו את ההתנהלות שלו. המנכ"ל אסי רחמים לא רצה תחילה לעסוק בתוכנית ההבראה, אבל מתוך מחויבות למועדון הוא בחר להיכנס לעניינים יחד עם יו"ר שמונה, איתי בן זאב, שטיפל בנושא קיצוצי השחקנים. ההתפתחויות גרמו לברקת לסיים את תפקידו של יונגר, ומעניין יהיה לראות את שיתוף הפעולה שלו עם אלי אוחנה.
8 צפייה בגלריה
אלי אוחנה
אלי אוחנה
אלי אוחנה. יעבוד מול הנאמן
(צילום: אורן אהרוני)

מהו תפקידו של הנאמן?

הנאמן למעשה מגיע לנהל משק סגור, להתנהל תחת בעלים שמשלם את שכרו ומקצה לקבוצה את התקציב. העניין הוא שהמשק הסגור נפתח די מהר, מאחר שיש שחקנים עם חוזים שנמשכים והתחייבויות עתידיות, לכן לא אחת נאמנים דורשים לקצץ שכר משחקנים ובעלי תפקידים, או ששחקנים יימכרו או אפילו ישוחררו. בינתיים, השחקנים ובעלי התפקידים במועדון גיבשו עמדה אחידה שלא יקצצו בשכרם כלל.
למעשה חוגג נוקט בגישה של ראן-אוף עסקי – כלומר, לסגור את העסק שלו בצורה מדורגת באמצעות הפחתת הכנסות, עד שיגיע למטרה. למרות הרושם של רעידת אדמה, זה עדיין לא המצב; הנאמן הוא מעין מנכ"ל שמוגדר במקרה של בית"ר כנשיא, שיטה ידועה של בעלים. הנאמן לא מונה על ידי בית המשפט, אלא במינוי פנימי בבית וגן, ולכן אין למינויו משמעות מיידית על הפעילות השוטפת של המועדון.
יונגר ינהל את התקציב שיקצה לו חוגג עד שהמועדון יימכר (או עד שהבעלים יחזור לקדמת הבמה, כמו במקרה של ברקת), כך שהוא נאמן לחוגג בלבד ופועל על פיו. רק במצב קיצון, שלא נראה כרגע ממשי, במקרה שחוגג יפסיק להזרים כספים (כולל לעונה הנוכחית שעליה כבר התחייב), הקבוצה תלך לפירוק.
8 צפייה בגלריה
משה חוגג
משה חוגג
עד שיימצא רוכש הוא למעשה עדיין הבוס. חוגג
(צילום: עוז מועלם)

מה המשמעות מבחינת ההתאחדות לכדורגל?

חוגג לא עדכן עד כה את גורמי ההתאחדות לכדורגל במצב החדש. כשברקת מינתה את יונגר כנאמן בבאר שבע, נוצר ויכוח האם יש צורך בהעברת זכויות ניהול לנאמן החדש או שמדובר במינוי פנימי, כמו מנכ"ל. בסופו של דבר שכנעו אנשי הפועל באר שבע כי אין צורך בהתערבות של ההתאחדות, מאחר שהוא סוג של יועץ.
במקרה של חוגג, השאלה היא מהן הסמכויות בחוזה שלו מול יונגר. חוגג מצידו אישר את תקציבה של בית"ר מול הבקרה התקציבית והציב את הערבויות הנדרשות, לכן תקציב המועדון (20 מיליוני שקלים על שכר שחקנים) העונה מובטח. "שחקנים לא צריכים לחשוש לרגע", אמרו בבקרה התקציבית. "יש ערבויות לעונה הנוכחית שיופעלו במקרה הצורך".
הנאמן מצידו יצטרך להסתדר עם התקציב המאושר, ואם ירצה עוד להתחזק, יפנה למקורות תקציביים אחרים על מנת להגדיל אותו. בחלק מהמקרים הנאמן מנסה לבצע פעולות התייעלות כמו דרישה לקיצוצים, פיטורי עובדים או מכירות, אולם החוזים הקיימים מחייבים אותו, והמטרה שלו תהיה להפעיל טקטיקות מול שחקנים – מה שעלול לייצר כאוס בבית וגן.
8 צפייה בגלריה
אביאל זרגרי
אביאל זרגרי
אביאל זרגרי. מבוקש במכבי תל אביב וגם בחו"ל
(צילום: אורן אהרוני)

מהם הנכסים של בית"ר?

בניגוד למכרה הזהב שמצא בטרנר, בית"ר לא משופעת בנכסים שמכירה שלהם יכולה לסייע לתפעל אותה עד למציאת רוכש. אביאל זרגרי שמבוקש על ידי כל הגדולות (כולל מכבי ת"א) וקיבל הצעות מחו"ל הוא אחת האופציות, למרות שמצבו הבריאותי לא ברור. גם ירדן שועה יכול להימכר, או מרקו ינקוביץ'. המטרה תהיה להשאיל חלק מהשחקנים, כמו מתאוסיניו וסנטיאגו אוקמפוס. במקרה הצורך קיימת גם אפשרות לקצץ בחוזים של שחקנים, על אף שגם בעלי תפקיד בכירים כבר הודיעו כי לא יהיו חלק מהעניין.

קשר נבחרת גינאה במו"מ

למרות חוסר הוודאות, מאחורי הקלעים עוד יש ניסיון לחזק את המועדון לקראת סיום מועד ההעברות ביום שלישי הקרוב. ל-ynet נודע כי בית"ר מנהלת משא ומתן עם הקשר הגינאי יוסוף קאמסו מארה ששיחק בארבע השנים האחרונות בסלובאן ליברץ הצ'כית.
מארה בן ה-26 היה שחקן הרכב קבוע בשנתיים האחרונות ורשם 64 הופעות בליגה הצ'כית. במקביל הוא משתייך לשייך לסגל של נבחרת גינאה. "אני רוצה להגיע לבית"ר, מקווה שהמועדון שלי ישחרר אותי", אמר אתמול בהתכתבות עם אוהדים. במקביל, לקבוצה הוצע גם ורטול לומאנזה (27) מסטאבק הנורבגית.