ראש הממשלה בנימין נתניהו תקף פעם נוספת היום (ראשון) בפתח ישיבת סיעת הליכוד בכנסת, את ממשלת השינוי שצפויה לקום. "אנחנו עדים להונאת הבחירות הגדולה ביותר בתולדות המדינה והדמוקרטיה", זעם, "אנשים מרגישים מרומים בצדק". את הדברים אמר לקראת כינוס ראשי מפלגות גוש השינוי: יש עתיד, ימינה, כחול לבן, ישראל ביתנו, העבודה, מרצ, תקווה חדשה ורע"ם. במקביל, ממתינים במפלגת ימינה להכרעתו של ח"כ ניר אורבך שיודיע על החלטתו בנוגע להצבעה על הקמת הממשלה. 

כתבות נוספות ב-N12:

"אנחנו מגנים כל אלימות והסתה מכל צד שהוא", פתח רה"מ נתניהו את נאומו, "גם כשאחרים שותקים בהסתה נגדנו. במשך תקופה ארוכה קוראים נגדנו קריאות נוראיות, לרצוח אותי, את בני משפחתי ורעייתי - ושקט בתקשורת. חופש הביטוי איננו הסתה, אי אפשר להתייחס לביקורת מהימין כהסתה ובשמאל כפעולה של חופש ביטוי. זה ניסיון למסגר את הימין כאלים ומסוכן לדמוקרטיה".

יריב לוין  (צילום: noon)
יריב לוין בסיעת הליכוד | צילום: noon

"הרבה מאוד אנשים מרגישים מרומים בצדק", המשיך נתניהו, "אי אפשר לסתום להם את הפיות. אסור לחסום חשבונות פייסבוק וטוויטר רק כדי להשתיק את הביקורת על ממשלת ההונאה הזאת. נחסמו חשבונות שפרסמו את הכתובת של אורבך לטובת הפגנות ימין, אבל לא חסמו חשבונות של השמאל שפרסמו את אותה כתובת. אף אחד לא יסתום לנו את הפיות. זכותו וחובתו של המחנה הלאומי להביע מחאה בכל דרך חוקית ודמוקרטית".

נתניהו הוסיף: "הממשלה המסוכנת הזאת תאבד את הנגב, לא תעמוד בדרישה האמריקנית להקפיא בנייה ביהודה ושומרון. זו ממשלה שלא תוכל לעמוד בחזרה של ארה"ב להסכם הגרעין. הקבינט עם מיכאלי, הורוביץ ולפיד לא יאשר אף פעולה נועזת מעבר לקווי האויב בתוך אירן". 

"יש ניסיון להטעות ולהגיד שזו ממשלת ימין - אלו מפלגות שמדברות ימין ועושות שמאל", המשיך, "הוליכו שולל את המצביעים שלהן. יש כמה אנשים במפלגות האלה שהם אולי ימין, אני קורא לכם לעשות את הדבר הנכון ולהצביע נגד ממש השמאל. אני מבטיח: אנחנו נתנגד בתוקף להקמת הממשלה - ואם חלילה תוקם - אנחנו נפיל אותה מהר מאוד".

צעירים שעוקבים עידית סילמן
הרכב שעקב אחרי ח"כ סילמן
בישיבת הסיעה נאם גם יו"ר הכנסת יריב לוין. "לנגד ענינו עומדת לקום ממשלת שמאל רדיקלי בתמיכה של ח"כים שנבחרו על קולות הימין", תקף, "ממשלה מבוססת שנאה תהומית כלפי ראש הממשלה, הערכים והדרך שאנחנו מאמינים בה - היא תהיה חסרת אונים מול אירן, איומי הטרור והקיצוניים בערים".

לוין התייחס גם להסכמים הקואליצוניים בין מפלגות גוש השינוי. "ההחלטה של הח"כים צריכה להיעשות כשכל המידע מול עיניהם, כך גם הדיון הציבורי. ההסתרה (של ההסכמים) אומרת הכול, אומרת את כל מה שהחכ"ים יודעים עמוק בלב, האמת על מה שכתוב בהם היא קשה, שהממשלה הזו רעה - ושהדרך הזו הפוכה לחלוטין מהדרך שלנו".

אבטחה הוצמדה לסילמן ואורבך

מוקדם יותר הנחה קצין הכנסת להציב אבטחה צמודה לחברי הכנסת עידית סילמן וניר אורבך מימינה. זאת לאחר שסילמן התלוננה כי מטרידים אותה ועוקבים אחריה. בין השאר, עקב אחריה רכב שעל גגו הוצבה מערכת כריזה ובה קראו לה ולילדיה שלא להצטרף לממשלת השינוי. בסוף השבוע הודיעה סילמן באופן סופי כי תצביע בעד הקמת הממשלה.

עידית סילמן (צילום: ‏אוליבייה  פיטוסי, פלאש/90 )
ח"כ עידית סילמן | צילום: ‏אוליבייה פיטוסי, פלאש/90

ההערכה במפלגת ימינה היא שאורבך לא צפוי לסכל את ממשלת השינוי והוא יצביע בעדה או יבחר להתפטר. אמש יצא אורבך למפגינים מחוץ לביתו וניסה להרגיע את הרוחות. "בואו נוריד להבות, בואו נרגיע. אין פה תוכנית התנתקות ואין פה אסון אוסלו", פנה למפגינים.

בינתיים שוקל יושב ראש הכנסת לוין אם להביא את הקמת הממשלה להצבעה בכנסת ביום רביעי הקרוב או ביום שני שלאחר מכן. בבסיס שיקוליו עומדים הדברים הבאים: הצבעה על הקמת הממשלה רק בעוד שבוע ויום תפנה עוד ימים להפעיל לחצים על חברי ימינה. מנגד, אם ח"כ אורבך יחליט בסופו של דבר להתפטר מהכנסת מחר, ההתפטרות תיכנס לתוקף רק 48 שעות לאחר מכן - ובזמן הזה לא יהיה לו מחליף שיצביע בעד הקמת הממשלה.

ח"כ ניר אורבך, ימינה (צילום: ‏אוליבייה  פיטוסי, פלאש/90 )
יסכל את הקמת הממשלה? ח"כ אורבך | צילום: ‏אוליבייה פיטוסי, פלאש/90
יאיר לפיד ונפתלי בנט מדברים במליאה  (צילום: ערוץ הכנסת)
יצליחו להקים ממשלה? לפיד ובנט | צילום: ערוץ הכנסת

למרות זאת, אם אורבך יתפטר זה עדיין יספיק להשביע את ההמשלה (60 מול 59), ועדיין זו הסיבה שעומדת מאחורי השיקול להביא את ההצבעה לכנסת ביום רביעי. כרגע נראה שאורבך נוטה שלא לסכל את הממשלה, ולכן ככל הנראה יו"ר הכנסת יעשה זאת בסופו של דבר רק בשני הבא.