פרויקט מיוחד: יום בחיי לונה צ'מטאי-סלפטר

לונה-צ'מטאי סלפטר ומאור טיורי יתייצבו הלילה (24:00 שעון ישראל) בעמדת הזינוק בסאפורו וישתתפו בריצת המרתון לנשים, שתימשך לאורך 42.195 קילומטרים – אחת התחרויות האחרונות באולימפיאדת טוקיו.
טוקיו 2020 ב-ynet – למתחם המיוחד
סלפטר, שהשתתפה גם בריו 2016 אך נאלצה לפרוש בקילומטר ה-33 בגלל פציעה בכתף, מגיעה הפעם עם שאיפות גבוהות כאחת הרצות המובילות בעולם. היא מחזיקה בשיא הישראלי שעומד על 2:17:45 שעות ונקבע כשזכתה במרתון טוקיו, עוד לפני התפשטות הקורונה.
4 צפייה בגלריה
לונה צ'מטאי
לונה צ'מטאי
חולמת על דגל ישראל בטוקיו. לונה-צ'מטאי סלפטר
(צילום: עוז מועלם)
המטרה העיקרית של סלפטר, שהציב לה בעלה דן סלפטר, היא לקבוע שיא לאומי חדש, כדי לנסות ולהתמודד על אחת המדליות. "אני רוצה שכולם יתגאו בי", אמרה סלפטר לאחרונה. "דגל ישראל בטוקיו, זה היה החלום שלי. שאני אחזיק בדגל ישראל בסיום. הבן שלי גאה בי, כשאני מסיימת במקום השני הוא אומר 'למה רק מקום שני'. הוא רוצה שאני אהיה מקום ראשון. אני מקווה שתהיה לי ריצה מוצלחת".
במרתון ישתתפו 91 רצות שהשיגו את הקריטריון, כשעל הנייר יש לקניה טריו מהחזקים שנראו במרתון אולימפי. בין הקנייתיות הבולטות תהיה ג'מימה סומגונג, האלופה האולימפית מריו 2016; רות צ'פנגטיץ', אלופת העולם מדוחא 2019; ושיאנית העולם עם תוצאה של 2:14:04 שעות, בריג'יד קוסגיי.
גם אצל הרצות האתיופיות אפשר לראות קאדר מרשים, עם טיקי גלאנה המחזיקה בשיא האולימפי (2:23:07 שעות), ובעלת התוצאה הטובה ביותר השנה, היווט גברקידאן (2:19:35 שעות).
4 צפייה בגלריה
לונה צ'מטאי
לונה צ'מטאי
שיא לאומי חדש יכול אולי להספיק למדליה
(צילום: אורן אהרוני)
מאחר שהרצות מהמדינות המובילות – בעיקר מקניה ומאתיופיה ואפילו המקומיות – ימשכו זו את זו, לישראלית בת ה-32 שגדלה בקניה יהיה קל להציב מטרה של תוצאה, ולא להתרכז במאבקי מיקום כפי שקורה בדרך כלל במשחקים האולימפיים.
בעקבות החשש מהשפעת החום בטוקיו, הוועד האולימפי הבינלאומי החליט להעביר את הריצה הארוכה ואת תחרויות ההליכה לעיר המרוחקת 800 קילומטר מבירת יפן, במטרה להקל על הרצים.
סאפורו היא בירת מחוז הוקאידו והעיר החמישית בגודלה ביפן. זהו אחד מאתרי התיירות המרכזיים ביפן, המארח כ-13 מיליון מבקרים מידי שנה. בוועד האולימפי הבינלאומי טענו כי המעבר למחוז צפוני יותר יביא לכך שהספורטאים יתמודדו עם טמפרטורות נמוכות משמעותית.
4 צפייה בגלריה
טומלה
טומלה
התחרויות עברו לסאפורו בעקבות החום בטוקיו. מרוץ ההליכה ל-50 ק"מ
(צילום: רויטרס)

סיפורי סינדרלה

מאז שהייתה ילדה קטנה, סלפטר הייתה רצה בכל יום ארבעה קילומטרים לכל כיוון לבית הספר. בהמשך, לאחר שהפכה לספורטאית מצטיינת וגם שיחקה כדורגל, היא עברה לפנימיית אתלטיקה. בגלל ההתנגדות המשפחתית לעסוק בספורט היא הגיעה לישראל ב-2008 ועבדה בקונסוליה הקנייתית בהרצליה.
יום אחד, בזמן שרצה בפארק, עצרו אותה מספר אנשים והמליצו לה לעבור להתאמן במועדון אתלטי השרון אצל אמנון גור. כשהגיעה לטיפול בעיסוק היא הכירה את מי שהפך לימים למאמן שלה ולבן זוגה לחיים, דן סלפטר. ב-2014 חזרו לקניה, לניירובי, שם קיימו חתונה אזרחית, והביאו לעולם את בנם המשותף רוי.
זמן רב המתינה צ'מטאי-סלפטר לקבל אזרחות ישראלית, אבל לאחר שהשיגה את הקריטריון לריו ובעזרת לחץ תקשורתי ועזרה ממספר אנשים היא קיבלה את האזרחות המיוחלת. אחרי האכזבה בריו, הקריירה שלה רק הלכה ונסקה. ב-2018 היא זכתה באליפות אירופה בריצת 10,000 מטר, היא שיאנית אירופה בריצת 10,000 כביש, ושיאנית ישראל בכל הריצות הארוכות – מריצת 2,000 מטר ועד המרתון.
4 צפייה בגלריה
מאור טיורי
מאור טיורי
"מתרגשת וגאה". מאור טיורי
(צילום: טל שחר)
סיפור הסינדרלה של מאור טיורי לעבר ריו היה קצר וקולע, כאשר במרתון הבכורה שלה בקנדה היא קבעה את הקריטריון. הפעם, לטוקיו, היא עשתה זאת בתחרות באנגליה כשרשמה 2:29:03 שעות – 27 שניות פחות מהזמן שנזקקה לו.
"אני מתרגשת וגאה להשתתף שוב באולימפיאדה, לייצג את המדינה בטוקיו זה משהו שחלמתי עליו זמן רב", אמרה טיורי, "עבדתי קשה בשביל זה וחיכיתי לרגע הזה הרבה זמן".