אחרי האירוע החמור של דליפת הדלק, בקצא"א משביתים את הצנרת: חברת בתי הזיקוק לנפט (בזן) דיווחה כי בעקבות תקלה בצנרת קצא"א המוליכה נפט גולמי לבית הזקוק בחיפה, חברת קצא"א נדרשה על ידי המשרד להגנת הסביבה לבצע בצנרת בדיקות שונות אשר צפויות להערכתה להימשך כ-21 יום - ובמהלכן תושבת הצנרת.
2 צפייה בגלריה
אירוע דליפת דלק סמוך לאשקלון
אירוע דליפת דלק סמוך לאשקלון
אירוע דליפת הדלק סמוך לאשקלון
(צילום: רועי עידן)
לפי החברה, כיוון שעיקר הזנת הנפט הגולמי לחברה נעשית באמצעות צנרת קצא"א, כל עוד צנרת קצא"א מושבתת, יפעלו מתקני הקבוצה בהיקף נמוך באופן משמעותי מההיקף הרגיל וייתכנו שיבושים באספקת מוצרים ללקוחות החברה. כתוצאה מההשבתה החברה צופה "אובדן רווחים מהותי".
בעקבות דליפת הדלק בצינור קצא"א שהחלה ביום א', פתחה המשטרה הירוקה של המשרד להגנת הסביבה בחקירה פלילית כנגד חברת קצא"א והוקם צוות ייעודי. צוות החקירה ביצע חיפוש במשרדי קצא"א אשקלון, במסגרת צו חיפוש חתום על ידי בית המשפט, שבמהלכו נתפסו מסמכים רבים וחומרי חקירה נוספים, שנחקרים על-ידי הצוות המקצועי.
2 צפייה בגלריה
אירוע דליפת דלק סמוך לאשקלון
אירוע דליפת דלק סמוך לאשקלון
(צילום: רועי עידן)
בעבודות הנדסיות שהתבצעו לאורך הקו, הוחלף קטע קו הדלק שדלף, באורך של כ-12 מטר. הצינור שדלף נתפס ונלקח על ידי המשטרה הירוקה של המשרד להגנת הסביבה.
לפי המשרד, עד כה, קצא"א פינתה כ-5,000 טונות קרקע מזוהמת מאזור הדליפה, וכן נשאבו מהצינור שדלף כ-100 מטר קוב גולמי. הקרקע המזוהמת פונתה לאתר קצה לטיפול ביולוגי. באזור הדליפה ליד מושב משען מבוצעות עבודות חקירה לתיחום מלא ולשיקום הקרקע.
בהודעתה לבורסה מסרה בזן כי תפעל ככל יכולתה על מנת לצמצם ככל הניתן את הפגיעה בייצור על ידי מיקסום אספקת הנפט הגולמי באמצעות מסוף חיפה, המספק מענה חלקי בלבד. כתוצאה מהאמור, צופה החברה כי אבדן הרווחים שיגרם לה עקב השבתת צנרת קצא"א יהיה בסכום מהותי, אשר לא ניתן להעריך כרגע את היקפו, שכן הדבר תלוי, בעיקר, בתקופת השבתת צנרת קצא"א ובזמינות האלטרנטיבות החלקיות לצנרת קצא"א.
יוסי בר, מנהל המשטרה הירוקה של המשרד להגנת הסביבה מסר: "בעקבות הדליפה שאירעה בתחילת השבוע הקמנו צוות חקירה ייעודי והתבצעו פעולות חקירה שונות לרבות תפיסת חומרים. המשטרה הירוקה של המשרד להגנת הסביבה רואה לנגד עיניה את בריאות התושבים ואת הסביבה, ולכן נמצה את החקירה ונמצא את האחראים למחדל שהתרחש".