הבחירות לפרלמנט במקסיקו: תושבי מקסיקו יוצאים היום (ראשון) לקלפיות לבחירת מחוקקים לבית התחתון של הקונגרס ולבחירת מושלי מדינות ומחוקקים לרשויות האזוריות. המרוץ המכריע הוא גם סוג של משאל עם על מדיניות האיש שלא עומד היום לבחירות - הנשיא אנדרס מנואל לופז אוברדור, שמבקש לטלטל את מוסדות המדינה, שמוכתמים זה מכבר בהרבה מאוד דם.

כל 500 המושבים בבית התחתון, 15 מושלות מדינה ואלפי עמדות מנהיגות מקומיות עומדות לבחירה של כ-93.5 מיליון מקסיקנים בעלי זכות בחירה. מאז כניסתו לתפקיד בשנת 2018 לאחר ניצחון מוחץ, לופז אוברדור הופך את הממשל במדינה לריכוזי מאוד. לופז אובראדור המתאר את ממשלו כ"שינוי הרביעי" במקסיקו ומבקש להשאיר חותם היסטורי על הנוף הפוליטי במדינה. עם זאת, הציבור המקסיקני מאוד מאוכזב מהתנהלות הנשיא עם משבר הקורונה ומהכישלון שלו בבלימת ארגוני הפשע.

הבחירות האלה מדגישות יותר מהכול את רמת האלימות ואת רמת מעורבותם הגבוהה של ארגוני פשע בפוליטיקה המקסיקנית. כבר כשיצאו לדרך, הבחירות הושחתו עם קמפיינים שלא כוללים רק מסרים ותשלומים, אלא הפכו לקרבות קטלניים במדינה שידועה בעיקר מלחמות קרטלי הסמים וגל הרציחות הגואה.

הבחירות האלימות במקסיקו (צילום: רויטרס)
צילום: רויטרס

מפלגתו של הנשיא אנדרס מנואל לופז אוברדור, המפלגה הלאומית ובעלות בריתה, מקוות להמשיך ולהעמיק את כוחן בבית התחתון של הקונגרס. בחודשים האחרונים הם מתמודדים בקרב על חייהם, ולא כמטאפורה: התקשורת המקסיקנית מדווחת מדי יום על איומים, חטיפות, פיגועים ורציחות שבוצעו נגד מועמדים, עוזרי קמפיין ופקידי בחירות. על פי התקשורת המקסיקנית, האחריות לפשעים נופלת בעיקר על מנהיגי קרטלי הסמים החזקים במדינה וארגוני הפשע שחדרו לפוליטיקה המקומית.

"חלק מבעלי השלטון נמצאים בכיס של עבריינים"

יגיל שוהם, ישראלי תושב סאן קריסטובל, סיפר ל-N12: "ארגוני הפשע מעורבים בבחירות האלה – ככה זה בבחירות לתפקידים כמו מושלי ערים. הקרטלים רוצים את האנשים שלהם, השלטון המקומי אחראי למשטרה המקומית, כך שאם ראש העיר מטעמך נבחר – העסקים של הקרטלים נוחים יותר. כן, לצערי יש מעורבות כזו".

כך לדוגמה, פרננדו פורון התמודד לקונגרס בעיר הגבול פידראס נגראס. כאשר התבקש על ידי מי שהזדהה כתומך לתמונת סלפי, חמוש התרומם מאחורי הצמד וירה בראשו של פורון. הרצח תועד ובוצע בפרהסיה שמעידה על רמת האלימות במדינה ועל הסיכון שנלקח על ידי מי שמתמודד לבחירות במדינה. פורון היה הפוליטיקאי ה-112 שנרצח במקסיקו מאז סוף 2017, אז החל תהליך הבחירות.

הבחירות האלימות במקסיקו (צילום: רויטרס)
צילום: רויטרס

פורון קיבל איומים כבר במהלך תקופת כהונתו כראש עיריית פיאדרה נגראס: היו לו 10 שומרי ראש, אך זה לא עזר מול ארגון "זטא" הידוע לשמצה. במהלך הקמפיין שלו וגם רגע לפני מותו, פורון התחייב להילחם בפשע המאורגן "חייבים לצאת למלחמה חזיתית בפשע - אסור לפחד מזה" אמר. "למרבה הצער, לא כל בעלי השלטון מבצעים את עבודתם - חלקם נמצאים אפילו בכיס של העבריינים".

הקרטלים, או "מפלגת הפשע המאורגן", כפי שמכנים אותם אנשי ממשל, משתמשים בשוחד ובאלימות כדי להשפיע על מערכת הבחירות במטרה למנף מועמדים שיקדמו את האינטרסים שלהם. משקיפים בין-לאומיים מדווחים על 150-90 מקרי רצח שקשורים לבחירות, מאז החל המרוץ. "הבחירות נערכות ב-6 ביוני, אך הפשע המאורגן כבר הצביע", כתבה פרשנית מובילה בשם פאולה רוג'אס ביומון המקסיקני המוביל "אל יוניברסל".

הבחירות האלימות במקסיקו (צילום: רויטרס)
צילום: רויטרס

חלק ניכר מהאלימות מתרחשת במדינות כמו גררו, מדרום למקסיקו סיטי, שם ארגוני פשע נאבקים על שוק הסמים באמצעות סחיטה, חטיפות וחיסולים. מערכת הממשל לא מצליחה וכבר לא מנסה לפתור את הבעיה. הממשלה הפדרלית נאלצת לספק הגנה למועמדים שמגיעים מ"הפינות המחוספסות של מקסיקו". "האלימות הפכה לנושא מרכזי יותר מהקורונה במדינה", מתאר שוהם. "תוכנית החיסונים תופסת תאוצה, יש ירידה במספר הקורבנות, אך לעומת זאת - האלימות בעלייה, במיוחד בקשר לבחירות האלה".

הבחירות מספקות גם הצצה למידת העושר ולפתיחות של החברה המקסיקנית: ה"דיילי אקסלסיור" דיווח שבין המתמודדים יש 43 מועמדים להט"בים, 57 מהגרים, 57 אנשים עם בעלי מוגבלויות, 28 מועמדים אפרו-מקסיקנים ו-98 חברי קהילות ילידים.