סאלח שבתי עבר למגדל

מתוך השיכונים הישנים של שנות ה-50 צומחות שכונות חדשות ומטופחות • זה אמנם לוקח שנים, אבל בהחלט שווה לחכות • שכונות העוני שעוברות מהפך: מיפוי מיוחד שנערך בעזרת madlan

800 דירות חדשות של בוני התיכון באזור , צילום: הדמיה: AA Studio

מחפשים את המקום האמיתי להשבחה? המסלול הוא ממעברה ליוקרה, משיכונים לבוטיק, מרכבות למגדלים. אלו השכונות שיהפכו לפנינות הנדל״ן של המדינה. איתרנו, בסיוע madlan, את המקומות שיהפכו לדבר הבא, ואפילו מצאנו לכם את השיכון של סאלח שבתי.

הייתי ילד / בבית שקראו לו צריף / בשכונה שאמרו עליה מעברה / הקו היחיד שראיתי היה קו האופק / ומתחתיו הכל נראה עוני (מתוך ״קו העוני״, מילים: רוני סומק, שירה: חנן יובל).

האבסורד של מדינת ישראל: מעברה אחת שרדה 70 שנה - מעברת אל-חארם (נוף ים), לצד בתים ששוויים מאות מיליוני שקלים. אם היו נותנים לנו לבחור אז את מקום המגורים זו הייתה זכיה בפיס.

האסבסטונים בנוף ים הם המשך טבעי לרחוב הכי יקר בארץ בגלי תכלת בהרצליה פיתוח, שם שכן עד לאחרונה ביתו של השגריר האמריקאי על הצוק, שנמכר ב-300 מיליון שקל. רק לפני כ-3 שנים תושבי "המעברה" בשכונת נוף ים בהרצליה נאלצו לפנות את בתיהם עקב סחף של כמויות עצומות של בוץ, שחסם את הגישה לחלק מהבתים, גרם נזק למכוניות וסתם את מערכת הניקוז.

בעיריית הרצליה, לדברי ראש העיר משה פדלון, הכינו תוכנית לפינוי האסבסטונים של פעם ופינוי כ-50 המשפחות במקום, חלקן קשות יום, ובניית 250 חווילות יוקרה מהמפוארות בארץ. התוכנית אמורה להעביר למדינה מקדמה של כחצי מיליארד שקל, והסכימו עליה בלחיצת יד בהתלהבות שר האוצר לשעבר משה כחלון ביחד עם רשות מקרקעי ישראל. פדלון כבר בירך: מזל וברכה.

אחרי שבוע הגיע מכתב מהיועצת המשפטית במשרד האוצר שיש פולש אחד במקום, ולכן התוכנית אינה בת ביצוע. מאז עברו 3 שנים וכלום לא השתנה. "אני מתפוצץ", אומר פדלון, "באתי לתת מתנה למדינה בלי לקחת אגורה, אבל הפקידות הרגה את השליח ואת התוכנית. המעברה נשארה על כנה".

לרוב זה תהליך של אבולוציה טבעית שמתרחש: המעברות של פעם הופכות לפנינות נדל״ן. הבעיה: זה לוקח 15 שנה ויותר, בגלל בירוקרטיה איומה ופקידות מצרה. השכונות הוותיקות סבלו לאורך השנים מהזנחה ומהזדקנות כפולה - של השכונה ושל האוכלוסייה המתגוררת בה. התהליך לווה בדרך כלל בבריחה של אוכלוסיות חזקות ובכניסת אוכלוסיות מוחלשות.

משהו בכל זאת משתנה. אותם שיכוני עוני הופכים למגדלי יוקרה. בסיוע madlan איתרנו עבורכם את שכונות העוני שיעברו מהפך היסטרי והיסטורי.

״אנחנו יודעים שבענף הנדל"ן יש קבוע אחד שמעמדו כמעט ואינו נשחק לאורך השנים, וזה המיקום״, מסביר טל קופל, מנכ״ל madlan. “השכונות האלו נמצאות לרוב במיקומים מרכזיים או בעלי נגישות גבוהה, והשילוב של מחירים נמוכים ולוקיישן מנצח קורץ ליזמים. הם מקדמים תוכניות שונות של התחדשות עירונית, לרוב בתמיכת הרשויות המקומיות, שמעוניינות בשיפור הסביבה ותנאי המחיה. כמובן שמעבר להתחדשות המבורכת, יש פה גם הזדמנות שקורצת למשקיעי נדל"ן. בישראל, כמו בישראל, לא כל התוכניות, בעיקר הגרנדיוזיות שבהן, אכן קורות לבסוף, כך שיש פה סיכון לא מבוטל לצד הסיכוי".

ירושלים / עיר גנים ב', ג'

מה יש: עיר גנים הוקמה בשנות ה-50 על אדמות הכפר הפלסטיני אל-מאלחה. בעוד שעיר גנים א' הוקמה כשכונת צמודי קרקע, בעיר גנים ב' ו-ג' נבנו בעיקר מבני שיכון. בגלל הקירבה למרכז העיר והמחירים הזולים יחסית השכונה מהווה מוקד משיכה למשפחות צעירות. בעשורים האחרונים, בעקבות מעבר של משפחות חרדיות רבות, היא הופכת משכונה חילונית לדתית. בשכונה עצמה יש מעט גינות ציבוריות, אבל היא מוקפת בפארקים גדולים, כמו פארק מקסיקו וגן חיים הרצוג מצפון, ופארק משואה מדרום.

מה יהיה: במזרח השכונה מתוכנן פרויקט פינוי-בינוי גדול, שכולל הריסה של 646 דירות ובנייה של כ-1,700 דירות במגדלים בני 10 עד 35 קומות. בנוסף כוללת התוכנית הקמה של פארק מרכזי, מבני ציבור ומוקדי קניות ובילוי. במסגרת 2 תוכניות פינוי-בינוי קטנות יותר בשכונה ייהרסו 275 דירות במבני שיכון ויוקמו במקומן כ-825 דירות חדשות במגדלים.

מה עוד: מדרום לשכונה מתוכננת שכונה חדשה על שטח מדרוני לא מפותח. בשכונה - גבעת משואה צפון - יוקמו כ-700 דירות בבניינים בני 7-12 קומות, ומגדל אחד בן 31 קומות. במסגרת הפרויקט יתכן ויוקם מעבר להולכי רגל שיקשר בין השכונות מעל דרך חיים קוליץ. מערבית לשכונה מתוכננת הפרדה מפלסית בצומת אורה, תוכנית שנויה במחלוקת שבמסגרתה יחפרו שתי מנהרות לרכבים מתחת לצומת.

חיפה / נוה דוד 

מה יש: נוה דוד הוקמה בתחילת שנות ה-50 של המאה הקודמת, תחילה כמעברה ובהמשך כשכונת שיכונים. השכונה הייתה חלק מפרויקט שיקום שכונות בשנות ה-70, אך עדיין נותרה כשכונת עוני. רוב בתי השכונה הם מבני שיכון נמוכים, שחלקם עברו הרחבות שונות.

שכונת נווה דוד במצבה הנוכחי, באדיבות חברת "אזורים"
כך תיראה נווה דוד אחרי הפרויקט של אזורים, הדמיה: 3Dvision

השכונה גובלת מדרום בבית העלמין שדה יהושע, ממערב בכביש 4, ממזרח במורדות רכס הכרמל, ומצפון בשכונת רמת הנשיא החדשה ושכונת שער העלייה הוותיקה. בשכונה יש מספר גינות ציבוריות, גישה לפארק החדש של רמת הנשיא ולחוף הים דרך גשר להולכי רגל מעל כביש 4.

מה יהיה: בדרום מזרח מתוכנן פרויקט פינוי-בינוי גדול, במסגרתו ייהרסו 219 דירות ב-17 מבני שיכון, ובמקומם יוקמו כ-1,200 דירות חדשות ב-12 מגדלים בני כ-22 קומות על ידי חברת אזורים, בעלות 1.5 מיליארד שקל. נווה דוד היא אחת משכונות החוף בדרום חיפה, המתחדשת בשנים האחרונות.

