לפני תשע שנים, אחרי שפיטר פלצ'יק כבר החליט לפרוש מהג'ודו, הוא התייצב מדי ערב כשומר בבר בראשון לציון אחרי שלא הצליח להתאושש מניתוח ברצועה הצולבת בברכו, והחליט לוותר על החלום הגדול שלו. לפני ארבע שנים הוא הפסיד בגמר אליפות ישראל, אבל היום (ה') יתייצב הג'ודוקא שעשה את הפריצה הגדולה ביותר בשנים האחרונות כתקווה האחרונה של הענף לזכות במדליה בטוקיו.
טוקיו 2020 ב-ynet - למתחם המיוחד
סיפור החיים של פלצ'יק קשוח במיוחד. גם הקריירה שלו חוותה ירידות, ולפחות עד לחודשים האחרונים בעיקר עליות. ומהמקום הזה, של הקשיחות והאופי שהביא אותו התינוק שעלה מחצי האי קרים בגיל 9 חודשים, של מי שכבר החליט לפרוש וחווה שתי פציעות קשות (קרע ברצועות הברך וקרע רצועות הכתף), ינסה פלצ'יק במשחקים האולימפיים הראשונים בקריירה שלו להיות הילד ההולנדי מהספר הנס ברינקר, שסתם את סכר הכשלונות וינסה למנוע קריסה מוחלטת.
5 צפייה בגלריה
פלצ'יק חוגג
פלצ'יק חוגג
האם פלצ'יק יהיה הג'ודוקא הראשון שיחגוג?
(צילום: אורן אהרוני)
אף אחד בנבחרת הג'ודו לא חשב בסיוטים הגדולים ביותר שלו שעד ליום הקרבות של פלצ'יק לא יהיה מי שיעמוד על הפודיום, אפילו לא שגיא מוקי. ולכן, כל הלחץ ייפול על הג'ודוקא בן ה-29 מראשון לציון, שחדר לתודעה ההישגית רק לפני כשלוש שנים, אחרי שזכה במדליית הארד באליפות אירופה בתל אביב ומאז הפגיז ללא הפסקה, עד לחודשים האחרונים בהם חווה דעיכה הישגית.
אחד המאפיינים של פלצ'יק הוא האופי החזק והלא ותרני שלו, ויש לכך רקע. אביו נפטר עוד כשהיה רק בן מספר חודשים, אימו עזבה את הארץ לטובת עבודה בארה"ב אחרי מספר שנים בארץ והוא גדל אצל סבו וסבתו. הם אלו שכיוונו אותו ללכת למועדון הג'ודו של פאבל מוסין, בעלה של אליס שלזינגר.
5 צפייה בגלריה
פיטר פלצ'יק
פיטר פלצ'יק
בעל אופי חזק שלא מוותר. פיטר פלצ'יק
(צילום: אורן אהרוני)
מוסין ידע להפוך את פלצ'יק לסוג של הבן שלו, ממש אימץ אותו, על מנת שיוציא את האנרגיות שלו ויתגבר על בעיות המפרקים שנולד עימן. הוא היה חזק ומוכשר, אבל אחרי שלפני תשע שנים קרע את הרצועה הצולבת ולא הצליח לחזור לעצמו, הוא די ויתר על החלום והחל לעבוד כשומר ברים.
בשלב מסוים הפתיע פלצ'יק את מוסין, שגידל אותו והיה הרבה יותר ממאמנו. פלצ'יק הודיע למוסין, שהפך ממש לאביו, כי החליט לעזוב אותו להצטרף למועדון אחר. ההודעה הזו הותירה את מוסין בהלם.
5 צפייה בגלריה
מוסין היה המום מהנטישה של פלצ'יק
מוסין היה המום מהנטישה של פלצ'יק
מוסין היה המום מהנטישה של פלצ'יק
(צילום: ראובן שוורץ)
בקמפיין האולימפי הנוכחי הוא הפך לאחד מחמשת הג'ודאים הטובים במשקל שלו, ג'ודוקא שהיו לו 39 אחוזי הצלחה בלבד לפני שש שנים הצליח בשנה שעברה להגיע ל-94 אחוזי הצלחה עם מאזן של 16 נצחונות מול הפסד אחד. רק שהסטטיסטיקה הזו, די בדומה למה שקורה למוקי, הגיעה מוקדם מידי והשתנתה בשנה האולימפית.
