האסון ביוון: שרשרת אנושית של כבאים מנסה לעצור את הלהבות באווייה

עשרות רבות של שריפות ממשיכות להשתולל ביוון • ישראל שלחה מטוסי כיבוי ואספקה: "חברים נבחנים בעת צרה", הודו ביוון • המאבק מתרכז באי השני בגודלו במדינה אווייה, ובאזור אטיקה • ראש ממשלת יוון: "עשינו כל מה שאפשר, אבל מול הטבע זה לא מספיק" • ואיך זה שיש עשן בקוטב הצפוני?

שריפה באי אווייה, יוון, צילום: AFP

מדינה בלהבות: שריפות היער ביוון ממשיכות לכלות שטחים עצומים, ולאיים על תושבים רבים. במשך הלילה נלחמו מאות כבאים בקרב שתואר ברשות הכיבוי היוונית "הגדול מכולם עד כה", על האי אווייה, בניסיון למנוע מהאש לכלות את בתי התושבים. ראש הממשלה נפתלי בנט שוחח עם ראש ממשלת יוון, קיריאקוס מיטסוטאקיס, ואישר כי שני מטוסי כיבוי ייצאו הבוקר לסייע במוקדי השריפות ביוון, וציוד נוסף.

586 שריפות פרצו ביוון בשבוע האחרון, וכילו מאות אלפי דונמים ורכוש רב. אלפי כבאים יוונים, אליהם הצטרפו מאות כבאים מסרביה, בולגריה, איטליה ומדינות נוספות נאבקים בימים האחרונים מאבק הירואי בעשרות דלקות שפורצות מדי יום, באחד האסונות הגדולים שידעה יוון.

רויטרס

ישראל שלחה ליוון משלחת של 16 כבאים וציוד ביום שישי האחרון, והיום תצא ליוון משלחת נוספת ובה שני מטוסי כיבוי, ומטוס תובלה של צה"ל ובו ציוד רב למשלחת הישראלית בשטח. בתקשורת היוונית מהליים את הכבאים הישראלים שנלחמים כתף עם כתף עם הכבאים המקומיים בתנאי חום של כ-40 מעלות צלזיוס, ורוחות עזות. "חברים אמיתיים נבחנים בשעת צרה", קבע שדר הטלוויזיה היוונית הממלכתית.

שגריר ישראל ביוון, יוסי עמרני, אמר: "זהו ביטוי נוסף לידידות בין ישראל ויוון. למרות שרמת הכוננות לשריפות בישראל עדיין גבוהה, לא היססנו לרגע כשהגיעה הבקשה לעזרה מיוון".

הקרב על האי אוויה

אמש (שני) ולאורך הבוקר המשיכו מאות כבאים יוונים עם מתנדבים סרבים ורומנים בקרב מול האש על האי השני בגודלו ביוון (אחרי כרתים) האי אוויה. להערכת הכבאים האש כבר כילתה למעלה משליש מיערות האי, שאורכו 175 קילומטרים. הכבאים יצרו שרשרת אנושית כדי למנוע מהאש להגיע לעיר אדיפסוס, למרות שרוב תושבי האי כבר פונו ממנו. בשעות הבוקר מקווים כוחות הכיבוי ביוון להגעת מטוסי כיבוי, אולי גם אלה מישראל, כדי לנסות ולעצור את חזית האש.

חסרי אונים מול האש, AFP
המלחמה באש באווייה,

במשך היום אמורים להגיע לאזור מכליות מעופפות מרוסיה – מטוס אליושין 176 שהוסב למטוס כיבוי ומסוגל לשאת כ-40 טונות של מים לכיבוי. מטוסים אלו אינם מצטיינים בכיבוי נקודתי, כיוון שמדובר במטוס כבד שטס בגובה רב, ובתנאי רוח חזקה פיזור המים אינו מדויק. עם זאת במקום בו חזית האש רחבה כל כך, כמו האי אווייה, ייתכן שהמכלית המעופפת הרוסית תוכל להביא תועלת.

ראש ממשלת יוון: "טעינו"

ראש ממשלת יוון, קיריאקוס מיטסוטאקיס, הופיע אתמול בשידור מיוחד בטלוויזיה והתנצל על אוזלת ידה של הממשלה בטיפול בשריפות בימים הראשונים לאחר שפרצו, זאת לאחר ביקורת עזה שקיבלה הממשלה והוא עצמו על מה שמכונה ביוון "מחדל השריפות". מיטסוטאקיס הודיע כי פתח קרן של 500 מיליון יורו לפיצוי קורבנות השריפות.

בית שנשרף כליל באווייה, AP

"אנו מתמודדים עם אסון טבע בממדים חסרי תקדים: תוך מספר ימים פרצו 586 שריפות בכל רחבי יוון, ובגלל החום והבצורת קשה מאוד לכבות אותם", אמר מיטסוטאקיס. "היקף האסון, במיוחד באוויה ובאטיקה, מעציב את לב כולנו. אני מתנצל על כל התקלות שהיו. אני מבין היטב את כאבם של האזרחים שראו את בתיהם או את רכושם נשרפים. כל הכשלים יזוהו, כל גוף שצריך לקחת אחריות – ייקח אותה. משבר האקלים דופק כעת על דלת כדור הארץ כולו, עם שריפות שנמשכות שבועות. זהו תירוץ, אך לא אליבי. אומר זאת כך: עשינו כל שאפשר מבחינה אנושית, אבל במקרים רבים זה לא מספיק במאבק הלא-שוויוני עם הטבע".

עשן בקוטב הצפוני

השריפות שמשתוללות כאמור במקומות שונים בעולם, גרמו לתופעה שלא זכורה למדענים שנים רבות: עשן משריפות יער עצומות שפרצו בשבועות האחרונים בסיביר, הגיע השבוע עד לקוטב הצפוני. בתצלומים מן החלל שפרסמה סוכנות החלל האמריקנית נאס"א, ניתן לראות בבירור עשן שנישא מעל אחד האזורים שהכי פחות מזוהים עם אש וחום – הקוטב הצפוני. לפי שירות היערות בסיביר, השריפות כילו עד כה 14 מיליון דונם של יערות.

עשן מעל הקוטב הצפוני, נאס"א
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר