י' ניסן התשפ"ד
18.04.2024
עוקץ את המנהיג היוצא

חמינאי מקשיח עמדות: "אסור לסמוך על המערב"

נשיאה היוצא של הרפובליקה האסלאמית, חסן רוחאני, נועד עם המנהיג העליון חמינאי | המנהיג הקשיח עמדות ובכך כיוון לרמז למערב על כוונותיו לקראת חידוש השיחות: "אסור לסמוך על המערב, האמריקאים תוקעים את המו"מ"

חמינאי מקשיח עמדות: "אסור לסמוך על המערב"
מנהיגי איראן חמינאי ורוחאני צילום: מתוך טוויטר

המנהיג העליון של איראן, עלי חמינאי, נפגש עם הנשיא היוצא של הרפובליקה האסלאמית, חסן רוחאני, לפגישת פרידה וסיכום כהונתו בתפקיד. בשבוע הבא צפוי רוחאני לסיים את תפקידו לאחר שמילא את התפקיד במשך שתי קדנציות רצופות, והיה מנוע מלהתמודד על קדנציה שלישית ברציפות, בגלל מגבלת כהונה שנקבעה בחוקה האיראנית.

רוחאני נחשב למייצג הזרם המתון באיראן, ועמדתו היתה לאורך כל תקופת הכהונה, שיש להגיע להסכם עם ארה"ב והמערב בנושא הגרעין. חמינאי לא תמך ברעיון אבל נכנע במידת מה ללחץ של רוחאני במהלך כהונתו של אובאמה כנשיא איראן, מה שאפשר את חתימתו של ההסכם, לאחר שבא הנשיא האמריקאי טראמפ, וביטל את ההסכם, ספג רוחאני את האשמה על כך שהסכים לסמוך על האמריקאים ולחתום איתם הסכם. הנסיונות של ג'ו ביידן לחדש את ההסכם עלו בתוהו, משום שהפעם מציגה

איראן עמדה תקיפה יותר, ודורשת הסרה מיידית של כל הסנקציות שהוטלו על ידי ממשל טראמפ, לפני שהיא מצידה תתחיל לחזור ליישום ההבנות שהתקבלו במסגרת ההסכם הקודם. בפגישתם אתמול, עקץ חמינאי את רוחאני פעם נוספת והזכיר כי "אסור לסמוך על האמריקאים".

עם זאת, הוא טען כי "הממשל האמריקאי מנהל את המו"מ באופן פחדני וזדוני". לדבריו, ממשל ביידן אינו מעוניין להגיע להסכם גרעין, אלא להסכם כניעה של איראן, אבל האומה האיראנית חזקה ועצמאית מספיק כדי לגבור על כל אויביה, ועל כן אינה חוששת מאי חידוש ההסכם.

דבריו של חמינאי נתפסים כהכנה ותפיסת עמדה תוקפנית יותר לקראת חידוש השיחות. הסבב השישי של השיחות הסתיים יומיים אחרי הבחירות באיראן, ומאז ממתינות המעצמות לכניסתו של הנשיא האיראני החדש לתפקיד, כדי להמשיך במו"מ. עם זאת, בזמן שהמעצמות משדרות קוצר רוח ולחץ מהעובדה שאיראן מתקרבת לפצצה הגרעינית בצעדי ענק, האיראנים דווקא נהנים מכל יום נוסף שעובר ושמציב אותם בעמדת פתיחה טובה בהרבה, כשההסכם בעצם אמור לעצור אותם ברגע האחרון, ולכן הם מצפים שהמעצמות תתגמשנה מאוד רגע לפני שהיא תהפוך למדינה גרעינית.

עלי חמינאי ארה"ב גרעין איראני חסן רוחאני

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד