שתף קטע נבחר

צילום: Getty Images imagebank

פרויקט 2010: מזימת ארה"ב לשליטה עולמית

ב-1998 הגו ראשי הכדורגל האמריקני תוכנית שתהפוך את נבחרתם למועמדת לזכייה במונדיאל 2010. לנדון דונובן, בוגר אותה מזימה, מוביל את החבורה העיקשת שב-2009 כבר ניצחה את ספרד וכמעט והפתיעה את ברזיל בגביע הקונפדרציות

כמו צמד עכברי מעבדה הזוממים להשתלט על העולם ("פינקי אנד דה בריין"), ישבו להם ראשי הכדורגל האמריקני ורקחו תוכנית כיצד לזכות במונדיאל. "פרויקט 2010" הם קראו לה, רגע לפני שהוציאו אותה לדרך ב-1998.

 

ב-12 שנים קיוו בארה"ב להאדיר את מאגר הכישרונות שלהם בצורה שתספיק לנבחרת להיות מועמדת לזכות בגביע העולם. האמריקנים, כמו אמריקנים, תכננו לעשות זאת דרך הנוער - הם הקימו אקדמיית כדורגל וקיימו שם מחנות אימון עבור הנבחרות הצעירות (גילאי 16 ו-17). את הרעיון הכללי והקווים המנחים כתב קרלוס קירוש - פעם עוזרו של אלכס פרגוסון במנצ'סטר יונייטד ומאמן ריאל מדריד והיום מאמן נבחרת פורטוגל.

 

זה נשמע כמו חלום, או לפחות כסצנה מסדרה מצוירת, אבל ב-2009 התוכנית כמעט הצליחה. 45 דקות הפרידו בין לא מעט מבוגרי "פרויקט 2010" לבין זכייה בגביע הקונפדרציות. נבחרת ארה"ב הובילה 0:2 על ברזיל בגמר טורניר ההכנה למונדיאל, רגע לפני ש'הסלסאו' נזכרו לשחק וניצחו בסיום 2:5.


לנדון דונובן מראה שיש על מי לסמוך בנבחרת האמריקנית (גטי אימג'ס)

 

חיוך יפה וסיומת קטלנית

אז נכון, גם שנה אחרי אותה הצלחה לא צפויה, לא מגיעה ארה"ב לדרום אפריקה כמועמדת לגיטימית לזכייה. אבל אין ספק בנוגע להצלחתו של "פרויקט 2010", שנער הפוסטר שלו הוא ללא ספק לנדון דונובן מהלוס אנג'לס גלקסי.

 

דונובן (28, 1.73 מטר) הוא שחקן התקפה ורסטילי היכול לשחק כחלוץ שני/נסוג, קיצוני בשני הצדדים או קשר תוקף, שנולד בקליפורניה לאם מורה ואב שחקן הוקי חצי מקצועני. כבר מגיל קטן גילה את אהבתו לכדורגל וב-99', אחרי שנתיים בתוכנית המצטיינים של התאחדות הכדורגל האמריקנית, הפך לאחד מפורצי הדרך במחזור הראשון של פנימיית המצטיינים של IMG ו"פרויקט 2010".

 

עד כה, הקריירה של דונובן מסמלת את השינוי שעבר על הכדורגל האמריקני מאז הגעתו של דייויד בקהאם. לא עוד ייצוא המצטיינים לליגות הגדולות באירופה ופגיעה ישירה ברמת ה-MLS והשחקנים שמגיעים אליה, אלא שמירה על הכישרונות ותגמולם כראוי.


לנדון דונובן. נער הפוסטר של הכדורגל האמריקני (גטי אימג'ס) 

 

חלק מאותו תגמול הוא האפשרות הניתנת להם לצאת לתקופת השאלה לאירופה בזמן פגרת החורף של ה-MLS. זה מה שאפשר לבקהאם לשמור על סיכויו לשחק עבור אנגליה במונדיאל (ובסופו של דבר גם להחמיץ אותו בשל פציעה), ולדונובן ניתנה ההזדמנות להוכיח שהוא יכול להצליח גם מחוץ לגבולות ארה"ב.

 

יבשת האפשרויות המוגבלות

אחרי ניסיון כושל בגיל 17 בבאייר לברקוזן הגרמנית (בדיוק בתקופת השיא של המועדון - ארבע סגניות בונדלסיגה בין 1997 ל-2002 והפסד בגמר ליגת האלופות לריאל מדריד ב-2002), חזר החלוץ הצעיר הביתה והוביל את סן חוזה ארת'קווייקס לשתי אליפויות.

 

ב-2005 חזר לגרמניה, נחוש להוכיח כי מה שמספיק ל-MLS יספיק גם לבונדסליגה. אבל מיעוט הזדמנויות (שבעה משחקים בלבד) הובילו אותו חזרה לחיקה החמים של אמא, שם הוא הועבר לגלקסי. בארה"ב המשיך דונובן לקרוע רשתות ולאסוף תארים, אבל הכישלון בגרמניה צרב לו והוא חזר לתקופת השאלה נוספת - הפעם במדי באיירן מינכן (0 שערים בשישה משחקים ב-2009).


לנדון דונובן מנסה להוכיח את כוחו במדי באיירן מינכן (גטי אימג'ס) 

 

רק השנה, עת חתם באברטון האנגלית, זכה דונובן להראות לעולם הכדורגל האירופי את כישוריו. הגעתו לגודיסון פארק הכניסה מרץ לקבוצה המקרטעת עד אז של דייויד מוייס. אמנם הוא כבש רק פעמיים ב-13 משחקיו, אבל בחירתו לשחקן חודש ינואר של המועדון והרצון העז של הטופיס להאריך את שהותו מצביעים על השפעתו הרבה.

 

למרבה הפלא, את השיפור העז שחל ביכולתו זוקף דונובן לתקופה הבעייתית שעברה עליו בשנה ומשהו האחרונות. נישואיו בני השלוש שנים עם השחקנית ביאנקה קאיליץ' מהסדרה חוקי המשחק (Rules of Engagment) הגיעו לסיומם בפרידה מתוקשרת.


דונובן בגביע הקונפדרציות. גדל כאדם וכשחקן בתקופה הקשה (גטי אימג'ס) 

 

" כל מי ששמע על זה אמר לי שהוא מצטער, אבל אני לא בטוח שזאת תמיד התגובה המתאימה", התייחס לנדון לעניין. "לפעמים אתה לומד מהרגעים

האלה יותר מהכל, ועבורי זה היה המקרה. זה לא חייב להיות מכוער ונבזי, שנינו גדלנו כאנשים כתוצאה מכך".

 

בדרא"פ, עם בית שכולל את אנגליה, אלג'יריה וסלובניה, יקווה דונובן להמשיך ולהוכיח לעולם כולו כי אין לזלזל בכדורגל האמריקני. יחד איתו יהיו שם בוגרים נוספים של "פרויקט 2010" דוגמת ג'וזי אלטידור, דימרקוס ביזלי, אוג'וצי' אוניו וג'ונתן בורנשטיין.

 

כמו המזימות של עכברי המעבדה, סופו של "פרויקט 2010" להסתיים בכישלון. אבל כמו שני המכרסמים, אפשר להיות בטוחים שבארה"ב לא יוותרו על עוד מזימה להשתלט על העולם, לפחות זה של הכדורגל.

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
לנדון דונובן
צילום: gettyimages imagebank
מומלצים