מבצע החיסונים במנה השלישית ("הבוסטר") יוצא לדרך: היום (שישי) מתחילה ישראל להעניק את מנת החיסון השלישית, שיינתן בשלב הראשון לבני ה-60 ומעלה. ראש הממשלה נפתלי בנט הודיע אמש על תחילת מבצע החיסונים והכריז כי נשיא המדינה יצחק הרצוג יהיה הראשון להתחסן, אך בקופת החולים מכבי החלו לחסן כבר הבוקר. בתוך כך נרשמה הבוקר עלייה נוספת במספר החולים קשה, שעומד כעת על 107.

נשיא המדינה יצחק הרצוג וראש הממשלה נפתלי בנט פתחו את המבצע לקבלת החיסון השלישי המשלים נגד נגיף הקורונה: השניים התייצבו במרכז הרפואי שיבא, והנשיא ורעייתו מיכל היו הראשונים להתחסן מול המצלמות בשידור חי.

נשיא המדינה יצחק הרצוג פותח במבצע החיסון השלישי
הנשיא הרצוג ורעייתו מיכל מתחסנים

"אנחנו יוצאים לדרך, למבצע חיסונים כדי לשמור על המבוגרים ועל מדינת ישראל", אמר רה"מ. "מהיום יש מצווה חדשה: 'חסן את אביך ואת אימך, למען יאריכון ימיהם'. תודה רבה לנשיא שמוביל את המבצע, בהצלחה רבה".

נשיא המדינה יצחק הרצוג וראש הממשלה נפתלי בנט  (צילום: חיים צח, לע"מ)
בנט והרצוג נושאים דברים בפתיחת מבצע החיסונים | צילום: חיים צח, לע"מ

לאחר מכן הנשיא הרצוג נשא דברים בעצמו והתבדח: "יש לנו ראש ממשלה צעיר שלא יכול להתחסן, אז מצאו נשיא מתבגר ואת רעייתו". הרצוג הוסיף: "הצעד שעושים היום הוא חשוב מאוד למען הסולידריות החברתית במדינת ישראל. זו הושטת יד לאחר ולאחרת, שאכפת לנו מהם ואנחנו לא רוצים שיידבקו ויחלו".

"הווירוס הזה קטלני", הבהיר נשיא המדינה. "אי אפשר להתחמק ממנו ובסוף צריך לדאוג לכלל האוכולסייה. אם מסתכלים על חגי תשרי ועל האירועים שיתקיימו בעוד כמה שבועות, אני גאה שאנחנו המדינה הראשונה שמחסנת בחיסון שלישי. מאחל לעם ישראל בריאות טובה. תתייעצו עם רופא המשפחה ואל תהססו לדאוג להוריכם ולמשפחתכם. כשנעשה את המהלך הזה נוכל לאפשר חיים תקינים".

בהמשך היום הגיע למרכז הרפואי שיבא גם הישראלי הראשון שחוסן - ראש הממשלה לשעבר בנימין נתניהו - עם רעייתו שרה. השניים קיבלו את מנת החיסון השלישית גם כן.

בנט שוחח הבוקר גם עם יו"ר הכנסת מיקי לוי ועם נשיאת בית המשפט העליון אסתר חיות, וביקש מהם להתחסן בהקדם, מכיוון שהם עומדים בקריטריונים שנקבעו. השניים נעתרו לבקשת ראש הממשלה, שבירך על כך משום שמדובר בסמלי שלטון ובדמויות בעלת השפעה ציבורית.

על פי נתוני משרד הבריאות הבוקר, מקדם ההדבקה עומד על 1.34. מספרם של החולים קשה עומד על 167 - עלייה של 8 חולים בהשוואה לאתמול בבוקר. במהלך אתמול נוספו 29 חולים קשה. מתוך החולים קשה, ישנים 26 מונשמים - ללא שינוי בהשוואה לאתמול בבוקר.

