הגירעון בתקציב המדינה ממשיך לרדת. הגירעון המצטבר של ישראל ב-12 החודשים האחרונים עומד על 149.2 מיליארד שקל, שהם 10.5% מהתוצר, זאת לעומת 11.2% בחודש שעבר. בחודש מאי עמד הגירעון על 8 מיליארד שקל. כך עולה מאומדן ראשוני לביצוע תקציב, גירעון הממשלה ומימונו שפרסם היום (ג') יהלי רוטנברג, החשב הכללי במשרד האוצר.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
מהנתונים עוד עולה כי הגירעון המצטבר בחודשי ינואר-מאי 2021 הסתכם בכ-34.8 מיליארד שקל, לעומת כ-49.9 מיליארד שקל בתקופה המקבילה אשתקד, בעיצומו של משבר הקורונה.
1 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו ישיבת ממשלה
בנימין נתניהו ישיבת ממשלה
רה"מ בנימין נתניהו ושר האוצר ישראל כץ
(צילום: AFP)
הגירעון הולך ויורד בקצב מהיר מהצפוי בעיקר בשל הכנסות עצומות בלתי חזויות של רשות המסים. בעוד שהוצאות הממשלה ממשיכות להיות גבוהות מאד בשל משבר הקורונה ובעיקר המשך הסיוע למשק, ה"בום" של חסרת המשק לפעילות כמעט מלאה לאחר הסגר השלישי ועליה גבוהה בצריכה הביאו לשיעור עליה חסר תקדים בהכנסות המדינה במיסים ב-30% לעומת 5 החודשים הראשונים בשנה שעברה, שבה החודשים מרץ עד מאי כבר הושפעו ישירות ממשבר הקורונה והסגר הראשון בישראל.
הגידול בהכנסות המדינה הסתכם מאז ראשית השנה ב-164.4 מיליארד שקל ובכך בוצעו כבר במפתיע 46.2% מההכנסות הצפויות השנה בחמישה חודשים בלבד. גורם בכיר באוצר אמר ל-ynet כי השנה תסתיים עדיין בגירעון גבוה בהרבה מבשנה רגילה, אך מגמת הירידה תימשך בחודשים הבאים.
הוצאות המדינה עלו מראשית השנה רק ב-39.7%. מהנתונים עוד עולה כי סך הוצאות הממשלה עמדו בחודש מאי על כ-39.8 מיליארד שקל, כאשר מתחילת השנה היקף ההוצאות עמד על 199.2 מיליארד שקל - לעומת 172.5 בתקופה המקבילה אשתקד. שיעור הגידול הכולל את הוצאות תוכנית הסיוע הכלכלי למשבר הקורונה עומד על כ-15.5%, ועל 4.1% בניטרול הוצאות התוכנית. ההוצאות יקטנו בקרוב בשל צמצום ניכר בתשלומי המענקים.
סך הוצאות משרדי הממשלה הסתכמו בחודש מאי ב-35.8 מיליארד שקל, זאת לעומת 34.2 מיליארד שקל בחודש אפריל - 28.8 מיליארד שקל מתוכם של המשרדים האזרחיים ועוד 7 מיליארד שקל של המשרדים הביטחוניים. סך הוצאות המשרדים לשנת 2021 עמד על 174.1 מיליארד שקל, עלייה של 16.8% לעומת התקופה המקבילה אשתקד.
ההוצאות בגין תוכנית הסיוע הכלכלי בשל משבר הקורונה מסתכמים בחמישה החודשים הראשונים של שנת 2021 ב-39.7 מיליארד שקל מתוך צפי להוצאות בשנה עולה של 68.2 מיליארד שקל, דהיינו ש-48% מהתכנית לסיוע למשק כבר בוצעו בחודשים ינואר עד מאי
שר האוצר, ישראל כץ: "המשך מגמת הירידה בגירעון המצטבר היא נתון חשוב שמתווסף לנתונים חיוביים נוספים בכל התחומים המרכזיים ובהם גידול בתחזית הצמיחה, שמירת דירוג האשראי הגבוה, ירידה בשיעור האבטלה, ועוד. נתונים אלה מצביעים על התאוששות מהירה של המשק הישראלי".