עשירי העולם לא סבלו במיוחד, כלכלית, ממשבר הקורונה. סך העושר העולמי זינק ב-7.4% והתוצאה היא שהעושר למבוגר בעולם גדל ב-6%. מספר המיליונרים בעולם הגיע ל-56.1 מיליון. זאת, בעת שבדו"חות שונים נקבע, כי כמחצית מתושבי העולם מוגדרים עניים או קרובים מאוד לסף העוני, תלוי כמובן ביוקר המחייה וברמת החיים הממוצעת במדינות השונות.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
מנתוני בנק קרדיט סוויס, שפירסם היום (שלישי) את דו"ח העושר העולמי כמדי שנה, אשר נחשב לאחד החשובים והמדויקים בעולם בתחום זה, עולה כי סך העושר העולמי גדל בשנה החולפת ב-28.7 טריליון דולר והגיע בסוף שנת 2020 ל-418.3 טריליון דולר.
2 צפייה בגלריה
קרובי משפחה בטקס שריפה של חולה קורונה שמת ב מורדבד ב הודו
קרובי משפחה בטקס שריפה של חולה קורונה שמת ב מורדבד ב הודו
קורונה בהודו. נפגעה קשות מהמשבר
(צילום: AFP)
עם זאת, הפחתה של שער הדולר האמריקני היווה 3.3% מהצמיחה. אם שערי החליפין היו זהים לשנת 2019, העושר הכולל היה גדל "רק" ב-4.1% והעושר לאדם מבוגר ב-2.7%.
בחלוקה אזורית עולה כי סך העושר בצפון אמריקה גדל ב-12.4 טריליון דולר ואילו העושר באירופה גדל ב-9.2 טריליון דולר. צפון אמריקה ואירופה היו לשני האזורים בעלי הגידול הגבוה ביותר בעושר בשנת 2020, ואילו העושר בסין - בעבר מדינה קומוניסטית ממש לא עשירה - גדל ב-4.2 טריליון דולר. העושר באזור אסיה-פסיפיק, למעט סין והודו, גדל ב-4.7 טריליון דולר.
האזורים שנפגעו לרעה בשיעור הגדול ביותר היו אמריקה הלטינית והודו, שסובלת בחודשים האחרונים קשות ממגפת הקורונה המשתוללת בה, כאשר כ-400 אלף מתושבי הודו נדבקו בה לאחרונה בכל יממה. סך העושר ירד בהודו ב-594 מיליארד דולר, שהם 4.4%.
אמריקה הלטינית - שגם בה מגפת הקורונה קשה במיוחד בשנה האחרונה - חוותה את השחיקה הגדולה ביותר בעושר, כאשר העושר הכולל צנח ב-1.2 טריליון דולר, ירידה של 11.4%.
מן הדו"ח עולה כי סך החובות בעולם גדלו ב-7.5% - שיעור שככל הנראה היה עולה הרבה יותר - אם משקי הבית לא היו נאלצים לחסוך יותר בשל הסגר העולמי ומשבר הקורונה. סך החובות גדלו במידה ניכרת בסין ובאירופה, אך ירדו באפריקה ובאמריקה הלטינית.
התפתחות משמעותית בשנה האחרונה נראתה בעלייה בשיעור החיסכון למשפחה, וזאת בין השאר בשל שיעורי הריבית הנמוכים, הסגרים במדינות העולם, ואילוצים אחרים שנבעו מהמגפה העולמית ומהירידה בצריכה הכללית ברבעון השני של שנת 2020.
נתוני דו"ח העושר של קרדיט סוויס מצביעים על כך שמספר המיליונרים בעולם זינק והגיע ל-56.1 מיליון, כאמור - או במילים אחרות עוד 5.2 מיליון מיליונרים חדשים התווספו לרשימה. כתוצאה מכך, בוגרים זקוקים כעת ליותר ממיליון דולר בנכסים נזילים בכדי להשתייך ל-1% מעשירי העולם.
הדו"ח של קרדיט סוויס קובע כי ההון העולמי צפוי לגדול ב-39% בחמש השנים הקרובות וצפוי להגיע ל -583 טריליון דולר עד שנת 2025. מדינות בעלות הכנסה נמוכה ובינונית אחראיות ל-42% מהצמיחה, אם כי הן מהוות רק 33% מהעושר הנוכחי. על פי ההערכות, העושר למבוגר יגדל ב-31% ויעבור את ה- 100 אלף דולר. ללא התאמה לאינפלציה, מספר המיליונרים יגדל במידה ניכרת בחמש השנים הקרובות ויגיע ל-84 מיליון, בעוד שמספר בעלי ההון אמור להגיע ל-344 אלף מיליון.
אנתוני שורוקס, כלכלן ומחבר הדו"ח: "לקורונה הייתה השפעה גדולה בטווח הקצר על השווקים העולמיים, אך זו התהפכה במידה רבה בסוף יוני 2020. כפי שציינו בשנה שעברה, העושר העולמי לא רק החזיק מעמד יציב לנוכח מגפה זו, אלא למעשה גדל במהירות במחצית השנייה של השנה. ואכן יצירת עושר בשנת 2020 נראתה מנותקת לחלוטין מהמצוקה הכלכלית כתוצאה ממגפת הקורונה. אם נעריך את עלויות מחירי הנכסים, יתכן ועושר משק הבית העולמי ירד. ברצועות העושר הנמוכות יותר בהן הנכסים הפיננסיים פחות נפוצים, העושר נטה לעמוד במקום, או, במקרים רבים, לסגת. חלק מהגורמים הבסיסיים עשויים לתקן את עצמם לאורך זמן. לדוגמא, הריבית תחל לעלות שוב בשלב מסוים, וזה ישכך את מחירי הנכסים".
ננט הכלר-פיידהרב, מנהלת השקעות ראשית בתחום ניהול עושר בינלאומי וראש כלכלה ומחקר גלובלי בקרדיט סוויס: " לא ניתן להכחיש את הפעולות שננקטו על ידי ממשלות ובנקים מרכזיים כדי לתמוך באנשים פרטיים ובעסקים שנפגעו בצורה החמורה ביותר מהמגפה ובאמצעות הורדת ריביות, מנעו בהצלחה משבר עולמי בקנה מידה רחב".
היא ציינה עוד, כי למרות שהצליחו, ההתערבויות הללו גבו מחיר יקר. החוב הציבורי ביחס לתוצר עלה ברחבי העולם ב-20% ומעלה במדינות רבות. תשלומים נדיבים מהמגזר הציבורי למשקי בית גרמו לכך שההכנסה הפנויה של משק הבית הייתה יציבה יחסית ואף עלתה במדינות מסוימות. יחד עם הצריכה המוגבלת, החיסכון במשק הבית העלה את הנכסים הפיננסיים של משק הבית והפחית את החובות.