2 מהמגדלים מיועדים בנוסף למגורים גם למשרדים ולמסחר, כך שבשכונה ייפתח מוקד תעסוקה, קניות ובילוי חדש. במסגרת פרויקט פינוי-בינוי נוסף במזרח השכונה ייהרסו 74 דירות ב-9 מבני רכבת, ובמקומן יוקמו כ-360 דירות חדשות ב-3 מגדלים בני כ-30 קומות. בנוסף יפותחו גינות ציבוריות ומבני ציבור חדשים.

קבוצת אלמוג היא הראשונה שהחלה לבנות במקום. פרויקט אלמוג כרמל מערב יכלול 437 דירות חדשות ב-3 מגדלי מגורים על מגרש של כ-16 דונם במפגש הרחובות המלך אמציהו והמלך שלמה (פרטים נוספים בכתבת המגורים ליד הים).

מה עוד: מדיניות ראש העיר עינת קליש-רותם היא לא לבנות שכונות חדשות, אלא לחדש את הקיימות. שכונת נווה שאנן היא הגדולה ביותר בחיפה ומונה כ-40 אלף תושבים. היא נבנתה בהדרגה על פני שנים רבות, ולכן מתאפיינת בסגנונות בנייה שונים. ברובע יש מבנים שזכו לכינוי הגגות האדומים וישנם מבני שיכונים שנבנו בשנות ה-50.

פרויקט פינוי-בינוי של פרשקובסקי מתבצע במתחם כצנלסון. הוא כולל הריסה של 7 בנייני רכבת, בהם 126 דירות ישנות. ייבנה מתחם חדש עם כ-500 יחידות דיור ב-4 מגדלים עם 15 קומות, ועוד 6 בניינים עם 9 קומות.

הרצליה / יד התשעה (שביב)

מה יש: בשכונה קיימות היום 1,372 יח"ד ב-94 בנייני רכבת מוזנחים, בעלי 2-3 כניסות. ב-1964 צולם כאן הסרט סאלח שבתי, שהגיע עם משפחתו למצוא שיכון חדש בסרטו של אפרים קישון. ״את רקמת הבינוי של המעברות הפכנו לחלק המחדש את השכונה", אומר האדריכל גיא מילוסלבסקי. "המבנים ששימשו לגלי העלייה הם שצפויים להכניס רוח חדשה".

השכונה ממוקמת על כביש 531 על גבול רעננה. היא הוקמה עבור עולים חדשים מעיראק, מרוקו וטורקיה, אליה נוספו מאוחר יותר יוצאי ברית המועצות לשעבר.

מה יהיה: "רובע המחר של הרצליה", מכונה האזור בעירייה. 6,000 דירות חדשות ייבנו. לפי התוכניות השכונה תיהרס ברובה. המרכז ישומר בעירוב שימושים של מבני ציבור, מסחר ומגורים. ברחובות ההיקפיים מוצע בינוי רב קומות ובמרכז בנייה מרקמית - 8 קומות מעל לובי ו-3 עד 6 קומות מעל לובי.

לפני כשנתיים העירייה ביטלה את התוכניות בעקבות תלונות התושבים והעבירה את התכנון לידי התושבים עצמם. מאז התוכנית הסתבכה, ולאחר 5 שנים של מאבקים מגיעה לפתחו של בית המשפט. זאת לאחר שחברות היזמות שנבחרו לקדם את התוכנית הגישו לאחרונה תביעה נגד העירייה, שמבטלת את ההסכם איתן.

מה עוד: באזור המערבי, בקירבת כביש 531 ותחנת הרכבת העתידית, יוקם אזור תעסוקה שיאופיין בבנייה של מגדלים בגובה כ-30 קומות. ייבנו כ-100 אלף מ"ר של שטחי תעסוקה ומסחר בשטח כולל של כ-250 דונם. התוכנית כוללת גם דרכי תחבורה, שטחים ירוקים ומוסדות ציבור.

