וריאנט דלתא מכה בכל העולם: לצד העלייה החדה בתחלואה בישראל, גם מדינות נוספות רבות חוות מגמה דומה. כמו ישראל, גם מדינות נוספות בעלות שיעור התחסנות גבוה נפגעות מגל התחלואה העולמי הנוכחי, כמו ארה"ב למשל. באוסטרליה, באירן, בעומאן ובווייטנאם הוטלו סגרים, ובמדינות רבות אחרות הוטלה שורה של הגבלות נוספות, לרבות על תנועה ומסחר.

סיקור N12 על וריאנט דלתא:

בכלי תקשורת בארה"ב דווח אמש (רביעי) כי 83% בקרב המאומתים לקורונה במדינה נושאים את הווריאנט. בתוך כך, מחקר שהתפרסם בארה"ב מראה כי החיסון של ג'ונסון אנד ג'ונסון יעיל פחות נגד הדלתא לעומת יעילותו נגד הזנים הקודמים של הנגיף. מנכ"ל ארגון הבריאות העולמי אמר: "מגפת הקורונה היא מבחן - והעולם נכשל".

"זו עלייה דרמטית, מ-50% מהמקרים בשבוע של 4 ביולי ועד כה", אמרה רושל וולנסקי, מנהלת המרכז לבקרת מחלות ומניעתן בארה"ב (CDC) בהתייחס לעלייה בשיעור נשאי הדלתא במדינה. וולנסקי הוסיפה גם כי מספר המתים מהנגיף עלה ב-48% בשבוע האחרון עד לממוצע של 239 מתים ביום.

דרום אפריקה: בימים האחרונים חווה המדינה זינוק במספר החולים, ולפני כשבועיים נרשם שיא של כל הזמנים בשיעור התחלואה היומי עם יותר מ-22 אלף נדבקים. המדינה חווה גל שלישי אלים, אך בימים האחרונים חלה ירידה מסוימת במספר המאומתים, ואתמול אובחנו כ-8,000 נדבקים חדשים בלבד.

ההגבלות הוחמרו בסוף חודש יוני עם הזינוק בתחלואה. הקושי הגדול של ההתמודדות עם התחלואה נובע מהעובדה שעד כה חוסנו בודדים בלבד ושיעור ההתחסנות הכללי עומד על 2.9%. הנשיא רמפוסה הבהיר בימים האחרונים: "נדרשים צעדים נוספים לעצירת התחלואה. אנחנו פועלים להגביל מפגשים חברתיים ולנסות למנוע פגיעה משמעותית בכלכלה". המפירים את הסגר הלילי, מסתכנים בקנסות גבוהים ואף יכול להישלח לתקופת מאסר של עד 6 חודשים.

ארצות הברית בקורונה (צילום: reuters)
ארצות הברית בקורונה | צילום: reuters

אירן: שלשום הוטל סגר של שבוע על הבירה טהרן ופרבריה, עם מה שמסתמן כגל חמישי ברפובליקה האסלאמית. בימים האחרונים רושמים באירן ממוצע של 200 מתים מדי יום, ויותר מ-25 אלף נדבקים חדשים - כאשר הרוב מיוחס לווריאנט דלתא. כמו בישראל, מדובר במספרים הגבוהים ביותר מאז חודש אפריל. לאחרונה גם נשבר שיא התחלואה היומי במדינה מאז שפרצה המגפה. כך לדוגמה, שלשום אובחנו יותר מ-27 אלף נדבקים חדשים.

משרדי הממשלה באירן הורו על ביטול אירועי עיד אל-אדחה וטקסים דתיים נוספים. גם אירועי תרבות בוטלו והוחלט שלא לפתוח פארקים ואתרי בילוי. בטהרן הוטל עוצר לילי של רכבים, מ-22:00 ועד 3:00, במטרה למנוע מאזרחים מחוץ לטהרן להיכנס לעיר הבירה. בתוך כך, באירן מקווים שהסגר הקרוב והעובדה שרבים מהאזרחים אינם מגיעים לעבודה תסייע גם להתמודד עם מכת הפסקות החשמל הרבות בימים האחרונים.

בסך הכול מתו באירן כמעט 90 אלף בני אדם מנגיף הקורונה - מה שהופך אותה למדינה שנפגעה בצורה הקשה ביותר מהמגפה ברחבי המזרח התיכון. הרשויות מודאגות מכך שפחות ופחות אנשים מקפידים על כללי ההתגוננות מפני הקורונה, עוטים פחות מסכות ולא מקפידים על ריחוק חברתי. בממשלה קוראים לאזרחים להישאר בבית כמה שיותר ולצמצם למינימום את היציאות החוצה - להכרחיות בלבד.

אירן בקורונה (צילום: reuters)
אירן בקורונה | צילום: reuters

ארה"ב: גם ארה"ב חווה זינוק בתחלואה בקורונה ונכנסת לגל נוסף. שלשום אובחנו יותר מ-60 אלף נדבקים חדשים - וגם כאן מדובר בשיא תחלואה מאז חודש אפריל האחרון. תמונת מצב התחלואה עדיין נמצאת בעלייה מדי יום וסביר כי המספרים עוד יוסיפו לעלות. כמו במדינות רבות ברחבי העולם, לפחות 83% ממקרי ההדבקה בגל הנוכחי בארה"ב מיוחסים לווריאנט דלתא. למרות זאת, כמעט בכל המדינות בארה"ב הוסרו מרבית ההגבלות. כל המדינות, למעט הוואי, מוגדרות כפתוחות - ויש מספר הגבלות בודדות על התקהלויות רבות משתתפים ועל חלק מאירועי התרבות והספורט.

עומאן: לאחר שבשבועות האחרונים נרשמו בסולטנות נתוני תחלואה גבוהים למדי, במה שנראה כגל השלישי במדינה, הוחלט להטיל בה סגר מלא. הרשויות במדינה הודיעו כי הסגר יוטל למשך 4 ימים - לכל אורך תקופת החג עיד אל-אדחה ובכמה מהימים שאחריו. ההסבר לסגר שהוטל הוא החשש מצד הממשלה המקומית לעומס חריג על מערכת הבריאות במדינה.

עובדת בחנות למוצרי יוקרה בסידני לובשת מסיכה (צילום: Jenny Evans, Getty Images)
עובדת בחנות למוצרי יוקרה בסידני לובשת מסיכה | צילום: Jenny Evans, Getty Images

וייטנאם: סגר מלא הוטל במדינה לאחר זינוק חריג במספר הנדבקים שבה. עד לפני כחודש לא אובחנו שם יותר מ-200 נדבקים חדשים מדי יום, אולם מאז חלה עלייה מדאיגה של אלפי חולים חדשים מדי יום, ורק אתמול אובחנו כמעט 5,500 נדבקים חדשים. עד חודש מאי היו בבירה האנוי כ-400 חולים פעילים בלבד, בעוד שעכשיו יש יותר מ-50 אלף.

הרשויות בווייטנאם קוראות לאזרחים שלא לצאת מבתיהם, ונאסר על תנועה לא הכרחית בין צפון המדינה ודרומה ולהיפך. בין היתר יכולות מסעדות להגיש מזון באוויר הפתוח בלבד, ואין ישיבה בחללים סגורים. בנוסף, נסגרו מכוני טיפוח, חדרי כושר ואפילו נעצרה תנועת האוטובוסים והרכבות.

תאילנד: הרשויות הטילו עוצר ברחבי בנגקוק וחלקים נוספים במדינה לפני יותר משבוע. בשלב זה צפוי העוצר להימשך לפחות עד 26 ביולי. הממלכה חווה גל תחלואה משמעותי, ובימים האחרונים נשברים שיאי התחלואה מדי יום. אתמול אובחנו שם יותר מ-11 אלף נדבקים חדשים. שיא התחלואה היומי הקודם, לפני פרוץ הגל הנוכחי, עמד על מעט יותר מ-3,000 נדבקים.

קורונה בהודו (צילום: PradeepGaurs / Shutterstock.com)
צילום: PradeepGaurs / Shutterstock.com

אוסטרליה: דרום אוסטרליה נכנסה שלשום לסגר של שבוע, בעקבות התפשטות וריאנט דלתא. בין היתר ייסגרו גני ילדים ובתי ספר, נאסר על אזרחים להתרחק מבתיהם למרחק של יותר מ-2 ק"מ שלא לצרכים חיוניים, נאסר לבקר בבתים של אחרים ועוד.

הרשויות מעודדות את האזרחים לצאת ולהתאמן בקרבת הבית, אך חדרי ומועדוני הכושר נסגרו. עוד הונחו התושבים לעטות מסכה בכל מקום מחוץ לבתיהם, גם בשטחים פתוחים. כל החנויות שאינן מיועדות לצרכים חיוניים ייסגרו גם כן. בשנה האחרונה התרגלו באוסטרליה למספר נדבקים יומיים בודד, אולם בחודש האחרון חלה עלייה של מאות חולים חדשים מדי יום.

נשיא צרפת עמנואל מקרון משוחח בטלפון הנייד שלו (צילום: רויטרס)
נשיא צרפת עמנואל מקרון משוחח בטלפון הנייד שלו | צילום: רויטרס

גם בדרום קוריאה דווח אתמול על שיא יומי במספר הנדבקים, לאחר ש-1,784 בני אדם אובחנו חיוביים בבדיקת קורונה ב-24 השעות האחרונות. בהודו, שם נדבקו עד כה בסך הכול כ-31 מיליון ו-200 אלף בני אדם, דווח אתמול ש-3,998 בני אדם מתו מקורונה בתוך 24 שעות, הנתון הגבוה ביותר זה חודש.

לפי נתונים מהניו יורק טיימס, בקפריסין, בהולנד ובבריטניה חלה עלייה משמעותית בנדבקים ביחס לאוכלוסייה במדד של ממוצע המאומתים ליום בשבוע האחרון. במדד הזה - קפריסין היא במקום ה-8 בעולם לפי שעה עם ממוצע יומי של 72 מאומתים לכל 100 אלף איש, אחריה בריטניה עם 70, והולנד מיד אחריהן עם 58. ישראל נמצאת עוד הרחק מתחת במדד זה - עם ממוצע של 11 מאומתים בכל יום לכל 100 אלף נפש בשבוע האחרון.

צרפת: לאחר ההחלטה לבטל את הגבלות הקורונה ולחיות לצד הנגיף בבריטניה, גם שם מאמצים גישה דומה. החל מאתמול, מבקרים במוזיאונים ובתי קולנוע יידרשו להציג אישור לחיסון, אישור שהחלימו או לחילופין בדיקת קורונה שלילית מ-72 השעות האחרונות - במתווה המזכיר את מתווה התו הירוק בישראל. כעת יבחנו בצרפת אם להחיל מתווה זה גם על מסעדות, בתי קפה וקניונים.

בצרפת, כמו בבריטניה, ההחלטות על ההקלות מגיעות בצד זינוק במספר המאומתים. שלשום דיווח שר הבריאות הצרפתי אוליביה וראן על 18 אלף מאומתים חדשים במדינה - עלייה של אלפים ביחס לימים האחרונים. "מעולם לא ראינו דבר כזה", אמר וראן והבהיר כי הזינוק במספר המאומתים מיוחס כמעט לחלוטין לווריאנט דלתא.