שתף קטע נבחר

קיזוזון: כל האמת אודות המתנגדים לקיזוז

יעקב שחר כועס על אבדן האליפות ואולי האליפויות, מכבי ת"א מפחדת לאבד מיליונים ובית"ר לפחות נשארה נאמנה לעצמה. מה חוץ מזה? בסוף השיטה עבדה

איך שלא תסתכלו על זה, שיטת הקיזוז של אבי לוזון, 'הקיזוזון' בשבילכם, עבדה. עוד לפני תחילת הפלייאוף, כתבתי שבסך הכל מדובר בשיטה שעושה טוב לכדורגל שלנו ועכשיו יש לזה גם הוכחות. הרייטינג בתקופת הפלייאוף עלה בצורה משמעותית, האיצטדיונים התמלאו, הקבוצות קיבלו תמריצים חדשים לפני ההליכה המוקדמת לים והכי חשוב, המתח חזר.

 

נכון, זה לא בדיוק כמו הפלייאוף באמריקה, או אפילו הפיינל פור המקובל בכדורסל, אבל זו שיטה מסויימת שנועדה להילחם בגדולות, ליצור מתח ולנסות לתת צ'אנס שווה יותר לכולם. בסה"כ, כמו בשיטת פלייאוף, גם כאן למוליכה יש עדיין סוג של יתרון, אם זה בנקודות, אם בכמות גדולה יותר של משחקי בית ואם באירוח משחק העונה.


שחר ומכבי חיפה התעסקו יותר מדי במה שמסביב (צילום: אלי אלגרט)

 

מכבי חיפה יכולה לכעוס רק על עצמה אחרי שאיבדה אליפות בטוחה. זה קרה לא רק, אבל גם בגלל שהתעסקה במה שמסביב ולא בעיקר. כשאומרים 'מסביב' מתכוונים להתעסקות הבלתי פוסקת בשיטת הקיזוז, חודשים רבים אחרי שזו כבר נקבעה. כשאומרים 'מסביב', מתכוונים להצטדקות סביב כשרות המשחקים של מכבי ת"א מול שתי המוליכות.

 

כשר או לא כשר? זה בכלל לא משנה

אף אחד במכבי חיפה לא חשב שבמחזור האחרון צריך לנצח את בני יהודה. "האליפות מגיעה לנו", אמר אלישע לוי לשחקניו לפני מחזור הנעילה. באותו סופ"ש היו צריכים גם ז'וזה מוריניו (אינטר), פפ גווארדיולה (ברצלונה) וקרלו אנצ'לוטי (צ'לסי) לנצח את המשחק האחרון כדי לקחת אליפות, אבל השחקנים שלהם שמעו מהם רק דבר אחד - 'קודם תעשו את העבודה שלכם, תנצחו ורק אחר כך תתעסקו בכל מה שמסביב'.

 

אף אחד באיטליה, אנגליה או ספרד, לא אמר "מגיע לי" ואף אחד שם גם לא טען ש"לקחו לו". ובכל זאת, האליפות הזו של הפועל ת"א, כשרה יותר או פחות, תיזכר בזכות שיטת הקיזוז, אבל זה לא צריך להיות כך. לעניות דעתי, ברגע שנקבעה השיטה, כולם היו צריכים ללכת לפיה ולא להיזכר להתלונן עליה רגע לפני משחק העונה ובעיקר לאחריו.


האליפות של הפועל ת"א - בלי כוכבית (צילום: טל שחר)

 

כמו שמקובל ב-NBA למשל, קבוצה יכולה לתכנן את העונה כראות עיני המאמן ולהגיע לשיא בזמן הנכון. אם בוסטון סלטיקס קירטעה לאורך העונה הסדירה, אבל ניצחה את מוליכת הליגה מקליבלנד, זה רק בגלל שהיא הגיעה מוכנה יותר לישורת האחרונה. כך גם הפועל ת"א, כך נוצרים ווינרים ולוזרים, כך נוצרות אגדות ספורט אשר לשמן התכנסנו כאן.

