משרד תקשורת החליט כי רשתות דור 2 (GSM) ודור 3 בסלולר (UMTS) ייסגרו בהליך מדורג שיימשך חמש שנים עד 31 בדצמבר 2025, וזאת אחרי שימוע שערך שהחל בסוף 2020. עקב כך יפעלו בישראל רק טכנולוגיות דור 4 (LTE) ודור 5 (5G) שהחלה לפעול בארץ לאחרונה.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
כיום כל החברות פורסות אנטנות של דור 5, בעוד שדור 4 נמצא בכיסוי חסר בישראל, אם כי חל שיפור בכיסוי בעקבות פינוי תדרים.
1 צפייה בגלריה
סלולר
סלולר
סלולר
(צילום: shutterstock)
בשלב הראשון, ייאסר ייבוא מסחרי של מכשירי סלולר התומכים בטכנולוגיות ישנות בלבד החל מ-1 בינואר 2022. מדובר בדחייה של המועד שכן המשרד ביקש לאסור את הייבוא הזה כבר ביולי 2021. הודעה תצא לכל הגורמים הרלוונטיים: מפעילים, יבואנים, מוכרי מכשירים וצרכנים. משמעות המהלך: פגיעה בקשישים וחלק מהצרכנים במגזר החרדי שעדיין משתמשים במכשירים אלה.
בשלב השני שיחל ב-1 מינואר 2023, יופסק חיבורם לרשת של מכשירים סלולריים חדשים התומכים בטכנולוגיות ישנות בלבד, לרבות מכשירי דיבורית לרכב. המפעילים יחויבו לתת שירות דור 2 ודור 3 למנויים קיימים, עד למועד סגירת הרשתות. בשלב האחרון ייסגרו הרשתות.
הצרכנים יקבלו הודעה על הפסקת חיבור המכשירים וסגירת הרשתות באמצעות החשבונית החודשית, הודעה קולית ומסרון וכן יקבלו הודעה נוספת אחת לשישה חודשים. החברות יפרסמו על כך הודעות בשלושה עיתונים.

החברות החליפו בעבר ציוד לצרכנים

יש 11 מיליון לקוחות סלולר בישראל, כשמכשירי דור 2 ו-3 מהווים כ-26% מהמכשירים בשוק. בישראל כחצי מיליון מחזיקי טלפונים כשרים, רבים מהם מחזיקים במכשירי דור 2. לפי משרד התקשורת, חברות אזרחיות וביטחוניות מחזיקות טכנולוגיות דור 2 ו-3 להפעלת חיישנים. 2 מיליון טלפונים סלולריים בישראל (כולל חלק מהטלפונים הפועלות בדור 4) לא תומכים בטכנולוגיות מתקדמות.
איך זה עבד בעבר? ב-2009 כשרשת פלאפון ביטלה את הרשת האנלוגית שפעלה בטכנולוגיית AMPS/NAPS היא החליפה לכל מנוי זכאי את הציוד שלו. כך קרה גם ב-2011 כשסלקום ביטלה את הרשת האנלוגית שפעלה ב-דור 2 TDMA, וב-2017 כשפלאפון ביטלה את שירותי רשת הסלולר בדור 2 שפעלה בטכנולוגיית CDMA. ב-2019 ביטלה HOT מובייל בהוראת משרד התקשורת את שירותי רשת דור 2 IDEN.
לפי משרד התקשורת, מטרת המהלך, שנעשה גם במדינות רבות בעולם, היא לפנות תדרים עבור דור 5. משאב התדרים בארץ דל יחסית לעולם, שכן חלקם שייכים לגורמי ביטחון. נראה שעיקר המשאבים שיתפנו הם מסגירת רשת דור 3. סגירת דור 2 קודם לכן לא תניב הרבה תדרים. מצד שני, סגירת דור 3 לפני סגירת דור 2, תגרום לעומס רב על דור 2 בישראל.
איך נוהגים בעולם? לדוגמא, בארה"ב :AT&T סגרה את רשת דור 2 ב-2016 ומתכננת לסגור את רשת דור 3 בפברואר 2022. T-Mobile תסגור את שתי הרשתות ב-2021, אחת אחרי השנייה. גם שם מדובר במהלך הדרגתי ולא סגירה בבת אחת של שתי הרשתות.

האצת VoLTE

בישראל פועלות כיום שלוש רשתות סלולר (רט"ן) - PHI networks של פרטנר ו-HOT מובייל, CMG של סלקום ואקספון (וגולן טלקום שרישיונה בוטל והיא נמצאת בבעלות סלקום) ורשת פלאפון.
מכשירי דור 4 מהווים 76% מהמכשירים שפועלים בשוק (יש האצה ברכישת מכשירים שומכים בדור 5 אם כי הפריסה בארץ עדיין דלה) ו-64% מהם תומכים גם בשירות VoLTE המתקדם שמאפשר שיחות וכן שיחות וידיאו. כיום, בהיעדר קליטת VoLTE, השיחות עוברות אוטומטית לטכנולוגיית CS של רשת דור 3. ישנם מכשירי דור 4 שאינם תומכים בטכנולוגיית VoLTE והם עורכים שיחות בדור 2 ו-3.
לכן, המשרד ביקש מחברות הסלולר להתאים גם את ליבת הרשת לתמיכה ב-VoLTE תוך 4 שנים, כך ש-60% מהשיחות בישראל ייערכו באמצעות VoLTE. בישראל למעלה מ-2 מיליון מכשירים שלא תומכים בטכנולוגיה הזאת, ומעל למיליון יחידות קצה שלא תומכות בשירות.
לפי המשרד, המהלך "יאפשר קפיצת מדרגה טכנולוגית על מנת לשפר את איכות השירותים הסלולריים המסופקים לצרכן הפרטי ולתעשייה, ביניהם: הקצאת תדרים במסגרת מכרז דור 5 אשר יאפשרו את הגדלת שיעור הכיסוי והרחבת הקיבולת בטכנולוגיות מתקדמות, ומתן תמריצים לחברות, לרבות הסדר ההפחתה באגרות אשר יסב שיעור ניכר משירותי השיחה בטכנולוגיות הישנות לשיחות בטכנולוגיות החדשות".
שר התקשורת יועז הנדל: "אנחנו מובילים את מדינת ישראל לעידן חדש בתחומי תשתיות התקשורת. יותר מידי זמן ישראל פיגרה מאחור בגלל חוסר קבלת החלטות. הצעד הזה חיוני כדי להפוך למדינה מובילה. ברחבי העולם כבר נסגרו טכנולוגיות ישנות כדי להתקדם ולשחרר תדרים - שהינם משאב מוגבל -לטובת טכנולוגיות מתקדמות. היום אנחנו יוצאים לדרך ומשחררים את הפקק. התהליך יהיה הדרגתי ומאפשר למי שזקוק לכך לבצע את ההתאמות הטכנולוגיות הדרושות, והוא חלק ממהלך של הוצאת העגלה מהבוץ והזנקת כלכלת ישראל".
מנכ"לית משרד התקשורת לירן אבישר בן-חורין: "מהפכת האינטרנט המהיר בישראל נמצאת בעיצומה. טכנולוגית דור 5 צפויה לשפר תעסוקה מרחוק, לאפשר פיתוח וצמיחה של תעשיות ועסקים קטנים, ערים חכמות, מכונות אוטנומיות, ועוד. סגירת רשתות ישנות, תפנה תדרים ותאפשר קפיצת מדרגה טכנולוגית, שידרוג איכות השירותים הסלולרים, וקידום התעשייה והכלכלה הישראלית".