לא רק פרשת שקארי ריצ'רדסון גרמה לסערה גדולה בעולם האתלטיקה, ביממה האחרונה מלכת הספורט קיבלה שורה של בשורות רעות הנוגעות לכוכבות בולטות אחרות.
ועדת הסמים של הוועד האולימפי הבינלאומי החליטה להרחיק לשנתיים, את אלופת העולם מדוחא 2019 בריצת 400 מטר, הבחריינית סלווה איד נאסר, שמחזיקה בזמן השלישי בהיסטוריה (48.14 שניות). איד נאסר הואשמה בהתחמקות משלוש בדיקות פתע, וספגה עונש דומה לזה של אלוף העולם מדוחא ב-100 מטר, כריסטיאן קולמן מארה"ב, שהורחק גם הוא לשנתיים על אותה עבירה.
3 צפייה בגלריה
כריסטין אמבומה
כריסטין אמבומה
רמות חריגות של טסטוסטרון. כריסטין אמבומה
(צילום: EPA)
3 צפייה בגלריה
כריסטין אמבומה
כריסטין אמבומה
כריסטין אמבומה אחרי הריצה המדהימה
(צילום: EPA)
השלב הבא בפרשות הוא מחיקתן של הסנסציות הנמיביות בנות ה-18 כריסטין אמבומה ובת ארצה ביאטריס מסלינגי, המדורגת ראשונה ושלישית בדירוג השנתי העולמי ב-400 מטר. אמבומה, רצת הפלא שקבעה ביום רביעי שיא עולם נדיר לנוער (עד גיל 20), 48.54 שניות, לא תורשה לרוץ באולימפיאדה מרחקים שבין 400 מטר ו-1,500 מטר עקב טשטוש הגבולות המגדרי לגבי רצות כמוה. המקרה של אמבומה דומה במדויק למסלינגי, שקבעה העונה 49.53 שניות.
הידיעה על מניעת השתתפותן שהתפרסה באתר "רואד אוף טוקיו" פירטה שההורמון הגברי שלהן (טסטוסטרון) גבוה מהסביר לפי הרמות שנקבעו בתקנון WADA, הסוכנות הבינלאומית למניעת סימום בספורט. ובנוסף מופיעה בביטאון היחידה לספורט הישגי, תחת הכותרת "תופעת האינטרסקס בספורט" במאמרו של מולי אפשטיין, שנחשב לאוטוריטה בתחום.
3 צפייה בגלריה
סלווה עיד נאסר
סלווה עיד נאסר
הושעתה לשנתיים. סלווה איד נאסר
(צילום: AP)
לפי התקנון, לא יורשו להשתתף רצות שעונות לאחד מהקריטריונים:
  • נקבה עם איברי מין עמומים או אברי מין זכריים
  • נקבעה עם כרומוזומים גבריים
  • איברי מין ורבייה מעורבים
  • כרומוזומים מסוג די אס די
  • תסמונת רוקטינסקי
הדבר המעניין ואולי המפתיע, שהן יכולות לרוץ 100 ו-200 מטר גם עם המגבלות האלה. לשתיהן רשום זמן 22.67 שניות, לא כזה שמנבא מדליות והן גם לא רשומות.
באתר האמריקאי "לטס רן" הופיעו רמזים כי גם גבי תומאס, הסנסציה הגדולה באליפות ארה"ב, עם הזמן השני בטיבו ל-200 מטר, לא הופיעה לשלוש בדיקות אקראיות. לגבי הנושא הזה, אין שום אימות רשמי.