אם הגעתם למצב שדלת הכניסה לא נסגרת היטב, הרי שזה לא מצב שכדאי להתעלם ממנו. כשיהיה מאוחר מדי, תמצאו את עצמכם נעולים בצד הלא נכון של הדלת, תהרסו רכיבים נוספים בה (מנעול וצילינדר למשל) ותשחקו את הריצוף או את הפרקט.
וכמובן שיש גם את העניין הבטיחותי. דלת הכניסה שלכם, בייחוד אם אתם מתגוררים בבית משותף, היא מקור הפריצה העיקרי.
מה גורם לדלת להיתקע? מהו התיקון הנדרש וכמה הוא יעלה?
7 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)

מתי תוכלו להסתפק בכיוון צירים?

אם תתפסו את התקלה בזמן, כשיש קושי קל בלבד בנעילה או צניחה קלה של הדלת, תוכלו להסתפק בכיוון הצירים בלבד. אם הגיע מצב שבו כבר נגרם לצירים, תצטרכו להחליף אותם, כי כיוון לא יספיק.
כיצד מכוונים צירים בצורה נכונה, בכדי לא לגרום לנזק גדול יותר?
"בשביל לכוון את הצירים בצורה מקצועית מפרקים את הפין של ציר הדלת, וסוגרים או פותחים את הציר שמחובר לדלת, לפי הצורך", מסביר רפי בן שלום מחברת רב-בריח.
"חשוב לשמור על איזון בין הדלת למשקוף. לעומת זאת, כיוון לא נכון, יכול להגדיל את הנזק. למשל, אם מנסים להגביה את הדלת תוך כדי החדרת מברג או כל כלי עבודה אחר מתחת לדלת. מעבר לכך שזה יכול לגרום לשריטות בריצוף, זה גם יכול לפגוע בצוקל (מכונה 'אינסרט').
תפקיד הצוקל הוא לכוון את גובה הדלת, בהתאם לפתח שבו היא מותקנת, ולהתגבר על סטייה של גובה בריצוף.
7 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)

מתי אין ברירה אלא להחליף את הצירים?

"אם הצירים חדשים יחסית, לרוב לא יהיה צורך להחליף אותם, אלא רק לכוון", מסבירים במוקד איכות השירות של אתר "המקצוענים".
"לעומת זאת, אם כבר חלף זמן רב מאז ההתקנה שלהם, והצירים כבר שחוקים, חשוב להחליף את הציר ולא להסתפק בתיקון. מעבר לכך שתוספת המחיר שתידרשו להוסיף עבור החלפה היא זניחה, ביחס לתיקון, הרי שמדובר בבטיחות שלכם".
כיצד מחליפים ציר בצורה נכונה ומהו הנזק שיכול להיגרם מתיקון רשלני?
בן שלום: "בשביל להחליף צירים, יש צורך בפירוק הדלת. לשם כך פותחים את הצירים שמורכבים על הדלת ואת הצירים שמקובעים למשקוף ומתקינים צירים חדשים במקומם".
לדבריו, "חשוב מאוד לזכור לספור את מספר הכריכות של הציר בדלת, בכדי שתכלו להחזיר את הציר החדש בדיוק לאותו המצב שהקודם היה מותקן. הנזק שיכול להיגרם מהחלפה של ציר בצורה רשלנית הוא לחוסר איזון של הדלת, עד כדי כך שהיא לא תהיה יציבה ולא בטיחותית לשימוש".
7 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)

לא ניתן לכוון את הצוקל? רק אז הוסיפו דיסקיות

דיסקית הינה טבעת להברגה (מכונה 'שייבה' בענף) אשר מכניסים אותה בין ציר הדלת לחלקו התחתון של ציר המשקוף.
כמות הדיסקיות שמוסיפים היא שקובעת את גובה הדלת. בן שלום: "פתרון זה פותר גם את הבעיה של האינסרט (הצוקל) שבתחתית הדלת. כלומר, אם אין עוד מקום להרים את האינסרט, ועדיין יש צורך בהגבהת הדלת, דיסקית היא הפתרון לכך".
באילו מקרים מוטב להימנע מהגבהת הדלת בעזרת דיסקית?
בן שלום: "הפתרון המומלץ לנסות תחילה הוא כיוון של האינסרט (הצוקל) לצורך הגבהת הדלת. כאשר מגביהים את הדלת בעזרת דיסקים, למעשה מגביהים את כל הדלת כיחידה אחת".
"אמנם מדובר בפעולה קלה ונוחה יותר, אך היא אינה מתאימה כפתרון גורף לכל המקרים", מסבירים במוקד השירות. "זאת, משום שפעמים רבות היא גורמת ליצירת מרווח בין הריצוף לבין הדלת, והמברשת תהיה תלויה באוויר, וגם היא לא תצליח לאטום את המרווח הקטן.
"לכן, מעבר לכך שכדאי להזמין מתקין דלתות כניסה או מנעולן מוסמך, כדאי לברר איתו תחילה אם ניתן לפתור את הבעיה תחילה בעזרת כיוון של האינסרט".
7 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)