מה שהתחיל עם מדלית זהב בטורניר קטן יחסית בקנקון לפני ארבע שנים, אחרי שראה מרחוק את המשחקים בריו, הפך לגרף עליה מתמיד בהישגיות שלו עם 15 מדליות. השיא האיכותי הגיע בשנה שעברה - מדליות הזהב באליפות אירופה בפראג, בגראנד-סלאם היוקרתי בפאריז וגם בתל אביב.
5 צפייה בגלריה
פלצ'יק וסמדג'ה חוגגים
פלצ'יק וסמדג'ה חוגגים
פלצ'יק עם מאמן הנבחרת אורן סמדג'ה
(צילום: אורן אהרוני)
פלצ'יק אמנם נחשב לספורטאי שחזק מאוד בראש, אבל הוא מגיע עם משקולת אדירה אחרי הכשלון עד כה של משלחת הג'ודו. כשהוא הגיע לאליפות העולם לפני שנתיים כאחד מחמשת המדורגים הבכירים בדיוק לאותו אולם בטוקיו, הוא הפסיד כבר בסיבוב הראשון לאוזבקי לובר חורמוב. זו בדיוק המסקנה שצריכה להילקח בחשבון בקרב אנשי נבחרת הג'ודו לקראת יום הקרבות שלו, אחרי שבדיעבד הוא בעצמו סיפר כי ההכנה לאליפות העולם לא היתה מספיק טובה. למזלו יש לו את האפשרות לתקן מחר על הבמה הגדולה יותר.

מגיע פגיע בעקבות ההפסדים האחרונים

פלצ'יק יתייצב מחר על המזרן האולימפי מהמקום הרביעי בדירוג האולימפי, אבל הוא מגיע בכושר פחות טוב. הוא נוצח בארבעה מששת הקרבות שלו, כך שהוא פגיע. בין היתר הוא הפסיד בשני הקרבות שלו בטורניר האחרון בקאזאן (נגד ההולנדי קתרינה והסרבי קוקולי), בשמינית-גמר אליפות אירופה בליסבון לצרפתי סיריל מארה ולהולנדי מיכאל קורל בגמר טורניר הגראנד-סלאם בתל אביב.
5 צפייה בגלריה
פיטר פלצ'יק
פיטר פלצ'יק
נסיגה בחודשים האחרונים. פיטר פלצ'יק
(צילום: אורן אהרוני)
השנה הצליח פלצ'יק לזכות במדליות הארד בטורניר המאסטרס בדוחא ובכסף בתל אביב (מאזנו העונה 5:9). הוא מגיע לטורניר כמדורג אחרי הגאורגי ורלאם ליפרטליאטני (4:2 במאזן מולו, את שני הנצחונות השיג בקרבות האחרונים), הפורטוגלי ז'ורז'ה פונסקה (0:2) וההולנדי מיכאל קורל (3:3).
פלצ'יק עלה אוטומטית לסיבוב השני ויתחרה בקרב הראשון שלו בשמינית-הגמר מול המנצח בין המונגולי אוטגונבטאר לקחגואסורן (15 בעולם, ניצח אותו לפני שנתיים במאסטרס בצ'ינגדאו) והאסטוני גריגורי מינסקין.
אם הישראלי ינצח הוא יעלה לקרב רבע הגמר, ככל הנראה מול היפני ארון וולף, אלוף עולם ב-2017 וסגן אלוף העולם ב-2019, לו הפסיד במפגש היחיד שהתקיים ביניהם. הבית המקביל כולל את המדורג הבכיר בעולם, ליפרטליאני, שזכה בכסף בקטגוריה עד 90 ק"ג בריו 2016.