לא רק תשלומי דמי האבטלה לשוהים חל"ת ולכלל המובטלים מסתיימים היום (ה'), גם סופם של המענקים שקיבלו מאות אלפי עצמאים הגיע. החל מהיום, לא יקבלו העצמאים ובעלי השליטה מענקים שאותם קיבלו רבים מהם מאז האביב בשנה שעברה. זאת, למרות שעסקים רבים עדיין לא פועלים במתכונת מלאה ובשגרה, ולא רק בענפי התיירות והתעופה שבהם הפעילות נמוכה במיוחד בהשוואה לתקופה שקדמה לקןרונה.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
ברשות המיסים ציינו הבוקר בתשובה לשאלת ynet כי המענקים לחודשים מאי ויוני ישולמו ב-15 ביולי ויהיו האחרונים. מתחילת הקורונה שילמה רשות המיסים מענקים לעצמאים ולבעלי שליטה בסך כולל של 37.5 מיליארד שקל.
2 צפייה בגלריה
עסקים סגורים בירושלים
עסקים סגורים בירושלים
עסקים סגורים בירושלים
(צילום: עמית שאבי)
יצויין כי המענקים הסוציאליים האחרונים יהיו בהיקף מלא בדומה לתשלומים הדו-חודשיים הקודמים, אולם מענק החזר ההוצאות לחודשים מאי ויוני יהיה רק במחצית הסכום מהמענקים הדו-חודשיים הקודמים. הסיבה: ההחלטה שמחצית סכום המענק תשולם כמקדמה לחודשים ינואר האחרון.
לפי שעה, אין כוונה להמשיך בתשלום המענקים, אולם בתחום התיירות יימשך סיוע מסוים של הממשלה לבתי המלון המושבתים ואלה שבהם הפעילות ירדה, אך לא מדובר עוד במענקים מטעם רשות המיסים.

גם החל"ת נגמר

בתוך כך, הבוקר הסתיים באופן רשמי תוקפו של חוק החל"ת הקודם שנועד לצורך תשלום מיוחד לשוהים בחל"ת ומפוטרי הקורונה. זאת, לאחר שהכנסת אישרה הבוקר בקריאה שנייה ושלישית את חוק החל"ת החדש, בסוף עיכובים מתמשכים בחקיקה.
2 צפייה בגלריה
שירות התעסוקה
שירות התעסוקה
שירות התעסוקה
(צילום: שירות התעסוקה)
כעת, עם שינוי מתווה החל"ת החדש, צפויים לקבל רק חלק ממחוסרי העבודה - כ-200 אלף במספר - דמי אבטלה, בהיקף המוערך כעת בעוד כמיליארד וחצי שקלים.
העיכוב המתמשך בחקיקת החוק החדש שיזם שר האוצר, אביגדור ליברמן, יגרום לדברי גורם בביטוח הלאומי לעיכובים טכניים במחשוב לקראת תשלום דמי האבטלה מעתה. "ההחלטות מחייבות היערכות מיוחדת של הביטוח הלאומי להטמעת במערכת המחשוב", הסביר הגורם והביע חשש שיהיה צורך לשלם תחילה מקדמות לחלק מהזכאים מעתה לדמי אבטלה, הסתגלות ומענקי חזרה לעבודה.
לפי החוק החדש, מי שבכל זאת ימשיכו לקבל דמי אבטלה הם בני 45 ומעלה שלא הצליחו למצוא עבודה. זאת, בהיקף של מחצית מימי האבטלה שעבורם קיבלו דמי אבטלה עד כה. מי שקיבל דמי אבטלה עבור 120 ימים יהיה זכאי לדמי אבטלה ל-60 ימים נוספים וזאת רק בסכום השווה ל-85% משיעורם בחוק.
בנוסף, בני 67 ומעלה שהיו חלק משוק העבודה אך הוצאו לחל"ת במשבר - ימשיכו לקבל תשלום. המענק יינתן לשלושה חודשים נוספים, עם מתווה פוחת של 90, 80 ו-70 אחוז מדמי האבטלה שקיבלו עד כה.
כמו כן, נקבע כי נשים שילדו בתקופה האחרונה, והיו זכאיות לדמי אבטלה יהיו זכאיות לדמי לידה בגובה השכר האחרון שקיבלו, במקום בגובה דמי האבטלה שקיבלו - כך שהשינוי למעשה יביא לכך שהיולדות יקבלו דמי לידה גבוהים משמעותית מאשר בתקופה הקודמת.
פורסם לראשונה: 11:43, 01.07.21