שר הביטחון בני גנץ ועבדאללה מלך ירדן סיכמו על הרחבת שיתוף הפעולה הביטחוני בין ישראל לירדן, בגבולות ובין הצבאות - כך פורסם הערב (ראשון) לראשונה ב-N12. השניים נפגשו מיד אחרי פגישתו של ראש הממשלה נפתלי בנט עם עבדאללה. זו אינה פגישתם הראשונה של גנץ ועבדאללה, ובין ישראל לירדן מתקיים שיתוף פעולה הדוק בנושאים מודיעיניים וצבאיים.

עבדאללה מלך ירדן אישר היום בריאיון לרשת CNN את הפגישות שערך עם ראש הממשלה בנט ועם שר הביטחון גנץ. "היה לי חשוב להיפגש לא רק עם ההנהגה הפלסטינית אחרי מלחמה, ורצינו לגרום לישראל ולפלסטינים לדבר", אמר. "יצאתי מהפגישות מעודד מאוד. ראינו בשבועות האחרונים לא רק הבנה טובה בין ישראל לירדן - אלא גם אווירה טובה יותר בין ישראל לפלסטינים"

המלך עבדאללה התייחס ליחסי ישראל והפלסטינים, והביע את התנגדותו ליוזמות הסיפוח: "אם לא נדבר על פתרון שתי המדינות, האם אנחנו מדברים על מדינה אחת שתהיה דמוקרטית והוגנת? אני חושב שמדינה אחת היא מסובכת יותר. מה תעשו? תדחפו את כל הפלסטינים מהבתים שלהם בגדה המערבית ותיצרו חוסר יציבות? אני חושב שלירדן יש זכות להביע את דעתה".

שר הביטחון בני גנץ מציג את רפורמת "נפש אחת" (צילום: טל עוז, משרד הביטחון)
סיכם עם עבדאללה על הרחבת שיתוף הפעולה הביטחוני. גנץ | צילום: טל עוז, משרד הביטחון

כשנשאל על מבצע "שומר החומות" לפני כחודשיים, השיב המלך עבדאללה: "זו הפעם הראשונה מאז 1948 שאני מרגיש שהייתה מלחמת אזרחים בישראל. זו קריאת השכמה לאזרחי ישראל ולפלסטינים שצריכים להתקדם. חלק מהשיחות שהיו לנו הן איך ניתן להשקיע ברמת החיים של הפלסטינים. אם יהיה עוד סבב לחימה - לא יהיו מנצחים, אבל בסבב האחרון לא היו מנצחים כלל".

מלך ירדן התייחס לחשיפת המזימה להפיל את שלטונו, שבה היה מעורב אחיו הנסיך חמזה, והביע את אכזבתו: "מה שהופך את זה לעצוב זה שאחד מהאנשים האלה היה אח שלי שעשה את זה בדרך מאכזבת מאוד. בהרבה משפחות מלוכה בעולם יש פריבילגיות אבל יש הגבלות - פוליטיקה בסופו של יום היא שיקוף של המונרך. זה היה מצער ולא היה בזה צורך, זה היה יכול להימנע".

ראש הממשלה נפתלי בנט בשיבית הממשלה
"יצאתי מהפגישות מעודד מאוד". ראש הממשלה בנט

ראש הממשלה נפתלי בנט יצא בתחילת יולי בחשאי לירדן, שם נפגש עם המלך עבדאללה בארמונו שבבירה עמאן. מאחר שעבדאללה החרים בשנים האחרונות את נתניהו, זו הפגישה הראשונה בין ראש ממשלה ישראלי למלך הירדני מזה חמש שנים.

הפגישה, שבה השתתפו ככל הנראה גם גורמים ביטחוניים, הוגדרה כטובה מאוד. השניים סיכמו על פתיחה של "דף חדש", שישקם את היחסים העכורים בין המדינות. בין היתר, בנט הסכים לאשר את העסקה למכירת אספקת המים נוספת לירדנים. גורם ביטחוני בכיר אמר ל-N12 שחשיפת הפגישה מביכה את עבדאללה ותפגע ביחסים בין המדינות.

בהכנת הידיעה השתתף ירון שניידר