משרד האוצר והמשרדים הכלכליים האחרים ידונו בשבועות הקרובים, במסגרת הכנת התקציב הדו-שנתי לשנים 2021-22, בשורה של צעדים להקלה ולתמיכה בציבור העצמאים בישראל, כחלק מההסכמים הקואליציוניים.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
לקראת הדיונים על התקציב, שאמור להיות מובא לאישור הכנסת עד 4 בנובמבר השנה, השיק בימים האחרונים פורום העצמאים בהסתדרות לובי אזרחי ראשון מסוגו בכנסת, בשם "לובי 15", שמטרתו לקדם חקיקת "תוכנית לאומית" למען סקטור העצמאים, הכוללת מדיניות סדורה של צעדים ועלות כלכלית משוערת של כלל המהלכים המומלצים לסיוע לעצמאים.
2 צפייה בגלריה
הפגנת העצמאיים בחולון נגד הסגר והמשבר הכלכלי בעקבות הקורונה
הפגנת העצמאיים בחולון נגד הסגר והמשבר הכלכלי בעקבות הקורונה
הפגנת העצמאים נגד הטלת סגר בתקופת הקורונה. "הבנו את מצבנו הקשה בגלל ובזכות שנת הקורונה"
(צילום: יריב כץ)
מדובר בצעדים שיהוו רשת ביטחון סוציאלית לעצמאים בישראל, ואשר רובם כלולים בשורת ההסכמים הקואליציוניים להקמת ממשלת בנט-לפיד החדשה. יו"ר הפורום הוא מפיק האירועים רמי בז'ה, שהיה בין אלה שנאבקו למען זכויות העצמאים בעת משבר הקורונה.
אלה שלבי תוכנית הפעולה הרב-שנתית שמציע הפורום:
בשנה הראשונה לתוכנית: הסדרת תחום האבטלה לעצמאים, בעלות משוערת של 550 מיליון שקל בשנה. במשרד האוצר נטען לאחרונה כי תוכנית כזאת עשויה לעלות קרוב ל-800 מיליון שקל בשנה, תלוי בתנאיה ובהיקפה.
בשנה השנייה: קידום נשים עצמאיות ובעלות עסקים, באמצעות הנחות מס על מעונות והורדת גיל קצבת הזקנה, בעלות משוערת של 311 מיליון שקל בשנה.
בשנה השלישית: הקלות במס לעסקים חדשים, בעלות של 270 מיליון שקל בשלוש השנים הראשונות. לדברי ראשי "לובי 15", צמיחת מספר העסקים בעקבות הצעד צפויה להניב הכנסות למדינה בטווח הארוך של כ-275 מיליון שקל שבע שנים.
בשנה הרביעית: החלת מודל ימי מחלה לעצמאים או לחלופין הכרה בהוצאות בריאות וטיפולים בזמן מחלה, בעלות של 463 מיליון שקל בשנה.
בשנה החמישית: הכרה בהוצאות אש"ל, בעלות של 38 מיליון שקל בשנה. ברשות המסים נטען כי העלות עלולה להיות גבוהה בהרבה, אם סעיף כזה יאושר.
בשנה השישית: קיזוז הפסדים מהוצאות, בעלות משוערת של 54 מיליון שקל. להערכת רשות המסים בעבר, מדובר בסכום גבוה בהרבה.
בשנה השביעית: הכרה בהפסדים בעקבות אבל על קרוב משפחה. העלות השנתית: 52 מיליון שקל בשנה.
בשנה השמינית: הקלות בזכאות לקצבאות זקנה לעצמאים, בעלות של 49 מיליון שקל בשנה. גם כאן נראה שההערכה נמוכה לעומת העלות שצפויה להיות בסעיף זה.
במשרד האוצר עדיין לא החלו בגיבוש התקציב וחוק ההסדרים, שבו אמורים לבוא לידי ביטוי אחדים מהסעיפים בהסכמים הקואליציוניים בעניין העצמאים, אולם כבר ברור שלחלק מהסעיפים הללו, שעלותם גבוהה, תהיה התנגדות בדרג המקצועי באוצר, ומי שיצטרכו להכריע בעניינם הם שר האוצר ומליאת הממשלה.
רמי בז'ה אמר אתמול ל"ממון" ול-ynet: "הבנתי מחודשי המאבק בעת משבר הקורונה, שהדרך לשנות היא רק בחקיקה בכנסת, ובדיוק למען המטרה הזאת אנחנו מחליפים באמצעות הלובי החדש את הטקטיקה, מקיום הפגנות ברחובות עם מגאפונים, לחקיקה בכנסת עבור העצמאים".
בז'ה הסביר כי הלובי נקרא על שם היום ה-15 בכל חודש, "שהוא יום אומלל לכל עצמאי, יום תשלום המסים. נטל המסים הכבד במדינת ישראל על העצמאים הוא מהגבוהים בעולם, הן המסים הישירים והן העקיפים. אנחנו באים עם תקווה גדולה שהממשלה החדשה תטפל בנושאים שהממשלות הקודמות רק דיברו עליהם, ולא עשו דבר בתחום התנאים הסוציאליים לעצמאים. הבנו את מצבנו הקשה הרבה בגלל ובזכות שנת הקורונה, שהציבה מראה מול מצבנו".
יו"ר השדולה למען העסקים הבינוניים והקטנים בכנסת, ח"כ קרן ברק (הליכוד), אמרה אתמול ל"ממון" ול-ynet: "הטיפול והסיוע בנושא העצמאים והעסקים הקטנים חוצה מפלגות, ובאופן אישי אני מתכוונת לבנות תוכנית עבודה יסודית לשנה הקרובה למענם. אנחנו נקיים 12 מפגשים, כאשר בכל חודש יהיה מפגש, הראשון כבר בחודש יולי. זאת כדי לגבש רפורמה אמיתית בכל סוגיית העצמאים, הן בתנאים הסוציאליים והן בסיוע היומיומי, וליישם הקלות ברגולציה וברישוי עסקים. אגיש תוכניות עבודה מסודרות, ואני מבטיחה ליצור מסביב לתוכניות הללו הסכמה רחבה בין כל ארגוני העצמאים ובתוך הכנסת".