ליל המטאורים מתקרב: מה צריך לדעת כדי ליהנות ממנו?

מטר פרסאידים נראה בשמי העולם, ושיאו יהיה החל מיום חמישי ובמהלך סוף השבוע • הזדמנות מצוינת לתכנן ערב שטח מהנה ואפילו חינוכי לכם ולילדים • קבלו מורה נבוכים קצר

מטר מטאורים, צילום: חגי אהרון

מטאורים הוא שם כולל לכל מה שנכנס מהחלל החיצון אל האטמוספרה שלנו כשהוא נמשך לכוח המשיכה שלנו, וברוב המקרים, נשרף לחלוטין בזמן הכניסה. הכוונה היא לא לחלקי לווין או פסולת מעשה ידי אדם - אלא כל גושי הסלעים, האבנים הקטנות ואפילו חלקיקי אבק שבוערים בעת הכניסה לאטמוספרה.

מה זה?

אם שאלתם מה זה פרסאידים, אז אלו חלקיקים כאלו בדיוק, רק שהם קרויים על שמו של פרסאוס, גיבור המיתולוגיה היוונית שקיבל קבוצת כוכבים שלמה על שמו, וכך גם המטר הייחודי הזה שנקרא מטר פרסאידים. הוא מתרחש מדי שנה לקראת אמצע אוגוסט, וניתן לצפות בו בחלק הצפוני של כדור הארץ.

ליל מטאורים במצפה רמון,

המטר הזה כולל עשרות תצפיות בזמן קצר מאוד, והוא הפך להיות מוקד משיכה לחובבי אסטרונומיה נלהבים. בשנים האחרונות המושג הנ"ל הפך להיות רחב במיוחד, והוא כולל גם אנשים שפשוט אוהבים לשבת בלילה במדבר ולהסתכל אל השמיים שמעל.

מתי?

המטר מתרחש בפרק זמן של בין שבוע לשלושה שבועות, והשנה שיא המטר אמור להתרחש בלילה שבין ה-12 ל-13 באוגוסט, בלילה שבין חמישי לשישי השבוע. אלפי חובבים כבר שריינו לעצמם מקומות לינה באזור הדרום וכרטיסי כניסה למפגשי חובבים, אשר כוללים לרוב תצפיות עם טלסקופים רבי עוצמה והדרכה מאנשי מקצוע או חובבים מתמחים.

ליל כוכבים בפארק תמנע, צילום: יהודה בן יתח

למה דרום?

עיקר הפעילות הוא בדרום הארץ, וזאת מהסיבה הפשוטה שכדי לראות היטב את מטר הפרסאידים, עדיף לשהות במקום חשוך ככל שניתן ושומם ממקורות אור, אשר מפריעים לצפייה. כך, אזור המכתשים בדרום הופך להיות מוקד הפעילות, ותוכלו למצוא מטיילים רבים במצפה רמון, קרוב למכתש רמון, ובאזור ירוחם, הקרובה למכתש הגדול.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר