'המבדיל' | צפו

החב"דניק הנודד; הצלם מאיר אלפסי בראיון

הצלם מאיר אלפסי, שעורך מסעות כ'חב"דניק הנודד'; בריאיון ל'המבדיל' הוא מספר על המסעות בעולם, הדפסת התניא באנטארקטיקה ועל הגיחה המסוכנת לצפון קוריאה (המבדיל)

מאיר אלפסי עם זלמן שטוב (צילום: דודי פלוג • מפיק: איציק אוחנה)

השבוע מתארח בתכנית "המבדיל" הצלם מאיר אלפסי כדי לספר על המסעות מסביב לעולם כ'חב"דניק הנודד', על הדפסת ספר התניא באנטארקטיקה ועל הגיחה המסוכנת לצפון קוריאה.

כילד קטן המסטיקים של חברת אטלס כבר תפסו את עיניו וליבו המדינות השונות, התרבויות הססגוניות, וכך, כבחור הוא הולך לשליחות בדרום הודו ומטייל בעוד 40 מדינות, ולאחר החתונה הוא משדרג את הטיולים למקומות אקזוטיים ממש.

לכל מסע אלפסי לוקח איתו מכונת הדפסה קטנה, בה הוא מדפיס מאה עותקים של ספר התניא. אלפסי איננו הראשון שעשה זאת, ולפניו, במלחמת לבנון ובמלחמות נוספות חבדניקים הדפיסו כהוראת הרבי את הספר.

אחד המקומות המרתקים שאלפסי הגיע אליהם הוא אנטארקטיקה - הקוטב הדרומי, שההגעה אליו מסובכת כמה מונים מן הקוטב הצפוני. על מנת להגיע לשם צריך להפרד מסכום משמעותי, אותו אלפסי אוסף, ולהצטרף אל משלחת של חוקרים שעושה את דרכה בספינה שוברת קרח.

בדרך אל היבשת צריך לעבור במעבר דרייק המסוכן, שם מתמזגים האוקיינוס השקט והאוקיינוס האטלנטי, שיוצרים בו גלים גבוהים, ומטלטלים את הספינה מצד לצד, מה שמצריך נטילת כדורים למניעת מחלת ים.

ההדפסה במקומות כאלו מורכבת יותר, מאחר והקור עוצמתי והדיו קופאת, אך דבר לא עוצר את אלפסי מהדפסה, ולימוד מתוך הספר המודפס.

למסע אל המדינה הסגורה 'צפון קוריאה', אלפסי לא לוקח את המדפסת; המדפסות שיש במדינה מוחזקות בתוך כספות, ומודפסים בהן ספרים בודדים אשר משרתים את הממשל הדיקטטורי.

הדרך אל המדינה לא הייתה פשוטה, כעיתונאי אלפסי מקבל סירוב מחברת התיירות שדרכה אפשר להגיע למדינה, כיוון שבמדינות כאלו לא אוהבים עיתונאים, אך הוא מנסה שוב ישירות, ומציג את עצמו כצלם. התשובה חיובית, אך כוללת בתוכה שלל הוראות ברורות עשה ולא תעשה, בברמה דקדקנית של כמה חולצות להביא, איסור על פרטי דת, וכמובן, איסור פרסום של התמונות בתקשורת.

הדרך לצפון קוריאה עוברת בסין, שתי טיסות שבועיות הכוללות כ-40 איש. במטוס כבר אפשר להרגיש את הפחד ואנשים נמנעים לדבר אחד עם השני.

הפחד המהותי הזה מלווה את אלפסי לכל מקום. כשהוא כותב בחדר חוויות - שואלים אותו למחרת מה כתב. בכל מקום שהוא מסתובב הולכים איתנו ארבעה אנשים.

בתכנית האירוח "המבדיל" מתארחים מידי שבוע, יוצרים, אמנים, אנשי תרבות ודמויות שונות מרחבי העולם, שידברו על נקודות אור שונות שפגשו במהלך חייהם. את התכנית מגיש האמן והיוצר זלמן שטוב, בהקדמה של הבדלה בסגנון קרליבך, וברעיון קצר מתוך הפרשה. שבוע טוב וקיץ בריא.

צפו בריאיון המרתק

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר