קמפיין מוקדמות המונדיאל, שיסתיים כבר בעוד חודשיים, עשוי להיות התחנה הסופית עבור חלק מהשחקנים הוותיקים של נבחרת ישראל, לקראת חילופי משמרות במוקדמות היורו שייפתחו בעוד שנה – שם הסיכויים מעט יותר ריאליים לחלום על טורניר גדול.
בתוך כל השינויים הצפויים, מי שאמור להיות הפנים של הנבחרת בשנים הבאות הוא דור פרץ (26), אחד משני הלגיונרים היחידים שמשחקים בליגה אירופית בכירה, אחרי שעבר הקיץ לוונציה האיטלקית, ובכך הצטרף למונס דאבור שמשחק בהופנהיים הגרמנית.
4 צפייה בגלריה
דור פרץ
דור פרץ
אחד משני לגיונרים שמשחקים בליגה אירופית בכירה. דור פרץ
(צילום: ראובן שוורץ)
פרץ מייצג את דור הביניים בנבחרת. הוא אמנם לא שחקן מלהיב או וירטואוז, אבל מדובר בזן נדיר בכדורגל הישראלי – מנהיג קלאסי – משבצת עליה השתלט במכבי ת"א, ואמת מידה למקצוענות. אז נכון שמנור סולומון וליאל עבדה הם הצעירים המובילים בנבחרת מבחינת הכישרון, אבל פרץ עם העוצמות שלו אמור לחבר את הפאזל.
הערב (רביעי, 21:45) יעלה הקשר בהרכב של וילי רוטנשטיינר באצטדיון טורסוולור שבאיי פארו למשחק שהוא מאסט מבחינת הנבחרת, כאשר כל תוצאה מלבד ניצחון תחסל את הסיכויים, שגם ככה לא היו ריאליים, לסיים במקום השני. כדי לנפח מחדש את בלון האשליות לקראת צמד המשחקים הבא, בשבת נגד אוסטריה וארבעה ימים לאחר מכן בדנמרק, לכחולים־לבנים אסור לפשל.

"דמות מפתח"

פרץ הוא לא שחקן משמעותי במועדון צמרת כמו ערן זהבי באיינדהובן, בורג מרכזי בקבוצת ליגת האלופות כמו סולומון, או אחד שצבר קילומטראז' ברמות הגבוהות דוגמת דאבור, אבל הוא נחת בליגה חזקה ואיכותית. אז נכון, ונציה הקטנה עלתה רק השנה, ואחרי שני מחזורים היא נועלת את הטבלה עם שני הפסדים לנאפולי ולאודינזה, אך עדיין מדובר במסגרת שאמורה לשדרג אותו, מה שאמור לסייע בהמשך גם לנבחרת.
פרץ עזב את מכבי ת"א רק אחרי בדיקה קפדנית של היעד הבא שלו. הוא פסל הצעות עם שכר גבוה יותר בליגה הרוסית, ואחרי שיחות עם ונציה ואודינזה בחר באפשרות הראשונה, בעיקר בשל שיחה שניהל עם המאמן פאולו זנטי, שהבהיר לו כי הוא בונה עליו.
4 צפייה בגלריה
דור פרץ מול אודינזה
דור פרץ מול אודינזה
דור פרץ מול אודינזה
(צילום: גטי אימג'ס)
"כבר באימונים הראשונים פרץ הוכיח שהוא שחקן עם הרבה מאוד איכויות. יכול לשחק בכל עמדות הקישור. אני מרוצה ממנו, הוא בהחלט חיזוק חשוב עבורנו, יהווה דמות מפתח", פירגן זנטי עם הגעתו של הישראלי לאיטליה. אגב, לא מדובר בהימור מבחינתו של פרץ, כי מעבר לכך שישתכר 700 אלף אירו לעונה, הוא הכניס בחוזהו סעיף המאפשר לו לעזוב אוטומטית במקרה של ירידת ליגה.
את ההתאקלמות האמיתית שלו שם החל הקשר רק בימים האחרונים, כשנכנס לדירתו בעיירה סמוכה לוונציה, אחרי שאת הקיץ העביר במחנות אימונים בהרי איטליה ובהולנד. נגד נאפולי הוא פתח בהרכב, באודינזה עלה כמחליף, וברור שייקח לו עוד זמן להתרגל למעבר – ולראשונה בקריירה גם להתמודדות עם מציאות של קבוצת תחתית.

גאטוזו כמודל

גם התפקיד שלו על המגרש שונה בהשוואה למכבי ת"א, בה היה מצטרף מאחור להתקפות – מה שעזר לו להשיג מספרים. באיטליה הוא מוצב כקשר אחורי לכל דבר, עמדה שזרה לו גם בנבחרת. "שיחקתי בהרבה תפקידים. אין לי בעיה עם כל דבר, אני רק רוצה להתקדם", אמר פרץ לגבי המשימה ההגנתית שתפרו לו. זה אומר שתהיה לו הרבה עבודה מאחר שמדובר בקבוצה שבמרבית הזמן מתגוננת, יוצאת להתקפות מתפרצות ופחות שולטת או מניעה את הכדור. לכן הוא יצטרך לעשות את הסוויץ' בראש ולהגביר את רמת האינטנסיביות שלו.
עם הצגתו בוונציה נקב הישראלי בשמות של שלושה שחקנים שהיוו השראה עבורו – סטיבן ג'רארד, צ'אבי אלונסו ובעיקר ג'נארו גאטוזו. "עם השנים הפכתי לשחקן התקפי יותר, אבל אני מסוגל לשחק בכל עמדה. כבר לא יכול לחכות להתמודד בליגה קשה כמו הסריה א'".
4 צפייה בגלריה
מודל. ג'נארו גאטוזו
מודל. ג'נארו גאטוזו
מודל. ג'נארו גאטוזו
(צילום: gettyimages)
טל בנין, ששיחק בשנות ה־90 בברשיה, התראיין לאחרונה לתקשורת האיטלקית והתייחס להגעתו של פרץ: "לדור יש את המנטליות להצליח. הצעד הזה קריטי לקריירה שלו, הוא זה שיקבע אם הוא מספיק טוב כדי לעשות את קפיצת המדרגה לרמות הגבוהות באמת. עקבתי מקרוב אחרי המעבר שלו, כי בישראל כולם מדברים על זה. דור הוא אחד השחקנים הכי טובים בכדורגל הישראלי בשנים האחרונות. הוא מוכן לאתגר, אבל כמובן יצטרך להתאים את עצמו לסגנון המשחק האיטלקי".

הבאנקר של וילי

אחד היועצים הקרובים של דור הוא אביו ושחקן העבר, יעקב, שסיפר: "היה לו חלום גדול לחתום בליגה בכירה. הוא אמר מראש שרק אם תגיע הצעה מאחת הליגות הבכירות הוא יעזוב. לא קפץ ישר על ההצעה, אלא ישב עם המאמן ושמע מה הוא מייעד לו. זה היה אחד התנאים שלו, רק אז חתם".
פרץ הפך לאחד הבאנקרים של הנבחרת בעידן האוסטרי, עוד לפני הקפיצה הגדולה שלו במכבי, והוא כבר צבר 20 הופעות. להתכנסות האחרונה, שכללה משחקי ידידות נגד מונטנגרו ופורטוגל, הוא לא הגיע בגלל פציעה, אבל עכשיו הוא חוזר, ובמעמד מחייב יותר מבעבר – שחקן ליגה איטלקית.
4 צפייה בגלריה
פרץ ודסה
פרץ ודסה
באנקר של רוטנשטיינר. פרץ
(צילום: באדיבות ההתאחדות לכדורגל)