התקפה

מכבי ת"א הפסידה משחקים רבים באירופה בעונה שעברה בשניות הסיום, לא מעט בגלל ההתקפה החלשה והיעדר מהלכים מגוונים. המהלך היחיד שנותר ברוב המקרים היה לתת לסקוטי ווילבקין את הכדור, והוא יעשה ככל העולה על רוחו. לכן, מכבי צירפה שחקנים שהמומחיות שלהם היא פשוט לקלוע. למשל: ג'יימס נאנלי שבנה קריירה שלמה על קליעה מעבר לקשת, דרק וויליאמס שיודע להתעופף ולעשות מהלכים שמקפיצים את כל הקהל על הרגליים והסנטר החדש-ישן, ג'יילן ריינולדס, שנחשב לאחד הסנטרים הטובים בצבע ביבשת.
כדי שתרומתם תצא לפועל, יאניס ייאלץ ליישם מהלכי התקפה נוספים. מעבר לכך, גם צריך שחקן שיידע לכוון על המגרש למקום הנכון, וגם השנה לא הוחתם בעמדת הרכז שחקן בעל ניסיון ביורוליג, וההימור היה על רכז הפועל חיפה אשתקד – קינן אוואנס. אם אוואנס לא יוכיח שהוא שחקן מספיק טוב בזירה האירופית, מכבי תתקשה פעם נוספת להעפיל לפיינל 8.

2 צפייה בגלריה
ווילבקין
ווילבקין
ווילבקין
(צילום: אורן אהרוני)

דיברנו על שניות הסיום, אבל כמובן שההתקפה היא עניין מסובך יותר מכך, ויש שחקנים נוספים שאפשר לבנות עליהם. אנטה ז'יז'יץ' אינו שחקן הגנה גדול, בלשון המעטה, אך עם הפיזיות הגדולה של הסנטר הקרואטי, קשה מאוד לעצור אותו מתחת לסלים. אם מכבי תדע לנצל אותו למהלכי פיק-אנד-רול חכמים עם הרכז, כשווילבקין ונאנלי בפינות ובחצי פינה ממתים וויליאמס בחצי פינה, יהיה קשה מאוד לעצור את מכבי העונה.
ווילבקין נותר השם החשוב ביותר בהקשר הזה. בשנתיים האחרונות מכבי הבינה שהיא תקום ותיפול עליו. בעונה השנייה שלו והמוצלחת ביותר שלו בקבוצה, הוא היה מועמד מוביל לתואר ה-MVP של היורוליג, אך לצערו ולצערה של מכבי, העונה הקסומה הופסקה בגלל נגיף הקורונה. בעונה החולפת ווילבקין נראה טוב מאוד גם כן, אך למכבי לא היה מי שיעזור לו בימים פחות טובים, וגם הריכוז נפל על הקלע המוכשר, מה שגרם לעומס בלתי סביר על הכתפיים שלו. לאור הצטרפותם של רכז איכותי מבחינה פוטנציאלית ושחקני קו קדמי מוכשרים, הוא יוכל להתרכז בדבר שהוא הכי אוהב והכי טוב בו - לקלוע!

הגנה

לצערנו הרב, לאורך מרבית העונה החולפת מכבי פשוט לא שמרה. היריבות ניצלו את האיטיות של ז'יז'יץ' ודראגן בנדר בהגנה, את העייפות של ווילבקין, את הפחד של עומרי כספי מלהיפצע ואת חוסר הרצון של טיילר דורסי לשמור. למרות זאת, היו 3 שחקנים שאכן הראו ניצוצות בהגנה - אות'לו האנטר, אנג'לו קלויארו וג'ון דיברתולומאו. האנטר עזב, אך מכבי צירפה את קמרון טיילור, שנחשב לשחקן מגוון מאוד מבחינה הגנתית. הוא מתמחה בעיקר בלחץ על הכדור. בנוסף חתם יפתח זיו, שחקן שנלחם על כל כדור ועושה עבודה מצוינת בלחץ בהתקפה עומדת.
וויליאמס יכול להפוך לשחקן הגנה מצוין, אך זה תלוי בכמה שהוא רוצה. יאניס עשה עבודה מצוינת לפני שנתיים בשדרוג ההגנתי של מספר שחקנים, ויהיה חייב לעשות זאת גם הפעם, בטח לאור העובדה שלא הגיע מחליף ראוי בפן הזה להאנטר (טיילור הוא גארד, בעוד ריינולדס מתקשה בהגנה למרות המאמצים שלו להשתפר בנושא).

2 צפייה בגלריה
ריינולדס
ריינולדס
ג'יילן ריינולדס
(צילום: אורן אהרוני)

מכבי מנסה להעתיק את סגנון המשחק של ברוקלין נטס, ובונה על כך שפשוט תקלע יותר מהיריבה וזה יספיק. משהו בסגנון שלשה על כל סל שדה. לדעתי היא נחלשה הגנתית, ויהיה לה קשה מול הסנטרים הטובים ביבשת (אין לה מי שיחסום בקו הקדמי), אבל ההתקפה אכן יכולה לחפות על כך.

עצות ליאניס

1. ליצור מהלכי פיק-אנד-רול עם ז'יז'יץ'/ריינולדס, וויליאמס בחצי פינה מנוגדת, ובשתי הפינות ווילבקין ונאנלי. במהלך החדירה, נאנלי עולה לחצי פינה כדי להיות מוכן לשלשה.
2. בעונה החולפת, מכבי לא יצאה להתקפות מהירות. לאחר שלקחה ריבאונד או חטפה את הכדור, היא נתנה את הכדור לסקוטי במקום לרוץ ולעשות סל קל. חובה להשתפר בהיבט הזה.
3. צריך לעבוד עם ז'יז'יץ' על שמירה בפיק-אנד-רול. הוא יוצא כמעט תמיד אל הגארד ומשאיר את הגבוה לבד. הוא צריך להיות קרוב יותר אל השחקן הגבוה כדי לעצור מסירה ולהתקרב אל הגארד במקרה של חדירה.
4. צריך לשתף יותר את הישראלים במשחקי היורוליג, בעיקר את זיו ורומן סורקין, היות ואליהם כל אחד מ-11,000 אלף האוהדים ביציע מתחבר הכי הרבה. אלו שחקנים צעירים ורעבים להצליח, עם פוטנציאל רב, ואם מכבי תשתמש בהם בצורה נכונה, הם לא יצטרכו לחמם את הספסל.
רוצים גם אתם להיות פרשנים? אז תתחילו לכתוב. איך זה עובד? פשוט מאוד:
*כותבים ושולחים בגוף המייל או בקובץ וורד לכתובת הבאה: kick@ynet.co.il בצירוף שם מלא.
*אורך הטקסט הרצוי הוא בין 250 ל־800 מילה.
*נא לא לצרף תמונות, טבלאות, גרפים או עיבודי מחשב לקבצים.
* אם בכוונתכם לכתוב על משחק או אירוע מסוים שעומד להתקיים, אנא שלחו את הטקסט מספר ימים לפני כן.