אתמול אובחנו 2,140 מאומתים חדשים, מתוך 91,202 נבדקים. שיעור הבדיקות החיוביות: 2.37%. לפני נתונים משרד הבריאות, 6,466 מתו מקורונה במצטבר מפרוץ המגפה. נכון לבוקר זה, ישנם 5,780,708 מתחסנים במנה ראשונה, ומתוכם 5,360,678 מתחסנים מנה שנייה.

כיום יש בישראל 16,162 חולי קורונה פעילים, מתוכם 286 מאושפזים בבתי חולים. עד כה נדבקו בנגיף יותר מ-870 אלף ישראלים, מתוכם קרוב ל-850 אלף כבר החלימו. בישראל יש כיום 12 אזורים "אדומים": בת ים, חריש, עפולה, קריית מלאכי, בית אלעזרי, בני ציון, מחנה תל נוף, שכונה 3 בבאר שבע, שכונת נווה שאנן בחיפה, נתניה - מרכז דרום וראשון לציון - צפון.‎

ברשימת המדינות האסורות לטיסה נמצאות היום אוזבקיסטן, ארגנטינה, בלרוס, ברזיל, בריטניה, גיאורגיה, דרום אפריקה, הודו, טורקיה, מקסיקו, ספרד, קירגיסטן, קפריסין, רוסיה. יציאה לאחד היעדים הללו מצריכה אישור של ועדת החריגים.

בנט: "המטרה היא לצמצם את סיכויי ההידבקות"

אתמול הכריז בנט על תחילת מבצע החיסונים ואמר: "התקשרו עכשיו להורים שלכם, לסבא ולסבתא, ודאגו שהם יקבלו את החיסון בהקדם. המטרה שלי להימנע מסגרים ככל האפשר", אמר בנט בתחילת דבריו. "הם הביאו עד היום לאובדן של 200 מיליארד שקלים - סכום שהיה אפשר לבנות בתי חולים ולהעניק חינוך חינם ותואר ראשון לאזרחי ישראל. הממשלה בראשותי עושה כמיטב יכולתה כדי שזה לא יחזור".

"אחרי סדרת דיונים עם מומחי רפואה בישראל ובעולם, בהובלת אנשי המקצוע של משרד הבריאות - המליצה הוועדה ברוב מוחץ של 56 מול 1 - לחסן את האוכלוסייה המבוגרת בישראל", הוסיף. "הממצאים מראים שיש דעיכה בחיסון הגוף לאורך הזמן והמטרה לצמצם את סיכויי ההידבקות והתחלואה הקשה באופן משמעותי".

"המציאות מוכיחה - החיסונים בטוחים ומגינים מפני תחלואה וממוות", הדגיש רה"מ. "כמו חיסוני השפעת שצריך לחדש מפעם לפעם - גם כאן. קורא מכאן לכול המבוגרים שקיבלו את החיסון השני - לכו להתחסן בחיסון המשלים. דאגו לכם ולקיריכם. יש פה תחרות בין ההתחסנות לבין המגפה", הסביר בנט. "אנחנו חייבים שקצב ההתחסנות ינצח את קצב המגפה. כולנו חייבים לגלות ערבות הדדית, כדי לשמור אחד על השני".

עוד הוסיף בנט: "החיסון ימנע מכם עוגמת נפש והוצאות כספיות מיותרות וחיסון הילדים עד גיל 12 יאפשר שגרת לימודים בטוחה". שר הבריאות הורוביץ אמר: "הבטחנו רצף חיסונים כדי שיהיו מספיק חיסונים לכול מי שרוצה להתחסן".

בניגוד להחלטה בישראל, נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן אמר כי אין צורך כעת במתן מנת חיסון שלישית - אך הוסיף כי לא יהסס להורות על כך אם הנתונים המדעיים יתמכו במהלך שכזה. בנאום שנשא אמש, הכריז ביידן על שורת צעדים נגד עובדים פדרליים שיסרבו להתחסן, ובהם הצגה שבועית של בדיקת קורונה שלילית, חובת עטיית מסכה והגבלות תנועה. ביידן תקף בנאומו את מי שסרב להתחסן עד כה, ואף הבטיח תמריץ כספי למי שיבחר להתחסן כעת.