על רקע ההמתנה להשבעת ממשלת בנט-לפיד, שתתקיים ככל הנראה בשבוע הקרוב, ראש הממשלה בנימין נתניהו השתתף הערב (ראשון) בטקס הוקרה לאנשי מערכת הבריאות והגופים השונים שלקחו חלק במאבק בנגיף הקורונה. לצידו של ראש הממשלה, גם שר הבריאות יולי אדלשטיין נטל חלק באירוע שנערך בתיאטרון ירושלים.

הטקס נערך בתזמון מיוחד - היום, לראשונה מאז פרצה המגפה לחיינו, לא אובחנו נדבקים חדשים שנדבקו בישראל. ארבעת המאומתים החדשים שאובחנו ביממה האחרונה אובחנו כמי שנדבקו בחו"ל, לפני ששבו ארצה.

ראש הממשלה נתניהו אמר במהלך הטקס: "אני מסתכל ורואה את הקהל הזה ואומר: כך נראית תמונת ניצחון. מאות ישראלים יושבים יחד, שמחים יחד ומחייכים יחד. עדיין יש מסכות, אך כפי ששוחחתי עם שר הבריאות - זה עניין קצר עד שניפטר גם מהדבר הזה".

אדלשטיין: נבקש לבטל את חובת עטיית המסכה

שר הבריאות אדלשטיין התייחס לעניין המסכות ואמר: "נשארו המסכות ויש לנו כאן עניין עם אנשים קשוחים. אחרי דיונים שקיימנו עם פרופ חזי לוי ושאר הצוות המקצועי - הגענו למסקנה שאם לא תהיה שום הרעה במדדים ובתמונה של התחלואה, ב-15 ביוני נבקש לבטל את חובת עטיית המסכה".

נתניהו התייחס לתחילת מבצע חיסון בני הנוער ואמר: "הניצחון של ישראל הושג בזכות שני גורמים יסודיים: מיליוני החיסונים שהבאנו לארץ והחלוקה המהירה שלהם לאזרחי ישראל. הבוקר התחלנו לחסן גם בני נוער בגילאי 16-12 - זאת בשורה ענקית, זה מבטיח לנו חסינות עדר".

שר הבריאות אדלשטיין בטקס הוקרה לאנשי מערכת הבריאות (צילום: N12)
שר הבריאות אדלשטיין בטקס הוקרה לאנשי מערכת הבריאות | צילום: N12

ראש הממשלה הבהיר בדבריו כי הוא מעריך שהקורונה לא צפויה לעזוב את העולם, ובשל כך ככל הנראה נמשיך ונידרש לקבל חיסונים, ככל הנראה אחת לשנה. הוא גם התייחס לאפשרות של פרוץ נגיפים ווירוסים בעתיד ואמר: "אין לנו ביטחון שהוירוסים העתידיים לא יהוו איום עצום לכלכלות ולמדינות, לכן אנחנו חייבים להיערך לזה. אנחנו חיים בעידן הנגיפים. משום כך אנחנו מבקשים לשתף פעולה עם המדינות הטכנו-דמוקרטיות ולהקים בעתיד מפעל לייצור חיסונים במדינת ישראל".

השר אדלשטיין התייחס למחאות התקציב ואמר: "לניצחון עלולה להיות השפעה על תקציב מערכת הבריאות. בשנה האחרונה עשינו קפיצת דרך תקציבית משמעותית והצלחנו לקדם את המערכת. הוספנו מאות תקנים, ונעמוד על כך שיישארו גם כעת, השינוי התקציבי שיצרנו מתווה את הדרך להמשך".

הוא הוסיף ואמר: "מערכת הבריאות הצילה את מדינת ישראל והתגובה של ישראל צריכה להיות באותה היערכות יתר לכל תסריט ולכל תרחיש. זה עולה כסף, תקנים והכשרה. אבל בלי זה לא נהיה מוכנים. חשוב להמשיך את המומנטום של עליית קרנה של מערכת הבריאות".

מנכ"ל פייזר וראשי מדינות בירכו

ראש המל"ל מאיר בן שבת נשא דברים במהלך הטקס, והתייחס למחוייבות הגדולה בישראל במאבק נגד הקורונה. בדבריו הוא תיאר את הישיבות הארוכות עם ראש הממשלה נתניהו ובכירי מערכת הבריאות, והודה לעובדי הרפואה השונים. בטקס הוצגו גם סרטונים של קנצלר אוסטריה סבסטיאן קורץ ומנכ"ל פייזר אלברט בורלא, אשר הרעיפו שבחים על התנהלותו של נתניהו בעת המאבק בנגיף. בהמשך גם הוקרא בטקס מכתב מראש ממשלת יוון, קיריאקוס מיצוטאקיס, המביע את הערכתו על שיתוף הפעולה בין ישראל ויוון במאבק נגד המגפה.

מגמת התחלואה בקורונה בחודשים האחרונים בישראל מתאפיינת בירידה דרמטית בחולים בכלל ובנדבקים בפרט, על רקע מבצע החיסונים המקיף. לצד זאת, ולצד פרויקט חיסוני בני הנוער שהחל היום, עדיין מאושפזים כמה עשרות חולי קורונה בבתי החולים ברחבי הארץ. 37 חולים מאושפזים במצב קשה, מתוכם 25 מונשמים. 5,455,759 ישראלים התחסנו עד כה במנת החיסון הראשונה ו-5,137,367 התחסנו במנת החיסון השנייה.

פרופ' זאב רוטשטיין, מנכ"ל בית החולים הדסה עין כרם, שלאורך תקופת המאבק בנגיף הביע התנגדות להתנהלות הממשלה, הודיע שעובדי בית החולים לא ייקחו חלק בטקס במחאה על המשבר התקציבי שבו מצוי המוסד הרפואי. "דווקא בשעה כזאת, לאחר שהוכחנו את יכולותינו העצומות בשנת הקורונה", כתב פרופ' רוטשטיין לצוותו, "אנו נחנקים תקציבית ותזרימית ללא יכולת לשלם שכר לעובדינו המסורים ואת תשלומי הספקים כדי שנקבל תרופות". בנוסף, הבהיר מנהל הדסה כי למחאת עובדי בית החולים יצטרפו גם עובדים של בתי חולים ציבוריים נוספים ברחבי הארץ שצפויים אף הם להחרים את הטקס.

מחאת מתנגדי החיסונים לילדים
מחאת מתנגדי החיסונים לילדים
מחאת מתנגדי החיסונים לילדים
מחאת מתנגדי החיסונים לילדים

בתוך כך, במקביל לפתיחת מבצע החיסונים בבני נוער, תלו הלילה מתנגדי חיסונים שלטים מול ביתו של פרופ' חזי לוי, מנכ"ל משרד הבריאות. בין השאר נכתב בשלטים להפסיק מיד לחסן את הילדים וכן: "תרופה לקורונה כבר יש, לנזקי החיסון עוד לא".