בחוק ההסדרים שאישרה הממשלה בשבוע שעבר נכלל החוק להעלאה הדרגתית של גיל הפרישה לנשים, שיגיע ב-2032 ל-65, כפי שפורסם לראשונה ב-ynet. החוק הזה מעורר מחלוקת כבר יותר מ-10 שנים. המתנגדים לו טוענים כי נשים קשות יום ייפגעו מהגדלת מספר שנות העבודה. מירה מינס, מנכ"לית ויצו, סבורה כי צריך להעלות את גיל הפרישה לנשים, ולצד זאת לסייע לקשות היום.

"נושא העלאת גיל הפנסיה מבחינתנו חיובי ואנחנו בוויצו תומכים בו, גם אם בוחנים אותו ברמת המקרו: גיל הפרישה מול תוחלת החיים שעלתה", אומרת מינס. "לא נכון להשאיר את גיל הפנסיה לנשים על 62. זו טעות ברמת הפרט וברמה הכלכלית. לדעתי, אין מנוס מלהעלות את גיל הפרישה גם לגברים. אנחנו כארגון נשים עובדים בנושא בתיאום עם השרה לשוויון חברתי מירב כהן. זה נתקל בהתנגדויות כי במשך השנים הוצעו מתווים שונים, אבל לא בצורה די נחושה, ולא נתנו מענה מספיק לאותן הנשים במקצועות השוחקים שלהן צריך לתפור מענה פרטני".
3 צפייה בגלריה
"הזדמנות לטפל באי-השוויון המגדרי". אילוסטרציה
"הזדמנות לטפל באי-השוויון המגדרי". אילוסטרציה
"הזדמנות לטפל באי-השוויון המגדרי". אילוסטרציה
(צילום: shutterstock)
האם העלאת גיל הפרישה לנשים נותנת מענה לאי-השוויון המגדרי בעולם התעסוקה? "בעייתי מאוד להסתכל רק על גיל הפרישה כמקום שבו מתקנים עיוותים. יש עוד הרבה עיוותים לתקן בדרך לתיקון הגיל. שינוי של העלאת גיל הפרישה מבחינתנו זה אירוע היסטורי. הוא חייב להיות כרוך ברפורמה שתקדם נשים. צריך לתת מענה לאלה שנפגעות במקצועות השוחקים וגם לנשים שנפלטו משוק העבודה בגיל מוקדם, ולתת פתרונות רוחב לאי-השוויון המגדרי. במקצועות השוחקים ובשכר הנמוך צריך לטפל בנפרד. צריך לתת כלים תומכים לנשים בגיל העבודה - לאמהות היוצאות לחופשות לידה ונפגעות בהפרשות לפנסיה. צריך לטפל בשכר הנשים, שבהרבה מקומות מופלות לרעה, ולטפל בעיכוב הקידום של נשים בגלל אימהות. החוק כיום אמנם מאפשר לגברים לצאת לחופשת לידה, אבל אין תמריצים לכך ורק מעטים עושים זאת. וצריך לתת מענה לעולם של עקרות בית".
איזה מענה ניתן לתת לנשים במקצועות השוחקים? איזו הסבה הן יכולות לעבור ואיזה מעסיק ישכור נשים בנות יותר מ-60? "נשים בנות 62, ואני רואה אותן מתנדבות בוויצו, כוחן עדיין במותניהן והן יכולות להמשיך עוד שנים. בוויצו המתנדבות עושות תפקידים מורכבים שלא עשו מעולם. אם המדינה תאפשר הסבות, זה יקרה. לדוגמה, אם יש לי אם בית במעון שמבשלת 7-6 שעות ביום וקשה לה. אז שהמדינה תסב אותה לפתוח עסק לבישול ביתי. בגלל התארכות תוחלת החיים אנשים יכולים לעשות כמה סבבי קריירה. לנשים יש כישורים שונים. הן 'מולטי-טסקיות'. אבל זה דורש מהמדינה לשנות את התייחסותה".
התיקון לגיל הפרישה עבר בחוק ההסדרים. מה הסיכוי שזה יקרה? "בתחילה זה נשמע מהפכני, אבל הכל עניין של נחישות. בחוק ההסדרים נושא הכלים המשלימים לא מפורט דיו, וניאבק על כך. זה רציני מדי לשורה אחת בחוק. אנחנו תומכות במתווה של השרה לשוויון חברתי מירב כהן. לאחרונה התוודעתי לסיבה ההיסטורית למה גיל פרישה נקבע ל-65. זה נקבע ב-1870 בגרמניה, כשתוחלת החיים הממוצעת עמדה על 65. כיום זה גיל צעיר יחסית. אנחנו בעד השינוי ומקווים שבממשלה יבינו שזו הזדמנות לטפל באי-השוויון המגדרי. אם מסתכלים בהצעת המחליטים בנושא קוראים לה 'צמצום פערים מגדריים בשוק התעסוקה והעלאת גיל הפרישה'. רק הכותרת כבר אומרת שהסיפור הוא צמצום הפערים".
3 צפייה בגלריה
מירה מינס
מירה מינס
מירה מינס, מנכ"לית ויצו
(צילום: כפיר סיון)

התוכנית הלאומית להעסקת מבוגרים: דרוש טיפול מקיף באי-שוויון

סוגיית גיל הפרישה לנשים היא רבת שנים ומושתתת על הפער המגדרי המתמשך במשק שמתבטא בפערי שכר ומשרות בין גברים לנשים עד היום. כאמור, בימים אלו הנושא עולה שוב על סדר היום כחלק מהתוכנית הלאומית להעסקת מבוגרים של השרה לשוויון חברתי, מירב כהן ומהכוונה להעלות את גיל הפרישה במסגרת חוק ההסדרים.
כל המתווים שהוצעו עד היום כללו רק פתרונות נקודתיים, ומניתוח כישלונות העבר ומצב תעסוקת הנשים כיום, ולאחר שיח מעמיק בין המשרד לשוויון חברתי וארגוני נשים, עולה כי ניתן להעלות את גיל הפרישה אם היא תלווה במענה מקיף ומתוך נקודת מוצא שתיקון אי-השוויון לא יכול להיעשות רק בנקודת הקצה, ללא תיקון נקודות אי-שוויון בשלבים מוקדמים יותר.
המתווה של השרה כהן כולל מענה לנשים מבוגרות שייפגעו מהעלאת גיל הפרישה ובפרט מועסקות במקצועות שוחקים. מענה לאי-השוויון המגדרי מחלוקה לא שוויונית של נטל ההורות בין נשים לגברים ופתרונות ל"עקרות בית" שמופלות בזכויות המגיעות להן. בנוסף הוא כולל צעדים לעידוד תעסוקה ובחינת ביטול פיטורים מחמת גיל.