אוהבים אותי? תקשיבו להם: הראפר לוקץ' מפרגן לקולגות

המקעקע המבוקש ששורף את המיקרופון, האחים המשועממים שהם גם גאונים ו"היורש של רביד פלוטניק", תואר מחייב כשלעצמו • לוקץ', מחלוצי תחום ההיפ הופ בישראל, עם המלצות לאמנים שאתם חייבים להכיר

ראפר, אמן גרפיטי, מקעקע. יונתן שגב, צילום: באדיבות המצולם

קוראי "ישראל היום", אתם בטח מכירים אותי בתור מבקר המסעדות שלכם, אבל אני קודם כל ולפני הכל - ראפר. אמנם לא ראפר סטנדרטי, אני נוטה יותר לשיר על שפים, על תה ואפילו על בית הפנקייק, יותר מאשר על נושאים גנריים כמו השאר. אבל בהחלט ראפר, בכל רמ"ח איבריי, אפילו אחמיא לעצמי ואגיד שאני מדור המייסדים של ההיפ-הופ בישראל.

כמי ש"גילה" את רביד פלוטניק ועזר בקידום ראפרים נוספים בתחילת דרכם, אני רוצה לנצל את הבמה שניתנה לי לפרגן לשלושה מהקולגות שלי - ראפרים שלא בהכרח תראו במיינסטרים, אך בכל זאת מדובר בפרויקטים או בהרכבים שבאמת אסור לכם להחמיץ. תפתחו את הספוטיפיי, תיכנסו לעמודי האמנים שאני ממליץ לכם - ותתחילו להאזין, לא תוכלו להפסיק. עליי.

לוקץ' ורביד פלוטניק, שני רייך

שגב - אין ורדים בלי קוצים

יונתן שגב, בעיניי, הוא ראפר מדהים ואחד המאלתרים הכי טובים שיש לנו בסצנה המופלאה שלנו בישראל. שגב, בן 35 מהרצליה במקור, יצר עד כה חמישה אלבומים, מילא את מועדון הבארבי כמה וכמה פעמים, הופיע באינדינגב ושיתף פעולה עם השמות המוכרים ביותר בסצנה.

מעבר לכך, מדובר באיש רב פעלים וכשרונות. עד כמה הוא רב פעלים? שימו לב לזה: אם לא הכרתם את שגב דרך המוזיקה, אתם מכירים אותו אולי כאמן גרפיטי מצליח, כאחד המקעקעים הנחשבים והמבוקשים ביותר בארץ, או כמעצב חולצות שנמכרות באלפים. אבל עזבו שטויות, אנחנו כאן לדבר על אלבום הראפ המצוין שהוציא תחת הפקתו של צוקוש הגאון, שגם עליו תקראו ממש כאן.

לוקץ' ויונתן שגב, באדיבות המצולם

בחצי השנה האחרונה הוא הגיע כמה פעמים לצוקוש, למה שהוא הגדיר כ"טיפול פסיכולוגי על המיקרופון" - שממנו נוצר האלבום "אין ורדים בלי קוצים", אולד סקול משולב בטראפ ואפילו אימו ברוח התקופה. אלבום ראפ פופי עם השפעות פאנק והמון אוטוטיון, האלבום מתקתק וממכר אבל יש בו גם אמירה חזקה והווי תל-אביבי בלתי מתפשר.

הפזמונים ממכרים, הורסים, כתובים מעולה, והפאנצ'ים גורמים גם לפאנצ'יונר כמוני לתפוס את הראש ולהבין כל פעם מחדש כמה שגב הוא ראפר גאון. בניגוד לאלבומי העבר (המצוינים גם הם) של שגב, צוקוש הוביל את שגב לאלבום הרבה יותר מלודי וקליל, שמחמיא מאוד לראפר הלא כל כך קשוח, ולסיפוריו שמבוססים על סיפורים אמיתיים על החיים שלו כסקייטר ומקעקע בעיר הלבנה.

גילוי נאות: אני משתתף שם בשיר "סיבוב לבימה", שיר שבו אני ושגב חולקים את האהבה שלנו לכיכר האיקונית שבה אנחנו מבלים לא מעט זמן, ביחד ולחוד.

מלכים א' ומלכים ב'

ההרכב מלכים א' ומלכים ב' מורכב משני אחים משועממים וגאונים מהדרום. "לונלי איילנד" הישראלים, אם תרצו, הרכב שכולו מוקדש לקומדיה ביחד עם ראפ מצוין והופעה שמקפיצה כל קהל, גם כשהוא לא מכיר אותם בכלל.

לוקץ' עם הצמד מלכים א' ומלכים ב', באדיבות המצולם

השיר שלהם "מתכון לאסון" מתחיל במתכון לעוגה ומסתיים במעצר של שני החבר'ה. "משחקי מילים" הוא שיר מטופש ומשעשע, ובכלל כל השירים שלהם ישאירו אתכם עם פזמונים תקועים בראש ועם כאב בטן מרוב צחוק מתגלגל, שהוא תוצר של הגאונות והטמטום המשולבים של השניים.
ללא ספק, האחים האלה הם ההרכב האהוב עליי מהדור החדש של ההיפ-הופ, ואני ממליץ לכם בחום לשמוע את כל הרפרטואר שלהם.

וייב איש וצוקוש - תזמון מושלם

וייב איש הוא כנראה הכוכב הבא בסצנת הראפ הישראלית. רבים מסמנים אותו כיורש של רביד פלוטניק, ולדעתי זה לגמרי בצדק. אחד הראפרים הכי מוכשרים שהיו פה חבר למפיק העל צוקוש, שהוא גם אחלה ראפר בעצמו, והשניים הוציאו אי פי משותף שנותן פייט לאלבומי הזהב של ההיפ-הופ הישראלי. סמכו עליי, אני יודע, הייתי שם.

צוקוש מסתמן כאחד מהמפיקים הכי טובים שהיו בישראל, עם להיטים בראש הטבלאות של מזרח אירופה, והחיבור עם ראפר כל כך טוב כמו וייב איש הוציא את הטוב משניהם ויצר אי פי שורף, מקפיץ ונותן בראש לכל מי שאוהב ראפ. פרויקט נהדר, שלעניות דעתי ראוי לחשיפה גדולה בהרבה מהחשיפה שהוא זכה לה. הנה, תשמעו.

עד לפעם הבאה, אני הייתי לוקץ', שיהיה בראפ.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר