התו הירוק נכנס לחיינו כבר לפני חצי שנה - עם חור מובנה שהפך אותו ללא יותר מעוד "הטבה למתחסנים". בתקנות שפרסם אז משרד הבריאות לקראת פתיחת העסקים אחרי הסגר נכתב בפירוש כי "אדם" שאינו מחוסן או מחלים השוהה במקום הפועל עם תו ירוק - ייקנס ב-1,000 שקל. רק שאחרי פניית ynet הבהיר אז משרד הבריאות כי "נכון להיום, אין חובה חוקית על העובדים להציג תו ירוק, אלא על ציבור הלקוחות בלבד".
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
אז כאמור, חצי שנה עברה, וה"נכון להיום" של משרד הבריאות נכון גם להיום. אגב, גם לשון התקנות נשאר זהה.
1 צפייה בגלריה
ההנחיות החדשות
ההנחיות החדשות
התו הירוק חזר לחיינו. אז למה לא לתקן אותו כמו שצריך?
(צילום: רז גרוס, עידו ארז, EPA)
העסקים שפתחו אז לפי התו הירוק פירשו כמובן את התקנות כל אחד בצורה אחרת. חלקם אמרו בפירוש שלא כל העובדים שלהם מחוסנים, וחלק אחר הבהיר שרק עובדים מחוסנים או כאלה שיציגו בדיקה שלילית יורשו להיכנס למקום העסק.
המשנה ליועץ המשפטי לממשלה, רז נזרי, פרסם אז חוות דעת בנושא וקבע כי "לא ניתן לקבוע דרישה קטגורית וכללית מעובדים להתחסן בלא בחינה וביסוס של הצדקת הדרישה". הוא הנחה את המעסיקים "לבחון כל החלטה בהתאם לנסיבות הקונקרטיות של מקום העבודה ואופיו", וכן הציע "להידרש לשאלת קיומן של חלופות פוגעניות פחות, שיכולות להגשים את התכלית החשובה של מניעת ההדבקה במקום העבודה ושמירה על הציבור".
בקיצור, הכדור נזרק מהמדינה לידיהם של המעסיקים. חלקם חייבו את העובדים להתחסן או להציג בדיקה שלילית בכניסה למשרד, והגדיל לעשות יו"ר מפעל הפיס, אביגדור יצחקי, שהודיע לעובדיו מפורשות כי מי מהם שלא יתחסן יוזמן לשימוע, ובניגוד לחברות אחרות - לא תתאפשר אלטרנטיבה של בדיקת קורונה לצורך כניסה למשרד.
האם המעסיקים יכולים לחייב אתכם להתחסן? | ד"ר מתן גוטמן מסביר
(צילום: משי בן עמי)
בשיחה עם ynet, הבהיר אז יצחקי כי אינו חושש מהשלכות משפטיות ואמר כי "בתי המשפט החלו להבין את עומק הבעיה ומתנהלים בהתאם. אין לשום עובד זכות לסכן אחרים". יצחקי הגזים בכך שלא נתן אופציה למי שלא רוצה להתחסן להציג בדיקה שלילית, אך צדק במידה מסוימת, כאשר כבר בחודש מרץ החליט בית הדין האזורי לעבודה בתל אביב כי סייעת חינוך המיוחד ממועצת כוכב יאיר-צור יגאל, שסירבה להתחסן ולהיבדק לקורונה, לא תחזור לעבודה ולא תקבל שכר.
בתי המשפט שדנו במקרים נוספים סיפקו תשובה דומה: הדרישה מעובד לעמוד בתו הירוק בעצמו, כלומר להתחסן או לספק תוצאת בדיקה שלילית, כדי להיכנס למקום העבודה - סבירה. עם זאת, למרות העמדה הברורה של בתי המשפט וגם של הייעוץ המשפטי לממשלה, הממשלה הקודמת - זאת שבערוב ימיה כבר לא ממש הייתה במצב להחליט שום דבר - השאירה את התו הירוק מחורר וללא הסדרה אמיתית בחקיקה.
למה ההסדרה חשובה למרות עמדת בתי המשפט? כי כל עוד אין הסדרה כזאת, חברות שלא מעוניינות לחייב את העובדים בתו ירוק, גם אם הם משרתים לקוחות, לא חייבות לעשות זאת. ואלו שכן רוצות לחייב - לא כולן רוצות להתעסק עם בתי משפט. בכל מקרה המשמעות היא שהתו הירוק מאבד מכוחו.
החודשים חלפו, התו הירוק בוטל, וגם התחלפה ממשלה בישראל. ההנהגה החדשה החליטה להחזיר לחיינו את אותו התו עקב מצב התחלואה, וכדי לעודד שוב את מי שיכול - להתחסן. אך עד עתה, גם הממשלה החדשה - זאת שלכאורה כן יכולה לקבל החלטות, ואפילו החלה לאשר תקציב בישראל, לא טיפלה בתפוח האדמה הלוהט, ובלעדיו התו הירוק לא באמת קיים. גם היום.