49 שנים לאחר אחד האירועים הקשים בתולדות המדינה, רצח י"א הספורטאים הישראלים באולימפיאדת מינכן 1972, התקיים היום (רביעי) טקס האזכרה לחללים ברחבת הי"א בתל אביב בהשתתפות משפחות הנרצחים וחברי הסגל האולימפי.
הטקס נערך ערב צאתם של הספורטאים האולימפיים למשחקים בטוקיו. מיד לאחר מכן עשו כולם יחד את דרכם לעבר משכנו של נשיא המדינה, ראובן ריבלין, שם נערכה לכבודם קבלת פנים
2 צפייה בגלריה
אילנה רומנו
אילנה רומנו
אילנה רומנו
(צילום: רויטרס)
גם במהלך אולימפיאדת טוקיו ייערך טקס דומה לציון הרצח. כזכור, בריו 2016, לאחר שנים של מאבק וביקורות, החליט הוועד האולימפי הבינלאומי לקיים הנצחה עבור י"א חללי מינכן במסגרת המשחקים בכפר האולימפי בברזיל, שם הוקמה פינת התייחדות עם זכר הקורבנות.
אילנה רומנו, אלמנתו של מרים המשקולות יוסף רומנו ז"ל שנרצח בפיגוע הקשה, סיפרה: "כמה מרגש לראות אתכם, איזו משלחת גדולה ומדהימה. אתם גלעד חי, נושם ובועט. אחרי 49 שנים אנחנו ממשיכים לצעוד על המסלול במשחקים האולימפיים ואתם תייצגו מדינה שלמה. י”א חללי מינכן נמצאים מעליכם, הם ישמרו עליכם מלמעלה, ואתם למטה תעשו את המקסימום. סעו לשלום ושובו אלינו לשלום. לא הפסקנו לחלום על דקת דומיה בטקס הפתיחה. הם לא רוצים לעשות זאת, אבל לא נוותר על כך ואם אנחנו לא נצליח ילדינו יעשו זאת”.
2 צפייה בגלריה
יוסף רומנו ז"ל
יוסף רומנו ז"ל
יוסף רומנו ז"ל
(צילום: gettyimages)
יו"ר הוועדה המקצועית, יעל ארד סיפרה: “הטבח במינכן היה אחד מפיגועי הטרור הגדולים העולם. זו טרגדיה גדולה והחובה שלנו היא לא לשכוח. המקום הזה מייצג המון עוצמה וכוח ושולח אליכם עוד 11 זוגות עיניים של צמרת הספורט הישראלי בדורם, אותם 11 החללים ילכו איתכם למשחקים האולימפיים. אני מאחלת לכם שתגשימו את החלום שלכם ותחזרו לשלום”.
המדליסט האולימפי אורי ששון דיבר בשם הספורטאים: “הייתי כאן לפני ארבע שנים ועד שלא הגעתי לכאן לא הבנתי איזו משמעות יש לזה שאני מייצג את מדינת ישראל. אחרי שזכיתי במדליה בריו, זו הייתה הפעם הראשונה בה נשיא הוועד האולימפי תומאס באך קיים טקס לזכרם ודקת דומיה בריו והרגשתי רגע היסטורי”.