כמשפצים או בונים בית, לרוב מדמיינים בעיקר את שלב הפירוק ואת שלב בחירת האריחים, הכלים הסניטריים והריהוט. הסיורים באולמות התצוגה, ההתקנות הסופיות, בחירת סגנון העיצוב וצבע הקירות, מעבר על אינסוף תמונות ברשת והתעסקות בכל מה שיפה, מעוצב ונראה לעין.
רבים לא מדמיינים את עצמם קוראים מידע על תקנים בתחום האיטום, מקפידים על נוכחות של מפקח בנייה בשלב איטום יסודות המבנה או בירור על החומרים בהם הוא משתמש. זאת, למרות שזה בדיוק מה שיכול לגרור אתכם לשיפוץ נוסף כעבור תקופה קצרה.
ההשקעה באיטום זניחה ביחס לעלות תיקון הנזק. מה חשוב לדעת? בכתבה זו נרחיב על מלכודות האיטום בחלק החיצוני של המבנה.
4 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)

במרתף הצרות ירדפו אתכם לנצח

ישנם כשלי איטום שתוכלו להתגבר עליהם במשך הזמן, איך יש דברים שבשום אופן לא כדאי לזלזל בהם. שיקול התקציב אמור להיות זניח, ואם אתם בונים בית פרטי, מוטב שתוותרו על חדר או אפילו על קומה, אבל אל תקצצו בתקציב האיטום.
רצפת המרתף וקירות המרתף, ממוקמים מטבע הדברים מתחת לאדמה, ועליהם נבנה הבית. לכן, במקרה של כשלי איטום שיתגלו גם כעבור מספר שנים, הרי שיהיה מאוד יקר ולרוב גם לא אפשרי לתקן לגמרי את הטעות. לכל היותר, תוכלו למזער נזקי רטיבות ועובש, או לא להשתמש במרתף. הנזק לתשתיות הבית, יכול להיות בלתי הפיך, ולכן כאן אין בכלל שאלה, וחשוב שיועץ איטום מוסמך ובעל ניסיון, יתכנן את אופן האיטום ויפקח על הביצוע שלו בפועל.
אגב, גם מבין קירות המרתף, יש קירות שאמורים לקבל מכם יחס מיוחד. קירות פנימיים של המרתף, שאין אליהם גישה מבחוץ, הם קירות שלעולם לא תוכלו לאטום מחדש. הפתרון האפשרי היחיד שיהיה לכם מכונה "איטום שלילי". כלומר, אם לא תוכלו לאטום בעתיד את החלק החיצוני של המבנה, תוכלו לאטום את פנים הבית. פתרון זה, הוא כמובן פתרון הרבה פחות טוב, ולא תמיד הוא משיג את התוצאה.
יהיו מקומות, אגב, שבכלל לא בטוח שישתלם לכם להשקיע בבנייה ובתחזוקה של מרתף. למשל, ישנם אזורים שבהם רמת האיטום והניקוז של המים בסוג הקרקע שבה אתם בונים, הוא כזה שכלל לא מומלץ להיכנס להרפתקה הזו. למשל, באזורים בהם הקרקע חרסיתית, וניקוז המים בה איטי מאוד. לעומת זאת, בקרקע חולית, ניקוז המים הרבה יותר טוב, ואז גם רמת האיטום הנדרשת, היא פחותה, והסיכון לבעיות איטום במרתף בעתיד, יורד משמעותית. כמובן, בהנחה שאתם אוטמים אותו בצורה מקצועית ככל הניתן, בהתאם לתקנים ובפיקוח מומחה לתחום.
4 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)