בת ים / רמת יוסף

מה יש: מבני השיכון הנמוכים נבנו בשנות ה-50 וה-60, וביניהם שטחים פתוחים נרחבים שעדיין מכילים בעיקר חול. השכונה אוכלסה בין היתר בעולים מרומניה, מרוקו ופולין. כיום מתגוררים בה כ-9,300 תושבים, לעומת כ-10,000 לפני עשור. יש 2 מרכזים מסחריים, בתי ספר ומוסדות תרבות מרכזיים כמו היכל התרבות והאודיטוריום העירוני.

מה יהיה: מספר תוכניות פינוי-בינוי מאושרות כבר או נמצאות בהליכי אישור.
ציר יוספטל: לאורך הרחוב הראשי מתוכננת התחדשות של מבני רכבת, במסגרתה ייהרסו כ-600 דירות ב-22 בניינים וייבנו במקומן כ-1,700 דירות חדשות, משרדים וחנויות, במגדלים בגובה עד 45 קומות. התוכנית מאושרת והבנייה צפויה להתחיל השנה ולהימשך כעשור.

כך נראה היום רחוב השבטים בבת ים, יח"צ

 

יוספטל-איילון: בפינה הצפון מערבית של מחלף יוספטל מתוכנן פינוי-בינוי של 2 מבני רכבת עם 64 דירות והקמת 2 מגדלים בני כ-45 קומות עם כ-300 דירות במקומם, לצד מגדל משרדים בגובה דומה. התוכנית אושרה אך אין צפי לביצועה.

פרויקט מומנט בבת ים של חברת אזורים, הדמיה: 3Dvision

מתחם כצנלסון: THE 5 הוא אחד מפרויקטי הפינוי-בינוי הגדולים בבת ים, מיזם למגורים בלבד הכולל 560 יחידות דיור על פני 5 מגדלי מגורים בני כ-27 קומות, 112 דירות בכל מגדל. בצמידות לפרויקט ריאה ירוקה של כ-6 דונם עם מתקני ספורט, שבילי אופניים, מתקני שעשועים ופינות ישיבה מוצלות. היתר הבנייה צפוי להתקבל עד סוף 2021, והאכלוס צפוי עד 2026.

מתחם מומנט: אחד הפרויקטים המסקרנים בגוש דן. 479 דירות נמכרו מרחוק דיגיטלית לעמיתי חבר בתקופת הקורונה ביותר ממיליארד שקל. במסגרת הפרויקט שמקימה חברת אזורים ייבנו כאן 714 דירות ב-4 מגדלים של 34-35 קומות ו-6,500 מ"ר של שטחי משרדים ומסחר.

רחוב אילת: תוכנית פינוי-בינוי להקמת 780 דירות חדשות במקום 192 דירות קיימות ב-9 מבני רכבת. התוכנית נמצאת בשלבים ראשוניים, ואם היא תאושר היא לא צפויה להתבצע לפני 2030.

מתחם התחייה: תוכנית לעיבוי וחיזוק של 5 מבני רכבת בני 3 קומות, כך שיגיעו לגובה של 10 קומות, תוך הגדלת מספר הדירות מ-200 ל-370. התוכנית נמצאת בשלבים ראשוניים, ואם תאושר היא לא צפויה להתבצע לפני 2030.
למרות שמדובר במספר פרויקטים משמעותי, חשוב לציין שהם מכסים רק חלק קטן מהשטח הבנוי, כך שהפוטנציאל להתחדשות עדיין רב.

פרויקט THE FIVE. אחד ממתחמי הפינוי-בינוי הגדולים בבת ים של חברת מעוז דניאל, הדמיה: Viewpoint

מה עוד: מלבד התחדשות עירונית, רוב ההתפתחויות שצפויות באזור הן בתחום התחבורה. תחנת רכבת קלה תיפתח ב-2022 ותשרת את דרום מערב השכונה. שביל אופניים למרכז תל אביב צפוי להיסלל עד 2023. נתיבי תחבורה ציבורית ברחוב יוספטל ייסללו גם הם עד 2023. בטווח הארוך יותר מתוכננת תחנת מטרו בפינת הרחובות יוספטל וכצנלסון, שתקשר לחולון, בקעת אונו, פתח תקווה, צפון תל אביב והרצליה.