 

משחקים במונופול

בדיון שנערך השבוע על שיטת הקיזוז, התנגדו שלוש מארבע הגדולות (עמדתה של הפועל ת"א הרי ברורה). לפני שנתיים כמעט, בית"ר ירושלים של עידן ארקדי גאידמק, ביחד עם מכבי ת"א, היו אלה שהתנגדו בצורה הקולנית ביותר. הצהובים, שמתכוונים להשקיע כמות גדולה של כסף ולא רוצים לראות איך הכל יורד לטמיון בגלל קיזוז כזה או אחר, נותרו באופוזיציה לשיטה, כשהפעם ישנה מצטרפת חדשה - מכבי חיפה.

 

אז אם למכבי ת"א יש כרגע אג'נדה שהופכת ריאליסטית, אצל הירוקים הסיפור מעט שונה. אחרי שמכבי חיפה זכתה בשש אליפויות בעשור האחרון, מישהו בא ונגס ליעקב שחר בעוגה וזה הכעיס את מי שבתכל'ס עדיין שולט בכדורגל הישראלי. אם בכדורסל מצאו את שיטת הפיינל פור על מנת להילחם במונופול של מכבי ת"א, בא לוזון והמציא את הקיזוז. השוני כאן אינו כזה גדול.


אבי לוזון. הכניס מתח ועניין, אבל השיטה לגיטימית? (צילום: אלי אלגרט)

 

"בואו נחזור לשיטה של 12 קבוצות ובלי קיזוז", ביקש נציגו של שחר בהנהלת ההתאחדות, צבי ויצנר. בטח, הרי תחת אותה שיטה שלטו הירוקים ולקחו תארים בלי סוף. שכחו שבשלוש האליפויות הרצופות של רוני לוי, שנות השפל אם תרצו, הליגה לא עניינה אף אחד, העניינים הוכרעו בשלב מוקדם וההתאחדות איבדה את כל החוזים היקרים שהיו לה, כולל זה של הטלוויזיה.

 

בואו נשחק בכאילו

אלה שטוענים שבשוייץ בוטלה שיטה די דומה (אבל עדיין שונה) בגלל שכולם שם הבינו כי היא אינה ספורטיבית, צריכים לחקור את העניין קצת יותר לעומק. באזל, פ.צ. ציריך וגראסהופרס שולטות בליגה, אבל בשנות הקיזוז ראינו פתאום את סיון, סרבט וסנט גאלן זוכות באליפות, כך שאל תופתעו אם תגלו מהיכן הופעל הלחץ הציבורי והתקשורתי להפסקת השיטה.


סלטיק מול ריינג'רס. בסקוטלנד יש שתי אלופות קבועות (צילום: AFP)

 

בינתיים, הליגה בשווייץ חזרה לשעמם ועכשיו בסקוטלנד שוקלים לנסות סוג של קיזוז. גם שם יש שתיים ששולטות בכל שנה וגם שם הליגה היא קטנה ומצומצמת, על מנת לשמור על 'איכות' - אותן שתי קבוצות,

הן אלה שמתנגדות לשיטה. אגב, גם בישראל משתמשים ב'איכות' כתירוץ להקטנת הליגה, אבל מי אמר שצמצום מספר הקבוצות יעלה את הרמה? אני דווקא זוכר הרבה משחקים ברמה ירודה, שהסתיימו בתוצאות תיקו משעממות.

 

ועכשיו, בואו נחשוב לרגע מה היה קורה אלמלא שיטת הקיזוז. מכבי חיפה אלופה, אחרי שכבר הרוויחה העונה מיליונים בליגת האלופות. בשנה הבאה היא מעפילה שוב למפעל ואחר כך שוב ושוב ושוב. הכסף נכנס לקופה הירוקה ובצדק, אבל הליגה מפסידה. כך לפחות יש סיכוי לקבל אלופה חדשה בכל עונה, גם אם זה לא יקרה.

 

במרבית הליגות בדרום אמריקה, הולכים על אפרטורה וקלאוסורה, בארה"ב על פלייאוף ואולי אצלנו, שיטת הקיזוז היא הכי מתאימה. אחרי הכל, אנחנו מדינה של קיזוזים וקומבינות, לא?

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
אבי לוזון
צילום: עוז מועלם
מומלצים