על הגג: תשקיעו לא רק באיטום, אלא גם בכל מה שיכול לפגוע בו

כשחושבים על איטום הגג, לרוב מבינים את חשיבות האיטום בזפת, ביריעות ביטומניות או בחומרים משחתיים אחרים. ואולם, איטום טוב מתחיל הרבה לפני האיטום בפועל. כלומר, על השיפועים להיות נכונים, כדי שלא תהיה אפשרות למים להיקוות לשלוליות, והם יזרמו אל מחוץ לגג. כמו כן, יש חשיבות למיקומי פתחי הניקוז, המרזבים והתקנת שאר האלמנטים על הגג.
כל דבר שיותקן על הגג, למעשה יהפוך להיות כשל איטום בהמשך. דוודים, קולטי שמש או כל דבר שמחובר עליו דרך קבע, יכול להרוס את שכבת האיטום. ראשית, משום שבעלי מקצוע שיעלו לבצע תיקונים, יצטרכו לפרק חלק מהם. שנית, כשתחדשו את הגג, יהיה צורך בהרמה והזזה של כל המכשולים. שלישית, צנרת שתהיה ממוקמת במקום לא נכון, מסכנת אתכם במקרה של פיצוץ. כל דבר שיכול להשתבש, וכל מצב שיכול לגרום לחדירת מים למבנה, צריך להילקח מראש בשלב התכנון. למשל, כדאי מאוד שהצנרת תמוקם במעקה הבטון, ולא ברצפת הגג. כך, קטן הסיכון לפגיעה בה במשך השנים.
על השיפוע להיות לכל הפחות של 1.5 אחוז בגג חשוף, ושל אחוז אחד, בגג מרוצף. אם אתם עושים שימוש בבטון קל, על האחוז להיות אף גבוה יותר. אתם כמובן לא אמורים לשנן את המפרטים בעל-פה, אך בהחלט כדאי לבדוק מה נקבע בתקן הישראלי, ולוודא שהכל מתבצע כשורה. אין לכם מידע, סבלנות או רצון לקחת סיכון? בדיוק בשביל זה יש יועצי איטום. כדאי מאוד שמי שמתכנן, לא יהיה זה שמבצע, כשמדובר בעבודות בהיקף גדול במיוחד.
פעמים רבות, ישנן בעיות רטיבות בתקרה ובקירות הפנימיים של הבית. רבים חושבים שמדובר בכשלי איטום, בעוד שבפועל מדובר בתכנון לקוי של הגג, ואי הקפדה על בידוד תרמי. ואז, בשל עיבוי (הפיכת לחות לנוזלים), תסבלו מעובש בתוך הבית, וייקח זמן עד שתגלו מהי הסיבה לכך. רבים מחליפים את האיטום על הגג, למשל, או משקיעים באיטום מחודש של הקירות החיצוניים, כשהבעיה היא שהבית אינו נבנה עם חשיבה על בידוד תרמי מראש. זה אמנם לא נחשב לאיטום, אך זה יכול למנוע מכם התעסקות עם בעיות רטיבות ועובש.
4 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)

רטיבות מעל הריצוף והפאנלים? היעדר איטום מקצועי של הקירות החיצוניים ושל קורות היסוד

אחת הסיבות לכשלים ולחדירת מים למבנה היא היעדר איטום קורות הקשר (היסוד) של הבית.
התפקיד של קורות הקשר הוא לקשור את כל הכלונסאות של הבית (יסודות שמקבעים את המבנה לקרקע או תומכים בעומסים שונים הקשורים בקרקע). בכך, קורות הקשר הופכות אותן למקשה אחת.
חשוב מאוד להקפיד על איטום מקצועי שלהן מתחתית הקורה ועד לגובה של 10-15 ס"מ מעל פני הקרקע.
אחרת, האדמה הרטובה ממי השקיה או ממי גשמים תגרום לבעיות רטיבות בקירות המעטפת של הבית. רטיבות זו תחדור אל תוך הבית, ותגרום להתנפחות הטיח, לקילופי צבע ובהמשך להתפתחות עובש בתוך הבית. פעמים רבות, תהיה גם חדירת מים אל מתחת לריצוף (מים כלואים), שלעתים תחייב אתכם גם להחליף את כל הריצוף ואת מצע החול שמתחת.
4 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
עוד כתבות בנושא:
סיבה נוספת לחדירות מים אל תוך המבנה היא שימוש בחומרי איטום על גבי שלד המבנה ללא חומר יסוד מקשר. גם היעדר פרט חיבור מקצועי בין שכבת האיטום לטיח שמעל, תגרום להתנתקות שלהם. אם למשל הטיח מתנתק, והיריעות הביטומניות חשופות לשמש ישירה, הן מתבלות מהר יותר, ואינן אוטמות כראוי.
הסדקים שנפערים, הם למעשה כשלי איטום. לכן, גם כשאתם מזמינים קבלן איטום, חשוב שתהיו עם יד על הדופק, תתעניינו, תבררו עם אילו חומרים הוא משתמש ובאילו שיטות עבודה. כמובן, שמפקח בנייה שילווה את התהליך יחסוך מכם עשרות אלפי שקלים עבור שיפוץ מיותר לתיקון נזקי הרטיבות (עלות החלפת ריצוף, איטום מחדש של קירות חיצוניים וכל המשתמע מכך).