נתניה / דורה

מה יש: השכונה, שהוקמה בשנת 1948 במקום שבו שכן בעבר מחנה צבאי בריטי ולאחר מכן מחנה אלכסנדרוני ומעברה, מאופיינת ברובה בבנייה נמוכה, חלקה צמודת קרקע וחלקה בנייה רוויה של שיכונים מוזנחים. התוכנית לפינוי-בינוי משתרעת על מתחם בציר בן צבי המרכזי החוצה את העיר מצפון לדרום. שכונת דורה (היום קרויה רמת ידין) משתרעת על פני 782 דונם וכוללת 2,020 יחידות דיור. 

מה יהיה: בסיום ההתחדשות העירונית יהיו בשכונה כ-5,000 יחידות דיור. העירייה לקחה על עצמה לטפל בצירים מרכזיים, כדוגמת רחוב הנביאים, שדרות בן צבי והרחובות ירמיהו, יחזקאל ונחום.

מה עוד: פינוי-בינוי ענק נוסף תחת מדיניותה של ראש העירייה, מרים פיירברג, מתוכנן בקריית נורדאו, שהוקמה בשנות ה-50 בדרום העיר ומוקפת בשכונות חדשות. כיום מתגוררים בה כ-19 אלף תושבים. התוכנית, שמתפרשת על כ-1,000 דונם, כוללת תוספת של 4,900 דירות חדשות ל-6,200 הדירות הקיימות. מצפון מוקמת בימים אלה שכונת אגם 3, שתכלול כ-1,000 דירות בבנייה גבוהה, מאות אלפי מ"ר לתעסוקה והיכלי ספורט ותרבות עירוניים חדשים.

כפר סבא /יוספטל 

מה יש: המצב כיום: שכונת יוספטל הוותיקה, אשר נוסדה כמעברה בתחילת שנות ה-60, מכילה כיום 1,051 יחידות דיור במסגרת 83 בנייני מגורים. השכונה מכילה בנייה מגוונת הכוללת בין היתר מבנים צמודי קרקע ובנייני רכבת. הבנייה בשכונה החלה בשנת 1962 ולאחר פטירתו של גיורא יוספטל שר השיכון, השכונה נקראה על שמו. מרבית השכונה מורכבת משיכוני רכבת בבנייני קומות שנשארו עד היום. בשנות ה-70 התפרסמה השכונה כשכונת עוני של יוצאי צפון אפריקה ורומניה.

תנופת פיתוח בדרך לשכונת יוספטל בכפר סבא, יער קורין, חברה מתכננת

מה יהיה: אלפי יח' דיור חדשות בכפר סבא. לאחר שנים של הזנחה: פרויקט פינוי-בינוי ענק בעיר יביא לתנופת השכונה הוותיקה ולהרחבתה. העירייה יוצאת במכרז לבחירת חברה מנהלת לתכנון וביצוע תשתיות לפרויקט. התוכנית תקודם בעבודה משותפת של רשות מקרקעי ישראל וצפויה לכלול תוספת של יחידות דיור חדשות, מתוכן כ-15% יוקצו לטובת זוגות צעירים תושבי העיר.

מה עוד: התחנה הסופית של המטרו הדיפו מתוכנן לקום באזור התעשיה במזרח העיר. תכנית הבניה החדשה תוביל להקמת אלפי יחידות דיור חדשות, שטחים ירוקים, מבני מסחר ומבני ציבור לרווחת התושבים. לדברי ראש העיר, רפי סער, ״נייצר מרחבים ירוקים חדשים, נרווח את שכונת יוספטל, נגדיל את היצע המגורים העירוני, נייצר מרחב אורבני חדיש המותאם למאה ה-21 ונשדרג את איכות חיי תושבי השכונה".

