"תיקון עוול היסטורי": ציור נדיר בשווי של 20 מיליון יורו יוחזר לבעליו היהודים

משפחת לבנשטיין, שנקלעה למצוקה כלכלית בתקופת הכיבוש הנאצי, מכרה את הציור בכפייה ולאחר ויכוח משפטי הוחלט במועצת העיר אמסטרדם להחזיר להם את הציור • המשפחה מתלבטת אם למכור את הציור או להשאירו בתצוגה במוזיאון

הציור הנדיר , צילום: ללא קרדיט

מועצת העיר אמסטרדם החליטה להחזיר ציור נדיר של הצייר ואסילי קנדינסקי לבעליו היהודים, לאחר שמשפחתו אולצה למכור את הציור בעת הכיבוש הנאצי.

הציור נרכש במכירה פומבית בשנת 1940 עבור 160 גילדן הולנדי. הוא נמכר על ידי רוברט לוונשטיין, שאביו, עמנואל, היה הבעלים של מפעל תפירה ואספן אמנות שרכש אותו בשנת 1923. משפחת לבנשטיין אמרה כי הם נקלעו למצוקה כלכלית בתקופת הכיבוש הנאצי, ומכרו את הציור בכפייה, אך בית המשפט קבע בסוף 2020 כי הציור נרכש על ידי העיר "בתום לב".

למרות זאת, מועצת העיר אמסטרדם החליטה לסיים את המערכה המשפטית שנמשכה תשע שנים, ולהחזיר את הציור ליורשי משפחת לבנשטיין.

ראשת העיר אמסטרדם פמקה הלסמה וראשת אגף התרבות בעיר טוריה מליאני, כתבו לוועדה להשבת רכוש: "לנוכח פרק הזמן הארוך שעבר וחשיבות תיקון העוול, נחזיר את הציור ללא התערבות חדשה של ועדת ההשבות".

‏סיימון ואן דר סלויז, ממשרד עורכי הדין במשפחה אמר: "אנו שמחים מאוד על ההחלטה הזו. זהו תיקון של עוול היסטורי". כעת על המשפחה להחליט אם הציור, ששוויו מוערך בכ-20 מיליון יורו, יישאר בתצוגה במוזיאון או יימכר.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר