רשות החברות הממשלתיות עדיין לא הועברה ממשרד הדיגיטל, המצוי בשלבי סגירה, למשרד האוצר ולפי שעה מתעכב גם מינוי מנכ"ל הרשות, תפקיד שלא מאויש כבר בדיוק חצי שנה, מאז שהמנכ"ל ינקי קווינט עזב ומונה למנכ"ל רשות מקרקעי ישראל, ב-20 בדצמבר אשתקד.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
אי-העברת רשות החברות עד כה למשרד האוצר מעכבת את מינויים של מאות חברי דירקטוריונים בחברות הממשלתיות, כאשר בחלק מהן אין כלל קוורום חוקי לכנס את הדירקטוריון כבר למעלה משנה וחצי.
1 צפייה בגלריה
שר האוצר, אביגדור ליברמן
שר האוצר, אביגדור ליברמן
שר האוצר, אביגדור ליברמן
(צילום: דוברות משרד האוצר)
רשות החברות אחראית על 75 חברות ממשלתיות הקיימות בישראל. השכר הממוצע של עובדי החברות גבוה במיוחד ומגיע לכ-24 אלף שקל ברוטו בחודש. החברות הממשלתיות מרוויחות בשנים האחרונות כ-4-5 מיליארד שקל בשנה.
רשות החברות הממשלתיות הועברה עם הקמת ממשלת נתניהו-גנץ למשרד החדש שהוקם עבור ח"כ דודי אמסלם, משרד הדיגיטל הלאומי והחברות הממשלתיות, אולם עם הקמת ממשלת בנט-לפיד, בהמלצת אגף התקציבים במשרד האוצר, הוחלט לסגור את המשרד ולהחזיר את רשות החברות הממשלתיות לאוצר.
הסמכות למנות דירקטורים ברשות החברות הממשלתיות מקנה כוח רב מאוד לשר האוצר, שכן על כל מינוי דירקטור עליו לחתום כי הוא מאשר את המינוי, לצד חתימת השר שבתחומו מצויה החברה הממשלתית. בשל ארבע מערכות הבחירות הגיע החוסר בדירקטורים עד ל-600 במספר, שכן אסור היה למנות דירקטורים בעת ממשלת מעבר.
אמסלם אומנם הצליח לצמצם את החוסר בדירקטורים, אולם מספר הדירקטורים הבלתי מאוישים נותר גבוה מאוד ומסתכם במאות.
ובינתיים, החלו כבר בלשכת שר האוצר החדש, אביגדור ליברמן, הגישושים למציאת מועמדים לכהן כמנכ"ל רשות החברות הממשלתיות ובין השאר הוזכרו שמותיהם של עו"ד מיכל רוזנבוים, שהייתה מועמדת לאחרונה גם לכהונת מבקרת המדינה, ושל יאיר מעיין, מנכ"ל עיריית ירושלים לשעבר.
מלשכתו של שר האוצר נטען היום (ב') בתשובה לשאלת ynet, כי עד שרשות החברות הממשלתיות תעבור למשרד האוצר, לא יטפל השר ליברמן במינוי מנכ"ל חדש לרשות.