אור עקיבא / שז"ר

מה יש: מעברת קיסריה הוקמה ב -1951 על החולות ותושביה פונו בשעתו שכונת שז"ר היא שכונת שיכונים במרכז אור עקיבא, שממוקמת בצמוד לכביש החוף במערב, ולאזור התעשייה הצפוני במזרח. מצב הבניינים בשכונה ירוד, והוא מאופיין באוכלוסייה מוחלשת. בעשור האחרון הצטמצמה אוכלוסיית השכונה בכ-16%, כולל צמצום של כ-30% במספר הילדים, בעוד שאוכלוסיית בני ה-60 ומעלה היא היחידה שצמחה, מה שמעיד שמשפחות צעירות לא רוצות לגור במקום. זאת למרות שבשכונה יש מוסדות ציבור רבים, כולל מתנ"סים ומגרשי ספורט, ויש בה גינות רבות, חלקן מטופחות.

מה יהיה: במערב השכונה אושרה תכנית פינוי-בינוי גדולה ב-2015, אך הפרויקט נשאר תקוע מאז ועד תחילת השנה, אז החלו היזמים בקידומו מחדש (כיום שותפים כאן שיכון ובינוי ותדהר). התכנית חלה על 20 בניינים עם 355 דירות, ומציעה להרוס אותם ולבנות במקומם 1,750 דירות ב-12 מגדלים של כ-30 קומות, ובנוסף להקים מבני ציבור חדשים כולל בית ספר יסודי, מעונות וגני ילדים, מתנ"ס ועוד, לצד פיתוח גינות ציבוריות חדשות. בזכות השטחים הציבוריים הרבים שיש בשכונה אפשר יהיה להקים את בנייני המגורים החדשים לפני הריסת הישנים, כך שהתושבים לא יידרשו לעבור בזמן העבודות.

מה עוד: בדרום העיר מוקם בימים אלה רובע "אור ים" עם כ-3,500 דירות, שמשווק באגרסיביות בשנים האחרונות ושם את אור עקיבא בחזרה על המפה. בוהות כאן החברות הגדולות ובהן שיכון ובינוי, בסט, אלקטרה, חנן מור, אלמוגים.

רחובות / קריית משה

מה יש: קריית משה הוקמה בשנות ה-60' במערב רחובות ואוכלסה בתושבי מעברת זרנוגה ששכנה במקום. התושבים הראשונים היו ניצולי שואה ועולים מצפון אפריקה, ובמהלך השנים השכונה קלטה עוד גלי עלייה, כולל עולי אתיופיה רבים שהגיעו לשכונה בשנות ה-90' ומהווים את רוב התושבים כיום.

השכונה מורכבת ממבני שיכון ובתים פרטיים, עם שטחים ריקים ומוזנחים נרחבים. לתושבים יש גישה למספר גינות מצומצם, וחרף מאמצי העירייה והמדינה מדובר בשכונת עוני מהקשות ביותר בארץ.

מה יהיה: כבר שנים רבות שמנסים לקדם בשכונה תכנית פינוי-בינוי גדולה שתשפר אותה עבור הדיירים הקיימים ובמקביל תכניס אוכלוסייה חדשה ומבוססת יותר. בסוף 2019 אושרה בהליך מזורז בותמ"ל תכנית להריסת כ-2,000 דירות ובניית כ-10,000 דירות חדשות במקומן, רובן על קרקע משלימה מחוץ לשכונה. היחס הגבוה בין דירות חדשות לדירות להריסה נועד במקור לפצות על מחירי הדירות הנמוכים בשכונה ולמשוך יזמים לפרויקטים, אך בעקבות אישור התוכנית מחירי הדירות בשכונה כבר עלו וכמעט והכפילו את עצמם. בינתיים, למרות התוכנית המאושרת והכדאיות הכלכלית, עדיין לא יצאו לפועל פרויקטים בשכונה בגלל סחבת וביורוקרטיה של העירייה והמדינה.

מה עוד: במסגרת התכנית להתחדשות השכונה מתוכננת התחדשות של אזור התעשייה הצמוד מצפון. שכונת מגדלים חדשה בשם "חצרות המושבה" צפונית-מזרחית לשכונה נמצאת בשלב מתקדם וצפויה להסתיים בעוד שנים ספורות. על מגרש החניה של השופרסל מצפון לשכונה מתוכנן פרויקט של 4 מגדלים בני כ-20 קומות עם כ-250 דירות, גינה מרכזית ומבנה ציבור גדול.

מזרחית לשכונה, לאורך דרך ששת הימים מבוצעים מספר פרויקטים נקודתיים של בניית מגדלים למגורים על שטחים פתוחים - ומגמה זו צפויה להימשך.

לוד / רמת אשכול

מה יש: רמת אשכול במרכז לוד היא בין השכונות העניות בארץ. לאחר כיבוש לוד במלחמת העצמאות האזור אוכלס בתושבים ערבים ותיקים ובפליטי מלחמה ערבים ויהודים. במשך השנים הצטרפו לשכונה עוד אוכלוסיות מוחלשות.

השכונה כיום מאופיינת במבני שיכון משנות ה-70 ובנייה מאולתרת לצד מבנים עתיקים בעלי שם, כמו כנסיית גיוארגיוס הקדוש, חאן חילו ובית הקשתות.

מה יהיה: לפי תוכנית התחדשות עירונית שאושרה בסוף 2019 רוב המבנים הקיימים בשכונה ייהרסו (למעט המבנים העתיקים שמיועדים לשימור). בניינים חדשים יוקמו במקומם, רובם עד 10 קומות, אך גם מגדלים עד 25 קומות.

מספר הדירות יגדל מכ-1,200 לכ-5,300. יפותחו גינות ופארקים ויוקמו מבני ציבור.

הופקדה תוכנית להתחדשות עירונית בייזום חברת רוטשטיין, הכוללת 467 יחידות דיור במבני מגורים בני 10 עד 24 קומות, במתחם חרמון-גלבוע על שטח של 15 דונם. כיום מצויים במתחם 7 מבני מגורים עם 60 יחידות דיור, שיפונו לטובת הפרויקט.

מה עוד: תוכניות פיתוח נוספות שיתרמו לאיכות החיים של התושבים כוללות השקעה משמעותית בתחבורה הציבורית, עם סלילה של נתיבים בלעדיים לאוטובוסים (נת"צים), הקמת קו אוטובוסים מהירים (הקו החום), שישרת את השכונה ויחבר אותה לרמלה, באר יעקב וראשון לציון, ובעתיד גם קו מטרו (רכבת תחתית) ישיר למרכז תל אביב ולערים נוספות במטרופולין. תחנת רכבת חדשה, שמתוכננת בצפון העיר, תהיה קצת רחוקה מהשכונה ברגל, אבל במרחק של כ-5 דקות רכיבה באופניים.

אור יהודה / גיורא

מה יש: שכונת גיורא כוללת מבני שיכון בבנייה נמוכה ומרחב ציבורי מוזנח. יש הרבה מבני ציבור, אבל מעט גינות ופארקים. ברחוב העצמאות הראשי עוצרים אוטובוסים רבים למגוון יעדים.

מה יהיה: העירייה מייעדת את השכונה להתחדשות בשיתוף ציבור ופרסמה מסמך מדיניות בנושא. מספר מתחמים מיועדים לפינוי-בינוי, והשאר להתחדשות ברמת המבנה הבודד. כיום מקודמות 3 תוכניות פינוי-בינוי במסגרת הוותמ"ל, ותוכנית מאושרת חלה חלקית על מבני השכונה. שניים מהמתחמים המקודמים נמצאים בכניסה לעיר, ובמסגרתם ייהרסו כ-300 דירות ב-19 מבני שיכון.

במקומן ייבנו כ-1,500 דירות ב-16 מגדלי מגורים בני 16 קומות. לאורך רחוב העצמאות תפותח חזית מסחרית, ובין הבניינים יוקמו פארקים חדשים. תוכנית נוספת כוללת פינוי שוק הפריקסטים לטובת בנייה מחדש.

מה עוד: לקראת סוף העשור יתחיל לפעול הקו הסגול של הרכבת הקלה לאורך כביש 461. על שטח ענק של 1,670 דונם, המהווה כרבע משטחה הנוכחי של העיר, ייבנה מתחם העסקים והבילויים O PARK, שיכלול כמיליון מ"ר של תעסוקה, מסחר, בילוי ופנאי. בסמוך יוקמו שתי שכונות מגורים בהיקף של יותר מ-5,000 יחידות דיור: שכונת בית בפארק, שאכלוסה יחל השנה, ושכונת פארק איילון. יוקם גם פארק ירוק של 600 דונם.

