עמי דדאון אחרי הזכייה במדליית הכסף במשחקים הפראלימפיים
(צילום: התאחדות ספורט הנכים)
מדליה שלישית לישראל: השחיין עמי דדאון זכה הבוקר (שבת) במדליית הכסף במשחה ל-150 מטר מעורב במשחקים הפראלימפיים בטוקיו, אחרי שנגע בקיר בזמן של 2:29.48 דקות, שיא ישראלי חדש (הקודם, 2:31.17). במדליית הזהב זכה רומן ז׳דאנוב מהוועד האולימפי הרוסי, ששבר את שיא העולם שלו עם 2:21.17. במדליית הארד הסתפק סוזוקי טקאיוקי היפני עם 2:40.53.
יומיים אחרי שפסל במשחה ל-100 מטר חופשי במשחקים, דדאון הראה בגרות והרבה אופי עם הזכייה הנהדרת שלו במדליה בטוקיו. כבר לפנות בוקר נתן השחיין הישראלי את הטון כשסיים ראשון במקצה המוקדמות שלו (2:33.92 דקות), ודורג במקום השני הכללי.
5 צפייה בגלריה
עמי דדאון
עמי דדאון
עמי דדאון
(צילום: לילך וייס)
5 צפייה בגלריה
עמי דדאון
עמי דדאון
דדאון מאושר אחרי הגמר
(צילום: לילך וייס)
5 צפייה בגלריה
עמי דדאון
עמי דדאון
דדאון מתכונן לזינוק
(צילום: לילך וייס)
5 צפייה בגלריה
עמי דדאון
עמי דדאון
במהלך הגמר
(צילום: לילך וייס)
זאת המדליה ה-377 בהיסטוריה של ישראל במשחקים הפראלימפיים, וה-169 בסך הכל בשחייה (הכי הרבה מבין כל הענפים).

המסע המופלא של דדאון למדליה אולימפית

דדאון כבר רגיל לקרבות קשים שמהם הוא יוצא מנצח. הוא נולד בניתוח קיסרי, בשבוע ה-29‬ להריונה של אמו יפה, שתי דקות אחרי אחותו התאומה ליאם. שניהם נולדו פגים, אך עמי, ששקל 1.3 ק"ג בלבד, סבל מכך שלא הגיע מספיק חמצן למוחו, והדבר הוביל כנראה לכך שלקה בשיתוק מוחין.
דדאון סובל מנכות בארבע גפיו, אך מסוגל ללכת למרחקים קצרים בבית משפחתו בקריית אתא. עבור מרחקים ארוכים יותר הוא מתנייד בכיסא גלגלים. חלק גדול מהעצמאות שלו הוא חייב ליעקב ביננסון, שצירף אותו לנבחרת העתודה ב-2011 והשקיע בו. למרות שניסה ענפים נוספים, ובכלל חלם לשחק כדורגל, דדאון בחר להתמקד בשחייה בעצת מאמנו - ומאז הוא פורח.
5 צפייה בגלריה
עמי דדאון
עמי דדאון
דדאון. קבלן מדליות
(צילום: רון בולוטין)
לדדאון שתי מדליות מאליפויות העולם (כסף ב-150 מטר מעורב וארד ב-200‬ חופשי), לצד חמש מדליות זהב ועוד שלוש מכסף באליפויות אירופה, כשבאחרונה ניפץ את שיא העולם ב-100‬ חופשי ביותר משתי שניות.
ד״ר אפרים זינגר סגן יו״ר הוועד הפראלימפי ויו״ר וועדת הספורט של איל"ן: "עמי מצטרף למשפחת המדליסטים עם זכייתו במדליית הכסף. עמי מהווה דוגמה ומופת לעבודה קשה ונחישות לצד כישרון יוצא דופן. מתאמן במרכז הספורט איל"ן חיפה תחת שרביטו של המנצח על נבחרת השחייה המדהימה, יעקב ביננסון. מביטים קדימה לשיאים ולהישגים נוספים".