איפה אפשר לקות בשר בקר טחון בזול וגבינות יבוא במחיר נמוך? מהיום, משרד הכלכלה מפרסם באתר שלו את מאות נקודות המכירה של מוצרי בשר וגבינות קשות המיובאים בפטור ממכס ובמחירים מוזלים לצרכן. מדובר ברשתות מזון כמו שופרסל, ויקטורי ורמי לוי ואטליזים פרטיים.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
מהמשרד נמסר כי: "המוצרים ומחירם, בהם בשר טרי, גבינות צהובות, שמן זית ועוד, יופיעו באתר משרד הכלכלה והתעשייה וניתן יהיה לאתר את נקודות המכירה בכל רחבי הארץ".
2 צפייה בגלריה
בשר טחון בשופרסל דיל יהוד
בשר טחון בשופרסל דיל יהוד
בשר טחון בשופרסל דיל יהוד
(צילום: המועצה לצרכנות)
בשנים האחרונות, מתוקף החלטת הממשלה ובהתאם לצרכי המשק, מחלק משרד הכלכלה והתעשייה ליבואנים ולרשתות מזון, במסגרת הליך תחרותי, מכסות ליבוא מוצרי מזון הפטורים ממכס, כגון בשר וגבינה כנגד התחייבותם, להפחית את המחיר לצרכן.
כך למשל, מחויבים היבואנים ורשתות המזון שקיבלו מכסת יבוא, למכור לצרכן ללא כל הגבלה בשר טחון טרי ב-31-29 שקל לק"ג, עם שיעור שומן שאינו עולה על 14%. חלק מהרשתות מכרו בשר בשיעורי שומן גבוהים יותר כדי להרתיע לכאורה צרכנים. חלק מהיבואנים נחשדו בכך שלא מכרו את מלוא המכסה שלהם במחיר נמוך כפי שהתחייבו. במקביל למכסות אלו, מגיעים לישראל מוצרים נוספים פטורים ממכס, במסגרת הסכמי סחר שונים.
לצד מכירת המוצר במחיר אליו התחייבו, מחויבים הקמעונאיים גם בפרסום שילוט ברור ונגיש במקום המכירה, אודות המוצר ומחירו בהתאם להליך התחרותי. בחלק מנקודות המכירה אין שילוט כזה לגבי גבינות צהובות. בנקודות בהן נמכר בשר טחון טרי, מחויב העסק למכור לצרכן את המוצר ללא הגבלה ולא יוכל לטעון כי הבשר המיועד לטחינה במחיר המוזל אזל או כי ניתן לרכוש בשר טחון יקר יותר במקומו.
מהמשרד נמסר כי: "מינהל אכיפה ומדידה במשרד הכלכלה והתעשייה מבצע במהלך השנה ביקורות ברשתות המזון המשתתפות בהליך ומייבאות במסגרתו מוצרים פטורים ממכס, בכדי לוודא הן את הימצאותו של המוצר ברשת, בדיקת מחירו בהתאם למתחייב, אחוזי השומן, ככל שמדובר בבשר, פרסום הפרטים וכל הוראה אחרת המתחייבת מההליך. משווקים אשר אינם עומדים בהוראות ההליך התחרותי, צפויים לסנקציות, בהן חילוט ערבויות ושלילת מכסות יבוא. ניתן להגיש באתר תלונה בתיבת דואר אלקטרוני, באשר להפרות מחיר או כל תלונה אחרת".
שרת הכלכלה והתעשייה אורנה ברביבאי: "אנו רואים חשיבות רבה בהנגשת נקודות המכירה של היבוא הפטור ממכס לציבור הצרכנים. השירות החדש נועד להרחיב את המודעות הצרכנית, לאפשר לצרכנים לאתר נקודות מכירה בכל מקום בארץ ולהשוות מחירים. מהלך זה הוא חלק מפעילותו של משרד הכלכלה והתעשייה להפחתת רמת המחירים תוך דגש על שקיפות, הגברת התחרות, הפחתת הריכוזיות ועידוד צרכנות נבונה"