אזור / השדרה המרכזית 

מה יש: המועצה המקומית אזור ממוקמת במרכז הארץ וגובלת בחולון מדרום, פארק אריאל שרון מצפון ושטחי מקווה ישראל ממזרח. שטח המועצה כ-2,210 דונם והיא מונה כ-13,000 תושבים.

מה יהיה: אושרה תוכנית מתאר לפני שבועות ספורים ביישוב הרדום יחסית, הכוללת תוספת של כ-4,400 יחידות דיור, שייתנו מענה להיקף אוכלוסייה של כ-27,000 תושבים עד 2035. התוכנית מגדירה את הרחובות קפלן, יצחק שדה ומשה שרת כשדרה המרכזית של היישוב, אשר כוללת בתוכה הן התחדשות עירונית והן בנייה צמודת קרקע. התוכנית, בהובלת מינהל התכנון, הרשות המקומית ולשכת תכנון תל אביב, מציעה התחדשות עירונית של אזור התעסוקה ושל אזורי הבנייה הרוויה, תוך דגש על הקצאת שטחים לצורכי ציבור.

800 דירות חדשות של בוני התיכון באזור, הדמיה: AA Studio

חברת בוני התיכון תקים כ-800 דירות חדשות ב-13 בניינים חדשים בני 7 עד 16 קומות. רן מלאך, מנכ"ל בוני התיכון התחדשות עירונית: "יישום התוכנית ישדרג משמעותית את איכות החיים של הדיירים ושל יתר תושבי העיר״.

מה עוד: ההתחדשות העירונית נשענת בחלקה על ציר מערכת תחבורה עתירת נוסעים המאושר בכביש 44 ועל תחנת המטרו המתוכננת במזרח היישוב. 

גבעת שמואל / גיורא   

מה יש: שכונת גיורא נבנתה בשנות ה-60 בצפון גבעת שמואל וכוללת מבני שיכון בצפון, בתים פרטיים במרכזה ומבני דירות נמוכים בדרום. יש בה מוקדים עירוניים מרכזיים כמו בית העירייה, מתנ"ס, אולם תרבות ומספר מבני משרדים. ליד העירייה יש פארק ומרכז מסחרי, אבל התושבים מעידים שחסרים מקומות בילוי ומוקדי קניות.

מה יהיה: בצפון אושרה לאחרונה תוכנית פינוי-בינוי גדולה, שכוללת הריסה של כ-600 דירות קיימות במבני שיכון והקמה של כ-1,850 דירות חדשות בבנייה משולבת של 10 ו-28 קומות, עם קומת קרקע מסחרית לאורך רחוב הנשיא ושני בנייני משרדים במערב. ברחבי השכונה מתוכננים פרויקטים קטנים של התחדשות עירונית, חלקם על ידי תוספת קומות לבניינים קיימים וחלקם בהריסה ובנייה חדשה.

מתחם גיורא בגבעת שמואל כפי שהוא נראה היום, גילי בנג'ו
כך יראה מתחם גיורא בגבעת שמואל אחרי הפרויקט של קבוצת כנען, הדמיה: פרחי צפריר אדריכלים
יוסי ברודני בעת ההריסה בכניסה לעי, יעל צור

מה עוד: ישנן תוכניות להרחבת כביש 4 הצמוד לשכונה, וכן להקמת קו מטרו עם תחנה במרחק הליכה של כרבע שעה. בכניסה הראשית לעיר החל הפינוי-בינוי הראשון בגבעת שמואל. נהרסו 3 מבני מגורים ישנים שנבנו לפני כ-50 שנה ובמקומם צפויים להיבנות 2 מגדלים בני 15 קומות כל אחד עם 144 יח"ד.
ראש עיריית גבעת שמואל, יוסי ברודני: "אנו מקפידים על שדרוג המרחב הציבורי - הרחבת זכות הדרך להולכי הרגל, שדרוג התשתיות, רישות בשבילי אופניים ושיפור חזות העיר".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר