"המערכה מול אירן תימשך": בעקבות תקיפת הספינה מול חופי עומאן שחברת הספנות שמפעילה אותה מצויה בבעלות ישראלית - תקיפה שבה נהרגו שני אנשי צוות זרים - כינס הערב (שישי) שר הביטחון בני גנץ התייעצות דחופה עם הרמטכ"ל אביב כוכבי וגורמי ביטחון נוספים. להתייעצות הצטרף בהמשך גם ראש הממשלה, נפתלי בנט, למרות השבת. גורם מדיני התייחס לאירוע - והבהיר שישראל תמשיך לפעול נגד התוקפנות האירנית באזור. 

"מרוב להיטות לתקוף מטרה ישראלית הם סיבכו והפלילו את עצמם בהרג אזרחים זרים", מסר הגורם, "ההתקפה האירנית מתבצעת ימים ספורים לפני השבעתו של הנשיא החדש ראיסי, נאמנו של המנהיג העליון האירני, שהיה אחראי על חיסולים המוניים של מתנגדי משטר". 

הספינה שהותקפה סמוך לעומאן
הספינה לאחר המתקפה

"המסכות יורדות ואי אפשר להעמיד פנים שלא יודעים מה טיבו של המשטר האירני", הוסיף הגורם המדיני, "אירן היא לא רק בעיה של ישראל, היא בעיה עולמית. התנהגותה מסכנת את חופש השיט והמסחר העולמיים. המערכה שלנו מולם תימשך".

בעקבות האירוע, הודיע שר החוץ, יאיר לפיד, שהוא עומד בקשר רצוף עם מקבילו, שר החוץ הבריטי דומיניק ראאב, וציין בפניו הערב את הצורך להגיב בחומרה על ההתקפה על הספינה, בה נהרג אזרח בריטי. השר לפיד הנחה את השגרירויות בוושינגטון, בלונדון ובאו״ם לפעול מול בני שיחם בממשל ובמשלחות הרלוונטיות במטה האו"ם בניו יורק: ״אירן אינה רק בעיה ישראלית, אלא יצואנית של טרור, הרס וחוסר יציבות הפוגעים בכולנו. לעולם אסור לשתוק למול הטרור האיראני הפוגע גם בחופש השיט״.

מל"ט מתאבד אירני הפציץ את גשר הספינה: התקיפה בוצעה כנקמה בישראל? 

כלי התקשורת האירני "אל-עאלם" דיווח מוקדם יותר הערב כי תקיפת הספינה, שמופעלת על ידי איש העסקים הישראלי איל עופר הלילה בים הערבי - התרחשה כתגובה לתקיפה הישראלית בסוריה בשבוע שעבר. בכך, למעשה, אירן מדגישה באופן מפורש שהתקיפה בה נהרגו אזרח רומני ואזרח בריטי - היא כחלק ממדיניות התגובה שלה וכך למעשה מתפתחת מערכה בין אירן וישראל בזירה הימית. לאורך השנתיים האחרונות היו אירועים נוספים, שכללו תקיפות של מיכליות בריטיות וספינות של איחוד האמירויות.

שר הביטחון גנץ עם הרמטכ"ל אביב כוכבי (צילום: אלעד מלכה, תקשורת שר הביטחון)
קיימו התייעצות דחופה. שר הביטחון גנץ והרמטכ"ל כוכבי | צילום: אלעד מלכה, תקשורת שר הביטחון

גורם ישראלי ששוחח עם N12 לאחר האירוע מסר שמדובר בפעולת טרור נגד חברה אזרחית ושהאירוע הזה מונח לפתחן של בריטניה ורומניה, שאזרחיהן נהרגו באירוע - קפטן הספינה רומני ואחד ממאבטחי הספינה מחזיק באזרחות בריטית.

ספינה שהותקפה סמוך לעומאן (צילום: Johan Victor ,  marinetraffic.com)
הספינה שהותקפה מול חופי עומאן. ארכיון | צילום: Johan Victor , marinetraffic.com

התקיפה בוצעה ככל הנראה על ידי מל"ט מתאבד שפגע בגשר האוניה - פעולה אותה הם מגדירים "פעולת טרור אכזרית ושפלה נגד הספנות הבינלאומית". כלי שיט אמריקניים מלווים את הספינה הפגועה לנמל באיחוד האמירויות כדי לטפל בנזק שנגרם לה וכדי להמשיך בחקירת האירוע.