באולימפיאדה ישראלית כל כך מוצלחת, אנחנו כבר לא צריכים להתפלא מהישגים כאלה. אחרי שמות כמו עומר שפירא (אופניים) ואיתי שני (חץ וקשת), שהגיעו הרבה יותר רחוק ממה שניתן היה לצפות, הלילה (בין רביעי לחמישי) הגיע תורו של מתן רודיטי. שחיין המים הפתוחים זינק למשחה ל-10 ק"מ, ורשם הישג ענק כשסיים רביעי אחרי 1:49:24.9 שעות. במשלחת בכלל קיוו שיסיים בחצי העליון של המשחה, ואיש לא צפה את ההתפרצות הזו.
טוקיו 2020 ב-ynet - למתחם המיוחד
רודיטי בן ה-22 מבני הרצליה, שכבר עשה היסטוריה בכך שהפך לישראלי הראשון שמשתתף במשחה המפרך הזה במשחקים האולימפיים, זינק ב"אודייבה מארין פארק" ונצמד לדבוקה המובילה שכללה סופרסטארים כמו גרגוריו פלטריניירי האיטלקי (כסף ב-800 מ') ופלוריאן ולברוק הגרמני (ארד ב-1,500), שנרשמו גם למשחה המרתון.
4 צפייה בגלריה
מתן רודיטי
מתן רודיטי
רודיטי במשחה בטוקיו
(צילום: gettyimages)
4 צפייה בגלריה
מתן רודיטי
מתן רודיטי
רודיטי מרוצה אחרי התחרות
(צילום: אורן אהרוני)
השחיין הישראלי נראה נהדר לאורך כל הדרך, כששמר על פער של שניות בודדות מהמובילים, ובהקפה השישית מתוך שבע הוא ביסס את עצמו בחמישייה המובילה שברחה לכל השאר. אלוף העולם ולברוק הפך לאלוף האולימפי עם 1:48:59.0, בכסף זכה קריסטוף רשובסקי ההונגרי, 1:48:59.0. הארד הלך לפלטריניירי, 1:49:01.1.
רודיטי הנרגש אמר בסיום: "זה הישג מטורף, קשה לעכל. אושר מטורף. כיוונתי לטופ 8, ידעתי שיהיו הפתעות והרגשתי מעולה בימים האחרונים. התוכנית שלי הייתה להיכנס לעשירייה הראשונה בשלב מוקדם, להגיע לרגליים של אחד השחיינים הטובים ולשפר מיקומים. כל הזמן ניסיתי לשמור כוחות, להיות יעיל. קיבלתי הרבה מאוד כוחות מהעמדה שלי וזה נתן לי דחיפה לפיניש".
4 צפייה בגלריה
מתן רודיטי
מתן רודיטי
רודיטי. "אושר מטורף"
(צילום: getty images)
"בשביל מדליה חסרה עוד עבודה קשה. יש אולימפיאדה עוד שלוש שנים, ואני שואף להשתפר ולהגיע למקומות האלה. נתתי משחה מטורף מבחינה טקטית, הכי טוב שיכולתי לתת. אני שמח שבאתי במאני-טיים, שזה הכי חשוב. אם לשחות טוב בתחרות, אז באולימפיאדה. אני מקווה שעכשיו יצמחו עוד הרבה שחייני מים פתוחים, והשחייה תמשיך להתפתח. שהמון ילדים יקבלו מוטיבציה".
שעת הזינוק המוקדמת (6:30 שעון טוקיו) נבעה מתנאי החום שצפויים לשרור בהמשך היום באתר התחרות, כאשר טמפרטורת המים המקסימלית בה ניתן לקיים את המשחה היא 31 מעלות. התחרות התקיימה בנמל בתוך מפרץ טוקיו, אשר מתוחם ומופרד מהים, ולכן המים היו שקטים יחסית.
4 צפייה בגלריה
מתן רודיטי
מתן רודיטי
רודיטי. כוכב נולד
(צילום: עוז מועלם)
רודיטי, המודרך על ידי מאמן הנבחרת אמיר עופר, היה אחד מתוך 26 משתתפים במשחה. עד היום, הישג השיא שלו היה מקום חמישי באליפות אירופה ב-2018, כאשר באליפות העולם ב-2019 סיים במקום ה-20. מדובר באחד מהישגי השיא של השחייה הישראלית, לצד המקום השביעי של יעקב טומרקין בלונדון 2012 ב-200 גב ובעלייה של אנסטסיה גורבנקו לגמר ב-100 גב בטוקיו (מקום שמיני).
רודיטי החל את דרכו הספורטיבית כשביקש מאביו לרשום אותו לקאנטרי בגיל שש. מהר מאוד גילה שהוא מעדיף את המשחים הארוכים, ומאמניו הציעו לו בגיל 16 לעבור לשחייה במים פתוחים במקום השחייה המונוטונית בבריכה. האתגר החדש מצא חן בעיניו, וכעבור שנים ספורות סידר לו כרטיס לאירוע הספורט הגדול בעולם. היום המסע הזה כמעט הסתיים במדליה המדהימה בתולדות הספורט הישראלי, אבל רודיטי עוד רחוק מלומר את המילה האחרונה.