צפו במסיבת עיתונאים של שר האוצר, אביגדור ליברמן
(צילום: אלי מנדלבאום)
"תקציב המדינה כפי שמובא הוא התקציב הכי חברתי בתולדות מדינת ישראל". כך טען היום (ב') שר האוצר, אביגדור ליברמן, במסיבת עיתונאים שערך לקראת הנחת התקציב לאישור הכנסת, אותו הקואליציה תנסה להעביר בקריאה ראשונה כבר ביום חמישי הקרוב.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
ליברמן הדגיש כי "חוק ההסדרים הוא חלק אינטגרלי מהתקציב. אני שומע כל מיני דיבורים על כך שאפשר להצביע על התקציב ולא להצביע על חוק ההסדרים, זה פשוט עורבא פרח. כשאני מסתכל על אותם שינויים מבניים כמו בנקאות פתוחה, כשרות, תוספת השלמת הכנסה לאזרחים ותיקים או העלאת קצבאות לנכים - זה אחד שלם. אי-אפשר להפריד בין חוק ההסדרים לתקציב כי זה משאיר את התקציב ללא מקור תקציבי. לכן, יש להתייחס לזה כאחד שלם וננסה לשכנע קודם כל את הציבור וגם את חברי הכנסת שאין משהו יותר נכון וצודק מהתקציב שיונח מחר על שולחן הכנסת".
1 צפייה בגלריה
אביגדור ליברמן
אביגדור ליברמן
שר האוצר, אביגדור ליברמן
(צילום: אלכס קולומויסקי)
ליברמן הוסיף כי אין לו ספק שיימצא רוב בהצבעה לתקציב ולחוק ההסדרים. זאת למרות שייתכן שיהיו דרמות כמו תמיד בדיוני התקציב. ליברמן הציג את עיקרי התקציב והדגיש את חלקו החברתי, כהגדרתו: יהיו בו 27 שינויים מבניים ו-15 חקיקות תקציביות. בסך הכל יעמוד התקציב על 432 מיליארד שקל בשנת 2021 ו-452 מיליארד שקל בשנת 2022.
"כלכלת ישראל מצויה בעלייה בצמיחה. הדו"חות הרבעוניים של החברות מראים על פעילות מוגברת במשק. גם גביית המיסים והפעילות בכרטיסי האשראי עולים. הכלכלה הישראלית למדה לחיות ולעבוד לצד הקורונה", אמר ליברמן.
שר האוצר פירט לגבי סעיפים שונים בתקציב וטען כי "לבריאות יהיו עוד שני מיליארד שקל, עוד 700 מיליון שקל יוקצבו לתקציב הרווחה, לחינוך תהיה תוספת של מיליארד שקל, לביטחון פנים עוד 700 מיליון שקל, עוד מיליארד וחצי שקל ישולמו כתוספת לאזרחים הוותיקים המקבלים תוספת הבטחת הכנסה, 1.8 מיליארד שקל יינתנו לנכים ויועלה המענק השנתי לניצולי שואה באלפי שקלים לכל ניצול. בנוסף, התוכנית למיגון הצפון תקבל עוד 5 מיליארד שקל לעשר שנים - חצי מיליארד שקל לכל שנה, ובדיור הציבורי יהיו עוד 1,700 דירות".
יחד עם זאת, ליברמן ציין כי אין ספק ששוק הדיור הוא הפרובלמטי ביותר. "רבע מיוקר המחייה נובע מהדיור. זה כמעט על עלייה של 8% שנגיע אליה בהמשך השנה. אחרי החגים נפרסם תוכנית כוללת חדשה".
באשר לסוגיית "הגדלות הרמטכ"ל" והביקורת הציבורית הנרחבת נגדה, אמר ליברמן: "אי-אפשר לפגוע ב-40 אלף אנשי קבע וב-6,000 יתומים ואלמנות צה"ל. עשינו את התוספת בצורה שקולה. בשוק הפרטי משתכרים הרבה יותר מאשר ביחידת 8200. אפשר לתת להם סוכריה רק בנושא הפנסיה ולא בתחום אחר".
כמו כן, שר האוצר התייחס גם להעלאת גיל הפרישה לנשים ואמר: "תוך כדי תנועה אפשר יהיה לעשות מתווה שיפורים ותיקונים בתוואי העלאת גיל הפרידה לנשים ל-65. בכל מקרה זה יהיה בהדרגה ל-11 שנים. קשה לקבוע ולהגדיר מי עובדות בעבודה שוחקת".

"יכולנו כבר להגיע להסכמה עם החקלאים לולא כמה ח"כים"

בהמשך התייחס ליברמן לסערה סביב הרפורמה בחקלאות וטען כי "יש פה חוסר הבנה. כל הרפורמה היא תוספת תקציבים לחקלאות הישראלית. כדי לאשר יבוא או להוריד מכס אני לא צריך שום רפורמה, את הכנסת או את הממשלה. זה חתימה של שני שרים - החקלאות והאוצר.
"אני חושב שאנחנו נגיע להסכמה עם החקלאים. לא יודע אם נגיע להסכמה עם כל הח"כים, אבל עם החקלאים יכולנו להגיע להסכמה כבר מזמן לולא כמה ח"כים שמשום מה רצו להפוך את זה לדגל רציני.
"החקלאות הפסיקה להיות אטרקטיבית לצעירים כי אין חדשנות ואין רווחים, וזה חייב להשתנות. גם העולם השלישי מצטרף לתחום ואתה לא יכול להתחרות עם העולם שלישי כי שכר העבודה שם הרבה יותר נמוך. לכן, הסיכוי היחיד להיות תחרותי זה להפוך ישראל לסטארטאפ-ניישן של החלקאות. אם החקלאות לא תהיה הכי מתקדמת בעולם, אין לה סיכוי. לכן הסעיף הראשון הוא השקעה עמוקה בתחום והחלק השני זה תמיכה ישרה לאותם חקלאים שיפגעו. במקום להחזיק מחירים גבוהים, ניתן תמיכה ישירה לחקלאי.
"אני חושב שהמבנה של החקלאות הישראלית, עם כל מועצות הייצור והמכסות, זה מתקופת מפא"י שכבר לא קיימת אבל בחקלאות זה עדיין שיטות של מפא"י. צריך לעבור לחדשנות".
שר האוצר המשיך להגן על סעיפים שונים ברפורמה וטען כי "דבר נוסף הוא רשתות השיווק. אצלנו הקמעונאי הוא גם הסיטונאי וגם היבואן וזה לא בריא. כל השרשרת הזאת שלמעשה נשלטת על ידי שלוש רשתות גדולות: שופרסל, ויקטורי ורמי לוי. אלו חברות ציבוריות שאפשר לראות את הדו"חות שלהן - הן הכפילו את הרווחים שלהן בקורונה. לכן, יש פה צורך לבדוק את כל השרשרת. זה יקח זמן, יש שם סוגיות משפטיות, אבל אנחנו מתכוונים להתמודד איתן".
ליברמן התייחס גם לפגישה החריגה אמש של שר הביטחון, בני גנץ, ויו"ר הרשות הפלסטינית, אבו מאזן, וטען כי "יציבות כלכלית של הרשות הפלסטינית זה אינטרס ביטחוני וישראלי. לכן אנחנו עושים הכל כדי לשמור על היציבות הכלכלית של הרשות".
פורסם לראשונה: 14:58, 30.08.21