מנהיגי המדינות שוברים את הראש: איך מתמודדים עם סרבני החיסון?

נשיא הפיליפינים דורש מאזרחיו שלא התחסנו להישאר בבתיהם, בצרפת ואיטליה אלפים מפגינים נגד הטלת הגבלות או חיוב בבדיקות לסרבני חיסונים ובארה"ב מקשים על עובדי חברות שמסרבים להתחסן

נשיא ארה"ב ג'ו ביידן | צילום: חדשות 13

מנהיגי מדינות רבים ברחבי העולם וכן ראשי מוסדות גדולים כמו אוניברסיטאות ומנהלי חברות מתלבטים כולם סביב השאלה כיצד לגרום לאזרחים הלא מחוסנים ללכת ולהתחסן. הספקטרום נע בין הדרישה מעובדים בלתי מחוסנים במוסדות ממשלה וחברות להיבדק כל כמה ימים ועד מגבלות על התקהלות והשתתפות באירועים חברתיים באופן גורף.

בשבוע שעבר נשיא הפיליפינים רודריגו דוטארטה, דמות שנויה במחלוקת בפוליטיקה העולמית, הופיע בשידור טלוויזיוני והתייחס לאזרחים שבוחרים לא להתחסן כנגד הקורונה. לדבריו הם צריכים להישאר בבתיהם ולא לצאת. "אם הם לא רוצים להתחסן אז אסור לאפשר להם לצאת מבתיהם. אנשים יאמרו שאין חוק שמחייב אותם בכך אבל האם עליי לחכות לחוק כזה כשאני יודע שרבים עלולים למות?".

רודריגו דוטרטה, נשיא הפיליפינים
רודריגו דוטרטה, נשיא הפיליפינים | צילום: רויטרס

בדנמרק, התקבלו החיסונים במהירות, אהדה וללא התנגדות ניכרת, אך בצרפת ואיטליה הקריאה להתחסן והמגבלות על הלא מחוסנים הוציאו מאות אלפים לרחובות. המפגינים מחו כנגד צעדים מתוכננים שיתנו את הכניסה לאירועים וכן בילוי וישיבה בתוך מסעדה או ביקור במוזיאונים בתעודה המוכיחה כי התחסנו.

בארה"ב, הצטרף ביום חמישי הנשיא ביידן לדרישתם של מנהלי חברות ענק כמו גוגל ופייסבוק וראשי ערים גדולות מעובדיהם, להציג תעודת מתחסן או לעבור בקביעות בדיקות קורונה. "עם חירות באה גם אחריות" אמר ביידן והוסיף: "לכו להתחסן עבור עצמכם, עבור אלו שאתם אוהבים ועבור המולדת".