שינוי המדיניות של אירן יוביל להסלמה? בחודשים האחרונים התפתחה בים הערבי זירת התכתשות חדשה בין אירן לישראל - מרחב שבו האירנים חשים שמרחב התמרון שלהם גדול, וששם יש ביכולתם לפעול בעוצמה. תקיפת הספינה אמש (בין חמישי לשישי) מול חופי עומאן, פעולה שלראשונה הובילה לכך שהיו גם נפגעים בנפש - שני אנשי צוות מרומניה ובריטניה, מוכיחה שהאירנים אינם בוחלים באמצעים לנקמה. 

המתקפה הלילה, של ספינה שהחברה שמפעילה אותה היא בבעלות ישראלית, היא החמישית בחודשים האחרונים - ונראה שהאירנים לא סתם בחרו בזירה הימית ככזו שבאמצעותה הם יפעלו נגד ישראל. באמצעות תקיפת הספינות בים הערבי, טהרן למעשה אומרת בצורה מפורשת שמדובר בחלק ממדיניות התגובה שלה - וכך, למעשה, נראית המערכה בין המלחמות מבחינתם.

הספינה שהותקפה סמוך לעומאן
הספינה לאחר המתקפה

אירן מאמנת את הצי שלה באזור הזה במשך שנים, וברפובליקה האסלאמית סבורים שלוחמה ימית היא מחוץ לטווח הרדאר של מדינות שעוקבות אחריה - ולכן היא פועלת שם. בשנתיים האחרונות היו אירועים נוספים של תקיפות מיכליות בריטיות וספינות של איחוד האמירויות. נראה שהאירנים ימשיכו לפעול בגזרה הנוחה הזו מבחינתם - בתקווה לקצור כמה שיותר הישגים ולהשיג הרתעה מול ישראל והמערב. 

התייעצות דחופה בין גורמי הביטחון: עליית מדרגה ברף התגובה מכיוון אירן? 

גורם מודיעיני ישראלי מסר הערב (שישי) ל"ניו יורק טיימס" כי עיתוי הפעולה שביצעו האירנים ככל הנראה מצביע על כך שהם החליטו לשנות את מדיניות התגובה שלהם כלפי ישראל במרחב הים. לדבריו, אם בעבר אירן הייתה פועלת בים כדי להגיב לפעולות ימיות שמיוחסות לישראל - כעת היא מגיבה דרך הים גם על פעולות שישראל מבצעת לכאורה נגד אירן ובעלות בריתה במרחב היבשה. 

ובהתאם לכך, כלי התקשורת האירני "אל-עאלם" דיווח מוקדם יותר הערב כי תקיפת הספינה, שמופעלת על ידי איש העסקים הישראלי איל עופר התרחשה כתגובה לתקיפה הישראלית בסוריה בשבוע שעבר. מקבלי ההחלטות בישראל ככל הנראה מבינים שהמתקפה היום היוותה עליית מדרגה. ראש הממשלה בנט, שר הביטחון גנץ, הרמטכ"ל כוכבי וגורמי ביטחון נוספים כינסו התייעצות ביטחונית דחופה כדי לדון בהתפתחויות.

התייעצות ביטחונית לאחר תקיפת הספינה (עיבוד: לעמ/פלאש 90)
התייעצות דחופה. גנץ, בנט וכוכבי על רקע הספינה הפגועה | עיבוד: לעמ/פלאש 90

גורם מדיני הבהיר הערב (שישי) שישראל תמשיך לפעול בנחישות נגד כל תוקפנות אירנית באזור. "מרוב להיטות לתקוף מטרה ישראלית הם סיבכו והפלילו את עצמם בהרג אזרחים זרים", מסר, "ההתקפה האירנית מתבצעת ימים ספורים לפני השבעתו של הנשיא החדש ראיסי, נאמנו של המנהיג העליון האירני, שהיה אחראי על חיסולים המוניים של מתנגדי משטר". 

"המסכות יורדות ואי אפשר להעמיד פנים שלא יודעים מה טיבו של המשטר האירני", הוסיף אותו גורם, "אירן היא לא רק בעיה של ישראל, היא בעיה עולמית. התנהגותה מסכנת את חופש השיט והמסחר העולמיים. המערכה שלנו מולם תימשך". 

ספינה שהותקפה סמוך לעומאן (צילום: Johan Victor ,  marinetraffic.com)
הספינה שהותקפה מול חופי עומאן. ארכיון | צילום: Johan Victor , marinetraffic.com

תקיפת הספינה בוצעה ככל הנראה על ידי מל"ט מתאבד מאירן שפגע בגשר האוניה. כלי שיט אמריקניים ליוו את הספינה הפגועה לנמל באיחוד האמירויות כדי לטפל בנזק שנגרם לה וכדי להמשיך בחקירת האירוע. גורם ישראלי ששוחח עם N12 לאחר האירוע מסר שמדובר בפעולת טרור נגד חברה אזרחית ושהאירוע הזה מונח לפתחן של בריטניה ורומניה, שאזרחיהן נהרגו באירוע. 

אזור הפגיעה בספינה (מסומן באדום), סמוך לחופי עומאן: