בית המשפט העליון בראשות הנשיאה אסתר חיות דחה היום ערר של עיריית רמת גן על החלטת בית המשפט המחוזי שהורה לעירייה לחדש את מדיניות תמ"א 38 בגלל חריגת הוועדה המקומית מסמכויותיה. המשמעות: העירייה תצטרך לקדם כ-200 פרויקטים של תמ"א 38 שהיו תקועים בשנים האחרונות.
עיריית רמת גן הגישה את הערר לאחר שבחודש ספטמבר 2019 בית המשפט המחוזי בתל אביב קיבל את עתירת התאחדות בוני הארץ נגד הוועדה המקומית לתכנון ובנייה רמת גן, וקבע כי המדיניות העירונית החדשה ביחס לתמ"א 38 - מבוטלת, והעירייה תפעל במהירות לדון בבקשות להיתרים לפרויקטים של תמ"א 38 המעוכבות מזה זמן רב. "הגעתי לידי מסקנה כי בקביעת המדיניות החדשה, הוועדה המקומית חרגה מסמכותה תוך התעלמות מכך שבבסיס תמ"א 38 מצויה התכלית רמת המעלה והחשיבות של הגנה על חיי אדם, אשר רוחה ראוי שתשרה על כל החלטה מכוחה", קבע השופט איתן אורנשטיין.
2 צפייה בגלריה
התחדשות עירונית
התחדשות עירונית
תמ"א ברמת גן. ארכיון
(צילום: מתן טורקיה)
נזכיר, כי ראש העירייה כרמל שאמה-הכהן שינה את המדיניות כלפי תמ"א 38 עקב היעדר תשתיות להקמת פרויקטים חדשים לחיזוק מבנים נגד רעידות אדמה בעיר הוותיקה, לדבריו. בית המשפט המחוזי קבע כי מדובר בהליך לא תקין. בהחלטתו, השופט אורנשטיין קבע כי העירייה לא תוכל עוד לפעול על פי מדיניות שמונעת כמעט לחלוטין בנייה במסגרת תמ"א 38 בעיר.
2 צפייה בגלריה
כרמל שאמה הכהן
כרמל שאמה הכהן
ראש עיריית רמת גן, כרמל שאמה-הכהן
(צילום: תומי הרפז)
בעקבות החלטת העירייה נתקעו בצנרת הבירוקרטית תהליכי אישור לתוכניות בנייה של כ-200 פרויקטים בעיר. כעת, בעקבות החלטת בית המשפט העליון הוועדה המקומית של העירייה תצטרך לשוב ולדון בתוכניות האלה ולקבוע כיצד יבנו הפרויקטים על פי הכללים שלפיהם פעלה העירייה עד שנת 2017, ערב השינוי במדיניות שניסה לעשות שאמה-הכהן.
נשיא התאחדות הקבלנים בוני הארץ, ראול סרוגו, בירך על פסיקת העליון. "גם בית המשפט העליון קבע היום שראש רשות מקומית אינו יכול לקבוע מדיניות תכנונית מכוח תמ"א 38 אשר סותרת ומונעת הקמת פרויקטים על פיה. תמ"א 38 היא בראש וראשונה תוכנית מצילת חיים וככזו יש לאשר ביצוע פרויקטים על פיה גם אם אינם בדיוק אידאלים בהיבט התכנוני. בראיונות לתקשורת טענו ראשי ערים כי תמ"א 38 היא סוג של 'ג׳נק פוד', כלשונם. ברור שאנו לא מסכימים לדימוי כושל זה אך עדין עדיף 'ג׳נק פוד' על פני אפשרות של לגווע ברעב. תמ"א 38 היא התוכנית היחידה כיום, על יתרונותיה וחסרונותיה, שממגנת בתים בישראל נגד רעידות אדמה והתקפות טילים והוסיפה אלפי יחידות דיור למשק בכל שנה. כל עוד אין חלופה טובה ממנה, יש לפעול על פיה ולהאריכה בשנתיים לפחות על מנת לייצר ודאות בענף. אנו מבקשים להבהיר שאנחנו בעד חלופה תכנונית טובה יותר ונתמוך בה בעתיד".
ראש עיריית רמת גן כרמל שאמה-הכהן הגיב להחלטה וכתב בעמוד הפייסבוק שלו: "הקבלנים חוגגים ניצחון כשבפועל ובשטח הם הובסו. העיר רמת גן ניצלה ממכת התמ"א, שאכלה כל חלקה טובה בעיר תוך שהיא משלשת את כמות התושבים מבלי לתכנן ולהוסיף מילימטר של תשתיות ציבוריות. ארגון הקבלנים הגיש עתירות, שאולי ניצח בהן טכנית אבל הפסיד במלחמה המהותית שכן שיקול הדעת נותר בידינו והמספרים של התמא בר"ג מעידים כאמור על ירידה של מעל 63% במספר הדירות שאושרו. הערעור שלנו לעליון היה טקטי תוך הבנה מה יהיו התוצאות, אך כפעולת הסחה השיג מטרות דרמטיות כפועל יוצא מהזמן שנרכש באמצעותו במהלכו שונתה התפיסה בקרב התושבים והיזמים שנגמרה החגיגה ובניה ללא תכנון וללא תשתיות לא תאושר.
"רמת גן ניצלה ממכת התמ"א שאכלה כל חלקה טובה בעיר תוך שהיא משלשת את כמות התושבים מבלי לתכנן ולהוסיף מילימטר של תשתיות ציבוריות כמו בתי ספר, גינות, מקומות חניה, דרכים, מועדוני גמלאים, גינות כלבים וכדומה ואף פוטרת את הקבלנים מרוב המוחלט של התשלומים בשעה שכל דירה ומשפחה נוספת עולה לעיר כ-10,000 שקל כל שנה מחדש אחרי קיזוז ההכנסות מארנונה. נמשיך לשמור על העיר מהתיאבון הבלתי נלאה של הקבלנים שרואים רק דבר אחד והוא רווח מקסימלי ומהיר ולעזאזל העיר צרכיה ועתידה".