2 צפייה בגלריה
פועלי בניין
פועלי בניין
פועלי בניין
(צילום: מריה ראשד)
הממשלה אישרה היום (א') פה אחד את הצעתו של שר הבינוי והשיכון, זאב אלקין, להגדלת מכסת הפועלים הזרים בענף הבנייה. על פי ההחלטה, המשותפת למשרדי השיכון, האוצר, הביטחון ושיתוף הפעולה האזורי, תגדל מכסת הפועלים הפלסטינים ב-15,500 ותעמוד על 80 אלף. בנוסף, תגדל מכסת הפועלים הזרים ב-13,500 ותעמוד על 30 אלף.
הגדלת המכסות בענף הבנייה והתשתיות נועדה לשרת את מדיניות הממשלה להגדלת היקף הבנייה של דירות חדשות למגורים בישראל. כיום מכסת הפועלים הפלסטינים עומדת על 64,500 פועלים בשנה, בעוד הצורך, על פי הערכות, עומד על כ-80 אלף. הצעת החוק הוגשה לנוכח הצורך בהגדלת מספר העובדים במקצועות רטובים בענף הבנייה.
על פי נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (הלמ"ס), ענף הבנייה כיום כולל כ-280 אלף עובדים (ישראלים ולא ישראלים). בשני העשורים האחרונים חל גידול מתמשך במספר העובדים בענף בכל המקצועות, וזאת כתגובת השוק לעלייה בביקוש לדיור. הענף נחלק בין העובדים הלא ישראלים העובדים במקצועות הרטובים (טייחות ורצפות בגמר, ברזלנות וטפסנות בשלד), והעובדים הישראלים המועסקים במקצועות אחרים, אלו שלרוב דורשים מיומנות והכשרה גבוהה יותר מהמקצועות הרטובים.
על פי התוכנית האסטרטגית לדיור עד שנת 2040 שגיבשה המועצה הלאומית לכלכלה, תידרש בנייתן בפועל של כ-1.5 מיליון יחידות דיור חדשות כדי לספק את צרכי הדיור של האוכלוסייה. מסמך המעקב לתוכנית העלה כי תחזיות אוכלוסייה עדכניות מצביעות על גידול בצרכי הדיור של 4,000-5,000 יחידות דיור לשנה, ביחס לצרכי הדיור שנאמדו בבסיס התוכנית האסטרטגית.
לצד זאת, משך הבנייה הממוצע של יחידת דיור עומד כיום על 31 חודשים. כדי לעמוד ביעדי הדיור, ב-2021 צריכות להיות בבנייה פעילה 150 אלף דירות, בעוד שלפי נתוני משרד הבינוי והשיכון, בפועל ממוצע הבנייה הפעילה בשנים האחרונות עומד על כ-120 אלף דירות בלבד.
2 צפייה בגלריה
שר הבינוי והשיכון, זאב אלקין, בכנס הקבלנים 2021
שר הבינוי והשיכון, זאב אלקין, בכנס הקבלנים 2021
שר הבינוי והשיכון, זאב אלקין
(צילום: ארן דולב)
בנוסף, אישרה הממשלה את הצעתו של אלקין להקים צוות בינמשרדי שיציג תוכנית כוללת לעידוד תיעוש הבנייה ושיפור הפריון לעובד בענף, בראשות מנכ"ל משרד הבינוי והשיכון ובהשתתפות נציגי משרדי האוצר והכלכלה והתעשייה, רשות החדשנות והתאחדות הקבלנים בוני הארץ.
במסגרת ההצעה, על הצוות להציג את מסקנותיו תוך 30 יום, ויהיה עליו להתייחס לסוגיות שונות כגון שילוב טכנולוגיות בנייה מתועשות במכרזי מדינה, מתן תמריצים לטובת הגברת השימוש בטכנולוגיות חדשות ופיתוחן, קידום הכשרות והגברת המודעות לשימוש בטכנולוגיות בתחום הבנייה והסרת חסמי רגולציה ותקינה, לרבות דרישות סף מבעלי תפקידים.

"צורך מיידי"

שר הבינוי והשיכון, זאב אלקין, מסר: "אני מברך על אישור הממשלה להחלטה שתאפשר הגדלה משמעותית של היצע הדירות. מדובר בצעד ראשון ומשמעותי, הן לענף הדיור והן לצמיחת הכלכלה הישראלית. אני מודה לשר האוצר על תמיכתו והירתמותו למהלך החשוב שיסייע בבלימת עליית מחירי הדיור".
שר הביטחון, בני גנץ, הוסיף: "זהו צעד שיחזק את הכלכלה הפלסטינית והישראלית, ואינטרס משותף של כולנו".
מנכ"ל משרד הבינוי והשיכון, אביעד פרידמן, ציין: "קיים צורך מיידי בשוק הדיור לפועלים, על מנת שנוכל להגדיל את היצע הדירות באופן מהיר ויעיל. נמשיך לנקוט בכל צעד שיאפשר לשקם ולחזק את ענף הדיור".
נשיא התאחדות הקבלנים בוני הארץ, ראול סרוגו, אמר: "החלטת הממשלה על תוספת 30 אלף עובדים זרים ופלסטינים למקצועות שישראלים לא מוכנים לבצע בענף הבנייה והתשתיות - שאותה דרשה התאחדות הקבלנים בשנים האחרונות – היא כלי מרכזי בטיפול במשבר הדיור, שנוצר לנוכח מחסור בהיצע דירות שהציבור זקוק להן.
"מההחלטה שקיבל השר אלקין לקדם החלטה זו ומהתמיכה הרחבה שלה זכתה בקרב השרים, ניתן ללמוד כי הממשלה הנוכחית נמצאת בכיוון הנכון ומבינה שאין יותר זמן לבזבז על עוד ניסיון כושל של טיפול במשבר הדיור באמצעות הפחתת הביקוש לדירות, וכי יש להרחיב את היצע הדיור במהלך המהיר ביותר האפשרי. זו ההחלטה קריטית שתאפשר לענף לקלוט כ-30 אלף עובדים ישראלים חדשים ותתרום למניעת המשך השתוללות מחירי הדיור בשנים הקרובות".