פרשת תאיר ראדה: כשתיק משפטי הופך לתיק תקשורת

לאור ההתפתחות הדרמטית וההחלטה לשחרר את רומן זדורוב, חזרנו אחורה לרגעים שריתקו אל המסך מדינה שלמה • מסתמן שלאורך 15 השנים האחרונות, חקירת הפשע הסבוכה התנהלה יותר כמו סדרת טלוויזיה ופחות כמו תיק משפטי

תאיר ראדה ז"ל

רצח תאיר ראדה ומאבקו של רומן זדורוב להוכיח את חפותו, באותה מידה שהוא סיפור משפטי סבוך ומעניין, הוא גם סיפור תקשורתי. למעשה, יש שיטענו שזהו יותר מהכל תיק טלוויזיוני. הנוכחות שלו על המסך הקטן הותירה אותו בתודעה ב-15 השנים שעברו מאז הרצח, וכבר מתחילתו הוא העסיק פאנלים טלוויזיוניים, פינות משפטיות בחדשות הערב ותוכניות אירוח דוקומנטריות.

כולם בזה אחר זה ניסו למצוא היגיון באחת הפרשיות המוזרות והמרתקות בתולדות המדינה. סיפור מהסוג שהיה מרתק את תושבי ארצות הברית למסכים, כמו הרוצחים הסדרתיים של שנות ה-70', או. ג'יי. סימפסון בשנות ה-90' ועוד.

לאור ההתפתחות הדרמטית בתיק וההחלטה לשחרר את זדורוב לביתו, חזרנו למספר רגעי טלוויזיה שעיצבו את הפרשה בדעת הקהל הציבורית, וקיבעו אותה בתודעה לא פחות מסדרת מתח עלילתית.

ההורים של תאיר מתארחים אצל דודו טופז

אף פעם אי אפשר היה להאשים את דודו טופז באובר עידון, אבל ישנם רגעים בהם ניתן היה לתהות שמא הייתה בקרת איכות או טעם טוב כלשהי על תוכניתו. בדצמבר 2006, ממש בשיאה של הפרשה, הביא הראשון בבידור את הוריה של תאיר לראיון שזכה למטחי ביקורת משמעותיים. זה היה כואב לצפות בצמד אנשים בוגרים במצב כל כך שברירי, מציגים את העצב החשוף שלהם בפני מדינה שלמה. המון בכי נשפך שם. לאחר הראיון טענה אילנה ראדה כי היא הסכימה להתראיין לטופז תחת תנאים שלא קויימו לבסוף. ראדה חשה שלא היה מרווח נכון בין הראיון עמה ועם בעלה לבין קטעי הבידור בתוכנית, זמן הראיון לא היה מה שהובטח לה, ובאופן כללי יצאה מהתוכנית בתחושה שנוצלה לצורכי רייטינג.

אמה של הנרצחת מדברת עם אשתו של הנאשם

קצת קשה להאמין שדבר מופרך כל כך התרחש על המסך שלנו רק לפני 14 שנים, אבל האירוע הזה בהחלט קרה (גם אם הדעות לגבי האותנטיות שלו חלוקות). ב-2007, לאחר שזדורוב נמצא אשם ברצח, נערכה שיחת טלפון בין אולגה זדורוב, רעייתו של רומן זדורוב, ובין אילנה ראדה, אמה של תאיר ז"ל.

מדובר היה ברגע מאוד משונה שהתרחש על המקלט שלכם, שלא בטוח שהיה מתרחש היום. בהמשך תטען אילנה ראדה שמדובר היה באירוע מבוים, אך כתב החדשות דאז מנחם הורוביץ יכחיש בתוקף. במהלך השיחה הטלפונית המצמררת בין השתיים, אמרה ראדה לזדורוב: ״בעלך הוא לא הרוצח. אעזור לך אם תעזרי לי״.

רק תאיר יודעת

בקיץ 2008 שודר במה שהיה אז ערוץ 10 מסמך טלוויזיוני שיצר לא מעט רעש. סרט הטלוויזיה התיעודי ״רק תאיר יודעת״ שיצר שרון גל, חזר אל קצרין שאחרי הרצח, נתן במה לאלה שחשבו שרומן איננו הרוצח וגם ראיין שלוש מחברותיה של תאיר לספסל הלימודים.

הסרט, כצפוי, עורר סערה בשל היותו אחד הראשונים להטיל ספק בוטה כל כך בהכרעת בית המשפט במשפט זדורוב, ולאחר מכן ערוץ 10 אף נתבע על ידי המדינה על כך שפרסם חומרים חסויים מתוך חקירת המשטרה.

צל של אמת

המסמך הטלוויזיוני המושקע ביותר בתולדות הפשע הישראלי? ייתכן מאוד. ב-2015 פנו שלושה יוצרים ישראליים להפוך את הפרשה המסקרנת ביותר בתולדות המדינה לסדרת "טרו-קריים" כחול לבן. הימים ימי שיא פריחתו של ז'אנר דוקו הפשע. סדרות כמו "הג'ינקס" ו-"Making A Murderer" הופכות לשיחת היום, ובישראל יוצא מה שיהפוך לסדרה המדוברת של השנה.

"צל של אמת" עברה על כל תאוריה אפשרית בפרשה המסועפת הזו, אבל היה ברור שהיא נוטה לזכות את זדורוב. הפרק האחרון שלה אף הביא סיפור די מטורף אודות נערה בשם א"ק, והסדרה העלתה את האפשרות שהיא זו שעומדת מאחורי הרצח. במונחי תחקיר, הפקה ועריכה - היה מדובר ביצירה מעניינת, בועטת ומטלטלת.

צל כבד

לאחר סערת ״צל של אמת״, הגיע ממש השנה ״צל כבד״ - דוק שיצר הבמאי עידו הר, אשר נתן במה לאותה א.ק, היום כבר מוכרת בשמה האמיתי אולה קרבצ'נקו. לטענת יוצר הסרט, יוצרי ״צל של אמת״ נהגו בחוסר אחריות כלפי אולה כשהציגו את האפשרות שהיא הרוצחת באופן כל כך סנסציוני ובוטה, דבר אשר קרבצ'נקו שילמה עליו מחיר כבד בחייה האישיים.

אולה, יספר הסרט, עברה איומים והטרדות מאז שידור הסדרה, וחוותה הדרדרות במצבה הנפשי עד מחשבות אבדניות. מדובר בכתב הגנה על מי שנתפסה על ידי רבים כרוצחת האמיתית בפרשה, ועוד הוכחה לאופן שבו רצח תאיר ראדה מתנהל יותר כמו סדרת טלוויזיה ופחות כמו תיק משפטי יבש ומנומק. 

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר