"אנחנו על מוקש, מחכים להתפוצץ": מרקוס רקס, המדען שהוביל את מסע המחקר הגדול ביותר אי פעם לקוטב הצפוני, מזהיר כי "נקודת המפנה שתהפוך את ההתחממות הגלובלית לבלתי הפיכה אולי כבר הגיעה". לדבריו, היעלמות קרח הים בצפון האוקיאנוס הארקטי – שכבת הקרח שמכסה חלקים מהים – היא אחת הסימנים הראשונים להימצאותנו בנקודת אל חזור.

"משבר הזה הוא ציון דרך שהגדרנו כעדות לכך שהבאנו את ההתחממות אל מעבר לקצה", אמר רקס. "למעשה, מה שצריך לשאול זה האם כבר עלינו על המוקש וכעת אנו ממתינים לפיצוץ". עוד הוא הוסיף כי "הערכה שתיערך בשנים הקרובות תאפשר לנו לקבוע אם אנחנו עדיין יכולים להציל את קרח הים הארקטי באמצעות ההגנה על האקלים, או שכבר עברנו את נקודת המפנה החשובה הזו".

כלב ים (צילום: 123rf)
כלב ים בקוטב הצפוני | צילום: 123rf

החוקרת סטפני ארנדט, שמתמחה בפיזיקה של קרח ים, הוסיפה: "כואב לדעת שאולי אנחנו הדור האחרון שיכול לחוות את האזור הארקטי. קרח הים, שמצטמצם בהדרגה, מהווה מרחב מחייה חשוב לדובי הקוטב". עוד הזהירה ארנדט שאולי אנחנו נמצאים בשנים האחרונות של תצפיות על כלבי ים ובעלי חיים אחרים שביתם בקוטב.

רקס, כאמור, הוא הוביל את מסע המחקר הגדול בעולם לקוטב הצפוני – משלחת בהשתתפות 300 מדענים מ-20 מדינות שונות, שמטרתה להביא הוכחות שמעידות על הרס האוקיאנוס הארקטי שגוסס והתרעות על קיץ ללא קרח על הים בתוך עשורים בודדים. המשלחת חזרה לגרמניה באוקטובר האחרון לאחר קצת יותר משנה.

"כואב לדעת שאולי אנחנו הדור האחרון שיכול לחוות את האזור הארקטי"

החוקרת סטפני ארנדט

המשלחת, שעלותה הסתכמה ב-165 מיליון דולר, חזרה עם נתונים רבים ויותר מ-1,000 דגימות קרח שונות. במהלך הצגת הממצאים הראשונים, אמר רקס כי המדענים הסיקו שקרח הים הארקטי נסוג באביב האחרון בקצב המהר ביותר שנמדד עד כה. כמו כן, ציין החוקר כי "התפשטות הקרח בים בקיץ הייתה גדולה במחצית ממה שתועד לפני עשרות שנים".