סיבות נוספות המקשות על פתיחה וסגירה של הדלת

המברשת מקשה על הפתיחה והסגירה: "אם הדלת לא מותקנת בגובה מדויק ביחס לריצוף או אם המברשת צברה כמות גדולה של לכלוך, הרי שהמברשת של הצוקל (אינסרט) שבתחתית הדלת, גורמת לשפשוף חזק של אריחי הרצפה", אומר בן שלום. "זה גורם לקושי בפתיחה ובסגירה".
"תפקידה של המברשת הזו היא בסגירת המרווח שבתחתית הדלת, דבר המונע חדירת רוחות, אבק וחרקים אל תוך הבית", מציינים במוקד השירות.
"במקרה כזה, תחילה כדאי לבצע ניקיון יסודי של המברשת. פעולה זו תגרום לדלת להיסגר בצורה טובה יותר, ועדיין לאטום את המרווח שמתחת לדלת".
7 צפייה בגלריה
(צילום: טלי דוברת, מתוך פרויקט של האדריכלית רינת אברהם, באדיבות רב-בריח)
שקיעת הדלת: "במשך הזמן, משקל הדלת גורם לה לשקוע", מסביר בן שלום. "מדובר בשקיעה של כמה מילימטרים בלבד, ובעיקר בדלתות שהמשקוף שלהן מותקן מעל משקוף מעץ.
"במצב כזה יש צורך לבצע התאמה בין המשקוף לבין הדלת בעזרת סגירת הציר העליון או פתיחת הציר התחתון".
בלאי של הגומי: "במשך הזמן בשל הפרשי טמפרטורה, הרי שהגומי שמרחיק מעט את הדלת מהמשקוף מתקשה וגורם לקושי בנעילת הדלת", אומר בן-שלום. "במקרה זה, התיקון הנדרש הוא החלפת הגומי".
7 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)

כמה אמורים לעלות התיקונים?

"כיוון צירים בדלת כניסה עולה לרוב בין 250 ל-350 שקל, כולל מע"מ", מציינים במוקד השירות. "החלפת צירים יקרה יותר, ועולה בין 350 ל-600 שקל, בהתאם לסוג הדלת ומורכבות העבודה. מחיר זה כולל מע"מ, כולל את הצירים עצמם ואת העבודה".
לפירוט נרחב יותר, תוכלו להיכנס למחירון המקצוענים בתחום זה, ולהשוות מחירים לפני שאתם מזמינים בעל מקצוע.

אילו תקלות גורמות לבלאי מואץ עקב התקנה לא נכונה?

בן שלום: "אם דלת הכניסה הותקנה בצורה לא מקצועית, כלומר יש חוסר התאמה בין המשקוף לבין הדלת, זה גורם לבריחים להשתפשף במשקוף. כמו כן, אם המשקוף אינו מותקן בצורה ישר (אינו מפולס), זה יגרום לתקלות במשך הזמן".
כיצד שימוש לא נכון גורם לדלת להיהרס מהר יותר?
בן שלום: "רוב התקלות בדלתות הכניסה נגרמות כתוצאה משימוש במפתחות שהתעקמו, או באזורים שבהם לכלוך ואבק חודר אל תוך הצילינדר. זה קורה בעיקר באזורים שעדיין נמצאים בשלב בנייה".
"דבר נוסף שהורס את הדלת הוא לא מקפידים לסגור אותה או להצמיד אותה לקיר הפנימי של הבית בעזרת מעצור דלת", מוסיפים במוקד השירות. "טריקות חוזרות ונשנות, בפירוש הורסות את מנגנוני הדלת".
7 צפייה בגלריה
(צילום: שמרית שבתאי, פרויקט של האדריכלית אורנית וסרמן, באדיבות רב-בריח)

כיצד תחזוקה נכונה תמנע תקלות?

"ראשית, ברגע שמבחינים במפתחות שהתעקמו, אין להשתמש בהם. זה רק מגדיל את הנזק. שנית, כדאי לשמור על המפתחות ולא לזרוק אותם", ממליצים במוקד השירות.
"כמו כן, לילדים יש נטייה לשחק עם מפתחות ולסובב אותם מבלי להכניס אותם עד הסוף. גם היתלות על ידיות של דלת גורמת לנזק למנגנון ולצירים, שכן המשקל הוא בצד אחד של הדלת".
עוד כתבות בנושא:
כל כמה זמן מומלץ לשמן את רכיבי הדלת וממה כדאי להימנע?
בן שלום: "אחת לחודשיים כדאי לשמן את צירי הדלת ואת הבריחים, בהתאם להוראות היצרן המפורטות בתעודת האחריות. לעומת זאת, חשוב להימנע משימון של הצילינדר, שכן הוא רק גורם לנזקים גדולים יותר, והשילוב של לכלוך שמצטבר בתוך הצילינדר עם שמן, הוא מתכון לתקלות בנעילה".
לדבריו, "כחלק מניקיון הבית, חשוב ליצור גם שגרה של ניקיון יסודי של המברשת שבתחתית הדלת. אבק, לכלוך ושיער שמצטבר בתחתית גורם לחיכוך שלה עם הריצוף. מעבר לקושי בפתיחה ובסגירה, זה גם גורם לשחיקה של האריחים או הפרקטים שמחפים את הרצפה".