אנחנו נותנים חמצן למאות עמותות

ידידיה רוזנברג, שמנהל את תחום קשרי עמותות בלקט ישראל, מדבר על קשיי העמותות בישראל ועל התמיכה המשמעותית שהן מקבלות כדי לעזור למאות אלפי נזקקים: "מרגש אותי לראות איזו שמחה מביאה התוצרת החקלאית שאנחנו אוספים"

, צילום: לקט ישראל

בשיתוף לקט ישראל

ראש השנה בפתח, וזה הזמן שבו עם ישראל מתגלה במלוא עוצמתו ונדיבותו. אלפי חקלאים מכל רחבי הארץ מתגייסים למען מטרה אחת: שאף אחד לא יישאר רעב בחג. למרות שהקורונה פגעה גם בהם, הם שמחים להיות חלק ממפעל החסד של לקט ישראל, שאוסף את התוצרת החקלאית העודפת שלהם ומעביר לעשרות עמותות ברחבי הארץ.

בעיצומו של המבצע הלוגיסטי המורכב הזה תפסנו לשיחה את ידידיה רוזנברג, שמנהל את תחום קשרי עמותות בלקט ישראל. "אני עובד בלקט ישראל 13 שנה בתפקידים שונים, ואני לא זוכר תקופה כזו שבה החשיבות של הארגון הייתה כל כך דרמטית כמו במשבר הנוכחי שפוקד אותנו מאז הקורונה", הוא אומר. "אנחנו ממש מספקים חמצן לעמותות שמאכילות מאות אלפי נזקקים.

"בתחום הירקות והפירות אנחנו עובדים מול 220 עמותות מכל הארץ. לכל עמותה יש יום קבוע שבו היא מקבלת תוצרת. יום לפני כן אנחנו שולחים להם הודעה אילו מוצרים יש לנו במלאי. אנחנו מספקים את התוצרת לפי מפתח שבנינו בעמל רב, במטרה לתת לכל נזקק את אותו סל, לא משנה אם הוא בדימונה, בתל אביב או בקריית שמונה. כל עמותה מקבלת תוצרת על פי מספר הנזקקים שהיא מצהירה שהיא תומכת בהם".

תרמו גם אתם ארוחה של נתינה לראש השנה , לחצו כאן או חייגו למספר 5064*

כל עמותה שיש לה אישור ניהול תקין ואישור לפי סעיף 46א לפקודת מס הכנסה, יכולה לעבוד עם לקט ישראל. יש עמותות שמקבלות את התוצרת של לקט ישראל ועורכות שוק עם עמדות של בצל, עגבניות וחסה וכל נזקק עובר בין הדוכנים ולוקח כמה שהוא צריך, ויש עמותות שיש להן מערך חלוקה, שבו מתנדבים של העמותה מגיעים ומחלקים ישירות לבתי הנזקקים. לאפשרות השנייה יש עדיפות כיום, מפני שרבים מהנזקקים פוחדים לצאת מהבתים.

צילום: לקט ישראל,

אי אפשר להישאר אדיש

אתה מרגיש שיש עלייה בביקוש מאז הקורונה?
"בוודאי. יש עלייה של לפחות 30 אחוזים בביקוש לתוצרת. אני שומע על הרבה עמותות שמתקשות לעמוד בכמות הפניות שהן מקבלות השנה, ולכן הן מבקשות להעלות את היקפי הסיוע שהן מקבלות מאיתנו. אנחנו משתדלים להיענות לכל בקשה שאנחנו מקבלים, אבל זה לא פשוט כי המצב קשה אצל כולם".

כדי להמחיש את הקושי, רוזנברג משתף בכמה הודעות שהגיעו אליו השבוע. "אני מבקש מכם סיוע במזון", כותב אחד הנזקקים. "אני מתקיים מקצבה של 2,250 שקל ומשלם שכר דירה 2,500 שקל. אין לי כסף לרכוש מזון או תרופות, אפילו לא קנביס רפואי עבור בני האוטיסט. אשמח לקבל כל עזרה שתוכלו לתת לי".
אב נכה 100 אחוז, חולה סרטן, אם חד הורית לארבעה ילדים, מתמודד עם פוסט טראומה, פושט רגל ועוד הרבה סיפורים קשים מאוד שמגיעים למוקד של לקט ישראל לא יכולים להשאיר אף אחד אדיש. "כשנזקק כותב לי 'אין לי בבית כלום, בבקשה תביאו לי משהו', או אם לתינוק משכונת מצוקה שאומרת שהיא ובעלה לא עובדים בגלל הקורונה ואין לה מה לילד לאכול - אם אתה בן אדם ולא רובוט, אתה לא יכול לתת להודעות כאלה לעבור לידך. אתה חייב לעזור, במיוחד עכשיו לפני החגים", אומר רוזנברג. "לפני הקורונה היו הרבה אנשים שהיה להם קשה להתקיים, אבל איכשהו שרדו והשאירו את הראש מעל המים. כשבאה הקורונה ואנשים איבדו את העבודה שלהם, גם אם זו עבודה בשכר מינימום, הם צללו לתהום. גם אנשים נורמטיביים שעבדו בעבודה טובה ופתאום קיבלו מחלה קשה צללו ברגע אחד מתחת לקו העוני. זה מהלך לא פשוט, אבל זו המציאות שלנו".

תרמו גם אתם ארוחה של נתינה לראש השנה , לחצו כאן או חייגו למספר 5064*

עד כמה השפיעו הקורונה והסגרים על הפעילות שלכם?
"בצורה דרמטית. בתחום האוכל המבושל הייתה לנו השנה בעיה קשה, כי חדרי מלון וחדרי אוכל של חברות הייטק – שהם ספק משמעותי עבורנו - היו סגורים. בעזרת הרבה תורמים הצלחנו לקנות למעלה ממיליון חמגשיות כדי לתת מענה, במיוחד בסגרים, כשאנשים נתקעו בלי מזון".

עד כמה קשה המציאות בישראל 2021 ימחיש הסיפור הבא של רוזנברג. "התקשרנו עכשיו לתורם שכל השנים תרם לנו וביקשנו את עזרתו גם השנה. הוא אמר לנו שהוא מתבייש להגיד, אבל בגלל הקורונה העסק שלו קרס ועכשיו הוא צריך את העזרה שלנו. לא פשוט לשמוע את זה", אומר רוזנברג "המסר שלי לאנשים הוא שתהיו בני אדם, תראו את האנשים שלא רואים אותם", אומר רוזנברג. "אתה מסתובב בעיר ורואה אנשים עושים קניות, ואתה חושב שהמצב במדינה טוב, אבל זו אשליה. יש הרבה אנשים שאתה לא רואה, שלא יוצאים מהבתים שלהם, שמחפשים אוכל בפחים והמצב שלהם מאוד קשה, במיוחד בשנה האחרונה. עבורם אנחנו עושים הכל כדי שיהיה להם את המינימום בשביל להתקיים, ואני קורא לכל מי שקורא את הכתבה הזו להצטרף למצווה החשובה הזו, כי מי שמציל נפש אחת כאילו הציל עולם ומלואו".

תרמו גם אתם ארוחה של נתינה לראש השנה , לחצו כאן או חייגו למספר 5064*

בשיתוף לקט ישראל

כדאי להכיר