לא עוד בנייה בצמוד לחופי הים? הוועדה לשמירת הסביבה החופית (הולחוף) דחתה אתמול (ד') תוכניות בנייה המיועדות להרחבת שני בתי מלון בני ארבע קומות, כל אחד עם קרוב ל-200 חדרי אירוח, הממוקמים כ-65 מטרים מחוף לידו שברצועת החוף של העיר אשדוד. מדובר בתוכניות שאושרו בטרם חוקק חוק החופים בשנת 2004.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
במשך השנים התגלגלו התוכניות במוסדות התכנון ובכל פעם הוגדלו בהן זכויות הבנייה, בעוד שבפועל קו החוף הלך וקרב אליהן. לפי חוק שמירת הסביבה החופית, אין לבנות בטווח של 100 מטרים מקו המים, ולכל שינוי בתוכנית בטווח של 300 מטרים מהחוף נדרש הליך אישור מיוחד. בעקבות זאת החלו תושבי העיר יחד עם ארגוני סביבה במאבק נגד תוכניות הבנייה ברצועת החוף.
2 צפייה בגלריה
אתר הבנייה בחוף לידו אשדוד
אתר הבנייה בחוף לידו אשדוד
אתר הבנייה בחוף לידו אשדוד
(צילום: דוד אסייג)
בהחלטת הוועדה לגבי שתי תוכניות ההרחבה שאושרו ב-2015 וקודמו על ידי היזם קובי אברהמי, בעלי חברת אופק השקעות, נקבע כי "תמ"א 1 (תוכנית המתאר הארצית) אוסרת על בנייה בתחום חוף הים, זאת למעט שימושים הנדרשים לטובת הציבור ולקרבה לים ובהיקף בינוי מצומצם, כגון טיילת, מבנים לטובת חופי רחצה ומבנים לטובת חינוך ימי, ככל שלא ניתן למקמם מחוץ לתחום חוף הים".
עוד נכתב לגבי שתי התוכניות כי כי "הוועדה סבורה כי התוכנית הנדונה איננה תואמת לעקרונות תמ"א 1, היות שהיא כוללת בינוי עבור מלון בהיקף זכויות משמעותי ובגובה של ארבע קומות בתוספת קומה טכנית, שמרביתו בתחום חוף הים ואשר אינו תואם לתפקודו של חוף הים כמרחב פתוח לציבור. לאור זאת, הוועדה לאחר שדנה בתכונית ושמעה את המוזמנים מחליטה שלא לאשר את התוכנית המוצעת, אשר איננה תואמת את עקרונותיה התכנוניים של תמ"א 1 ואת מדיניות הוועדה בשנים האחרונות לעניין בינוי בתחום חוף הים".
בוועדה הוסיפו כי "הוועדה ערה לכך שבשטח הנדון חלה תוכנית מאושרת הכוללת בינוי למלונאות, אך סבורה כי לאור אישורה של תמ"א 1 ותפיסות התכנון העדכניות לחוף הים במסגרתה, לא ראוי לאשר תוכניות חדשות הכוללות בינוי נרחב בתחום חוף הים. עמדה זו מתחזקת אף לנוכח שינויי האקלים והיצרות רצועת החוף בשנים האחרונות, היוצרים סיכון בבינוי בקרבה יתרה לקו החוף. יחד עם זאת, הוועדה סבורה כי אין באמור לעיל למנוע הגשת בקשה להקלה אשר תיבחן לגופה. הוועדה קוראת לעיריית אשדוד ולרשות מקרקעי ישראל (רמ"י) לפעול לבחינת האפשרות לניוד זכויות הבנייה המאושרות ממיקומן הנוכחי אל מחוץ לתחום חוף הים".

עיריית אשדוד: "מקווים שהמדינה תשמור על האיזון"

רוני סאיג, ממובילי המאבק וההפגנות נגד הבנייה בחוף לידו, מסר: "לעיריית אשדוד אצה הדרך לאשר מתן ההקלות לשני בתי המלון הנבנים בניגוד לחוק החופים – והולחוף עשתה לכך סוף. כפי שטענו בעבר, בתי המלון בחוף לידו נבנים בניגוד לאינטרס הציבורי הרחב. בהחלטת הוועדה אפשר לראות 'נחמה פורתא' לתושבי העיר, אשר עמדו בגאון על שלהם ושלהן ויצאו למאבק נגד העירייה ונגד היזם. את אשר נעשה, ואת האישור שניתן ליזם להציב עובדות בשטח בבית המלון הראשון, לא נוכל כעת להשיב לאחור, אך זוהי בהחלט קריאת כיוון לעיריית אשדוד, אשר בפעולותיה הדורסניות סירבה לאמץ תקנות וחוקים שהיו מונעים זאת מלכתחילה".
יעל דורי, ראש תחום חופים בארגון אדם טבע ודין שהיה שותף למאבק נגד בניית בתי המלון ברצועת החוף, הוסיפה: "הדיון מהווה קריאת כיוון למוסדות התכנון אבל גם ליזמים ולרשויות - אי אפשר עוד להתעלם, לא משינוי האקלים שגורם להצרת החופים ולא מגידול הביקוש לחופים שגם גדל מספרית. אין כיום מקום לתכנון של בינוי על החופים, הם צריכים להישאר פתוחים ולשרת את הציבור הרחב. אדם טבע ודין מברך על ההחלטה. כעת יש מקום לבחון את כלל התוכניות הישנות על החופים בשיתוף רמ"י, שצריכה לעשות סדר ואף לפצות יזמים ששווקו להם תוכניות לא רלוונטיות. אנחנו קוראים לממשלה להחזיר לשולחן את התיקון לחוק החופים ולשחרר את איום הבנייה מהחופים שלנו מהר ככל הניתן".
2 צפייה בגלריה
הפגנה נגד הבנייה בחוף לידו באשדוד
הפגנה נגד הבנייה בחוף לידו באשדוד
הפגנה נגד הבנייה בחוף לידו באשדוד
(צילום: קבוצת "אשדוד רוצה שינוי")
מאיה יעקבס, מנכ"לית עמותת צלול, הוסיפה: "בימים אלה מקדמת מדינת ישראל שורה של מפגעים המתוכננים להיבנות לאורך החופים ובתוך הים. אנו מקווים שהחלטת ולחוף תהיה תקדים אשר יבלום את כל התוכניות העתידיות הנוספות, כולל שש מרינות ושורה של שוברי גלים רבים ברחבי הארץ. במקום לבנות עוד על החופים, על הממשלה להתמקד רק באיך לחזק את מצוק הכורכר ולשקם את החופים".
מעיריית אשדוד נמסר בתגובה: "בשנים האחרונות עיריית אשדוד משקיעה רבות בפיתוח תחום התיירות, ומטבע הדברים עיקר תשומת הלב על פיתוח וקידום רצועת החוף שלה, במטרה להגדיל את מספר בתי המלון וחדרי האירוח בעיר. העירייה פועלת במסגרת החוק ועושה כל מאמץ להגשמת המדיניות, תוך שהיא מבקשת להיות אלטרנטיבה לערי חוף אחרות אשר מפעילות עשרות בתי מלון, עסקים ואטרקציות בשטחן ובסמוך לחופיהן. במקרה הנדון, מדובר ביזם בעל קרקע האוחז בתב"ע (תוכנית בניין עיר) ובזכויות מוקנות כחוק, והתוכנית שבידו מאושרת ועם היתר, כחוק. אנו מקווים כי המדינה תדע לשמור על האיזונים הנדרשים לטובת הציבור, מבלי לפגוע בזכויות החוקיות שבידי היזם".