לאחר שהושלם מכרז המיליארדים במתחם אשכול בשדה דב בתל אביב, במסגרתו ייבנו קרוב ל-5,000 דירות שיעלו החל מ-4.5 מיליון שקל: ל"ממון" ול-ynet נודע כי בית משפט השלום בהרצליה אישר באחרונה את בקשת מנהלי הגוש הגדול למנות שמאי מקרקעין שיבצע חלוקת זכויות בין בעלי הקרקע הפרטיים. המשמעות: אחרי שנים של המתנה, גם בעלי הקרקעות שאינן שייכות למדינה בשטח שדה דב יוכלו לממש את זכויותיהם בקרקע.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
בתחילת השבוע הוכרזו היזמים הזוכים במכרז הראשון בשטח שדה דב שפונה בצפון תל אביב. על הקרקע הם צפויים לשלם למדינה כ-4.5 מיליארד שקל לטובת הקמה של 1,574 יחידות דיור חדשות. מחירי הזכייה משקפים מחיר קרקע של כ-2.8 מיליון שקל ליחידת דיור, לא כולל עלויות פיתוח, מה שמציב את מחירי הדירות בשכונה שתוקם על סכום של בין 4.5-5 מיליון שקל.
1 צפייה בגלריה
זה לא כל כך נעים לראות שדה נטוש
זה לא כל כך נעים לראות שדה נטוש
שדה דב
(צילום: אסף קמר)
המגרשים המדוברים הם חלק מתוכנית מועדפת לדיור, הממוקמת בצומת הרחובות ש"י עגנון ולוי אשכול (טרמינל שדה דב) בשטח כולל של כ-340 דונם. מדובר באחת משלוש תוכניות להקמת רובע מגורים חדש באזור שדה דב, שצפוי לכלול בסך הכול כ-16 אלף יחידות דיור, חצי מיליון מ"ר של שטחי מסחר ותעסוקה, 3,700 חדרים מלון, פארק חופי ורצועת חוף של 2 ק"מ, מבנים ומוסדות ציבור, כיכר עירונית ושטח ציבורי פתוח.
כ-70% מהקרקעות במתחם מוחזקות על ידי המדינה ועל ידי עיריית תל אביב-יפו ויתרת הקרקעות מצויות בבעלות פרטית, המוחזקות על ידי אלפי בעלי זכויות שהמתינו לפינוי שדה התעופה ואישור התוכניות מזה עשרות שנים. לפיכך, במסגרת התוכנית ייבנו אלפי דירות על קרקעות פרטיות.

שיטת המכרזים של רמ"י תייקר את הקרקע הפרטית

כעת, כאמור, בית המשפט קיבל את בקשת רוב מנהלי הגוש הגדול למינוי שמאי לצורך היערכות לחלוקת זכויות המקרקעין במתחם אשכול. על פי הערכות, שיטת המכרזים של רשות מקרקעי ישראל (רמ"י), לפיה ההצעות הגבוהות ביותר זוכות במכרז, תשפיע לא רק על הדירות שייבנו על קרקעות מדינה. כלומר, מחירי הקרקעות שנקבעו במכרז ייקרו גם את מחירי הדירות בבנייה על הקרקעות הפרטיות, שכן הן קובעות שווי שוק חדש וגבוה יותר למחירי הקרקעות בכל האזור.
לדברי עוה"ד שמואל שוב ונעמה שיף ממשרד עוה"ד שוב ושות', המייצגים בעלי קרקעות פרטיים במתחם שדה דב, "הוראות בית המשפט להיערכות לחלוקת זכויות המקרקעין במתחם אשכול הן בשורה של ממש לכל בעלי הקרקע הפרטיים, שממתינים כבר שנים רבות למימוש זכויותיהם בקרקע".
עוד הוסיפו כי "המחירים שראינו לאחרונה במכרזי הקרקעות של רמ"י במתחם, שהיו גבוהים פי 6.5 ממחירי המינימום של רמ"י, עשויים להוות את רף המינימום לבעלים הפרטיים - שיפעלו למימוש זכויותיהם בבנייה עצמית או בעסקאות קומבינציה עם יזמים. הבעלים הראשונים שיוכלו לצאת לדרך הם אלה שהתאגדו יחד ופועלים מול מנהלי הגוש לחלוקה ומימוש הזכויות".